بیماری قلبی کشنده‌تر از کرونا!

رئیس شاخه قلب و ریه انجمن فیزیوتراپی ایران و دبیر اجرایی دوازدهمین کنگره تخصصی فیزیوتراپی و بازتوانی قلبی، درباره اهمیت آگاه‌سازی جامعه درباره خطر افزایش بیماری‌های قلبی تأکید کرده که بیماری‌های قلبی خطرناک‌تر و کشنده‌تر از ویروس کرونا هستند و در سال ۲۰۲۲ تنها در سطح جهان حدود ۱۹ میلیون نفر به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی جان خود را از دست داده‌اند. او بر اهمیت آگاه‌سازی جامعه نسبت به خطر افزایش بیماری‌های قلبی تأکید کرده است.

دکتر منیر ظفرنژاد خاطرنشان کرد: بخش قلب انجمن فیزیوتراپی ایران نیز با هدف کنترل عوامل خطر قلبی قابل پیشگیری مانند فشارخون، کلسترول، قند خون، چاقی، مصرف دخانیات، زندگی نامناسب و استرس فعالیت می‌کند و توصیه می‌کند که افراد به منظور پیشگیری از بیماری‌های قلبی، عوامل خطر را کنترل کرده و تحت نظر پزشک قرار بگیرند.

به گفته وی، مهمترین توصیه‌ها برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عبارتند از:

1. کنترل عوامل خطر قلبی قابل پیشگیری مانند فشارخون، کلسترول، قند خون، چاقی و استرس.

2. رعایت سبک زندگی سالم، شامل تغذیه مناسب، فعالیت بدنی منظم و جلوگیری از سیگار کشیدن.

3. مراجعه منظم به پزشک و انجام آزمون‌ها و بررسی‌های قلبی منظم، به ویژه برای افراد با عوامل خطر قلبی.

4. شناخت علائم بیماری‌های قلبی مانند درد در قفسه سینه، ضیق نفس، خستگی غیرمعمول، تنگی نفس و سرگیجه و مراجعه به پزشک در صورت وجود این علائم.

5. حضور در کنگره‌ها و برنامه‌های آموزشی مرتبط با قلب و ریه به منظور آگاهی بیشتر از تحقیقات و درمان‌های جدید در این حوزه.

6. ترویج آگاهی و آموزش در مورد بازتوانی قلبی به جامعه و افراد مختلف با هدف ارتقای سلامت قلبی.

به گفته رئیس شاخه قلب و ریه انجمن فیزیوتراپی ایران، ‌اطلاعات و مهارت‌های مرتبط با فیزیوتراپی و بازتوانی قلبی می‌تواند به شناخت بهتر از این حوزه و جلوگیری از بیماری‌های قلبی کمک کند. برگزاری کنگره‌ها و برنامه‌های آموزشی در این زمینه نیز به منظور انتقال دانش و تجارب علمی درباره بازتوانی قلبی مفید است.