این مواد غذایی بهتر از داروهای لاغری هستند!

با افزایش تقاضا برای داروهای کاهش اشتها، مردم به دنبال جایگزین‌های طبیعی هستند. اخیراً چالشی در شبکه‌های اجتماعی رواج یافته که در آن افراد برای کاهش وزن، مخلوطی از جو، آب و آب لیمو می‌نوشند. در حالی که این ترکیب ضرری ندارد، کارشناسان در مورد تأثیرات چربی‌سوزی آن تردید دارند.

نیازی به استفاده از معجون‌های ناشناخته نیست؛ زیرا برخی غذاها می‌توانند مانند داروهای دیابت و چاقی هورمون “سیری” را ترشح کنند. داروی اوزمپیک که حاوی سماگلوتید است، برای درمان دیابت نوع ۲ تجویز می‌شود و همچنین به کاهش وزن کمک می‌کند. شرکت سازنده اوزمپیک، Novo Nordisk، دارویی با دوز بالاتری از سماگلوتید به نام Wegovy را برای درمان چاقی عرضه کرده است. این دسته از داروها به نام آگونیست‌های گیرنده پپتید شبه‌گلوکاگون ۱ (GLP-1 RA) عمل می‌کنند که با تقلید هورمون GLP-1 که در روده ترشح می‌شود، به مغز سیگنال سیری می‌دهند و از پرخوری جلوگیری می‌کنند.

مواد غذایی نمی‌توانند دقیقاً همان نتایج داروهای کنترل دیابت یا کاهش وزن را به‌دست آورند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از آنها می‌توانند ترشح هورمون‌های GLP-1 را افزایش داده و احساس سیری را طولانی‌تر کنند.

۱. جو دوسر

جو دوسر حاوی کربوهیدرات‌هایی است که به آهستگی آزاد می‌شوند و می‌توانند به کنترل اشتها کمک کنند. همچنین، فیبر بالای آن باعث احساس سیری طولانی‌مدت می‌شود. تحقیقات نشان داده که مصرف جو دوسر می‌تواند ترشح GLP-1 را افزایش دهد.

۲. آووکادو

آووکادو حاوی چربی‌های مفیدی است که برای سلامت قلب و عروق مفیدند و می‌توانند به‌عنوان بخشی از رژیم غذایی مناسب استفاده شوند. این میوه خامه‌ای، سرشار از چربی‌های تک‌غیراشباع و فیبر است که می‌تواند سطح GLP-1 را افزایش دهد و همچنین بر هورمون‌های تنظیم‌کننده اشتها تأثیر بگذارد.

۳. تخم‌مرغ

تخم‌مرغ منبعی غنی از پروتئین و چربی‌های تک‌غیراشباع است که می‌تواند ترشح GLP-1 را افزایش دهد. خوردن سه عدد تخم‌مرغ برای صبحانه می‌تواند به کاهش قند خون بعد از غذا و کاهش احساس گرسنگی کمک کند.

۴. آجیل

مصرف بادام، پسته و بادام‌زمینی به دلیل وجود پروتئین، فیبر و چربی سالم می‌تواند سطح GLP-1 را افزایش دهد. این خوراکی‌ها به‌عنوان یک میان‌وعده سالم انتخاب خوبی هستند.

۵. سبزیجات

مصرف سبزیجات پیش از غذا می‌تواند سطح قند خون و GLP-1 را تنظیم کند. سبزیجاتی مانند کلم بروکلی و هویج که سرشار از فیبر و ویتامین هستند، می‌توانند بر سطح GLP-1 تأثیر مثبت بگذارند.

نتیجه‌ گیری

رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی محرک GLP-1، مانند چربی‌های مفید، فیبر و پروتئین می‌تواند به افزایش سطح GLP-1 و احساس سیری طولانی‌تر کمک کند. غذاهای غنی از فیبر قابل تخمیر، مانند سبزیجات و غلات کامل، نیز با تغذیه باکتری‌های روده و تولید اسیدهای چرب کوتاه‌زنجیر می‌توانند ترشح GLP-1 را تحریک کنند. این ترکیبات می‌توانند به کنترل اشتها و بهبود سلامت عمومی بدن کمک کنند.