این غذاها باعث ایجاد سنگ کلیه می‌شود!

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که میزان بیشتری قند مصرف می‌کنند، نسبت به افراد کمتر مصرف‌کننده قند، احتمال سنگ کلیه به میزان ۳۹ درصد بیشتری دارند.

بنیاد ملی کلیه در ایران اعلام کرده است که سنگ کلیه یک بیماری شائع است و تقریباً ۱۰ درصد از افراد در برخی موارد به آن مبتلا می‌شوند. بیشترین سنگ‌ها از طریق ادرار خارج می‌شوند، اما در صورتی که یک سنگ بزرگ باعث انسداد ادرار یا درد شدید شود، ممکن است لازم باشد آن را جراحی کنند.

ادرار حاوی مواد معدنی مختلف و دیگر ترکیبات است. سنگ‌های کلیه در شرایطی شکل می‌گیرند که ترکیبات شیمیایی طبیعی ادرار به هم بخورند. این ممکن است به دلیل وجود بیش از حد یک ماده معدنی، کمبود ماده دیگر یا کمبود مایع در ادرار باشد. در نتیجه، کریستال‌ها شروع به تشکیل کرده و در نهایت در توده‌های سفت و سختی که به عنوان سنگ کلیه شناخته می‌شوند جمع می‌شوند.

بیشتر سنگ‌های کلیه شامل کلسیم هستند، اما این واقعیت ارتباط مستقیم با مقدار کلسیم مصرفی در رژیم غذایی ندارد.

با این حال، عادات غذایی در تشکیل سنگ کلیه نقش مهمی دارند. توصیه‌های کلی برای جلوگیری از سنگ کلیه شامل مصرف آب به مقدار کافی (برای افزایش حجم ادرار)، محدود کردن مصرف نمک (که باعث افزایش دفع کلسیم از طریق ادرار می‌شود)، و کاهش مصرف پروتئین‌های حیوانی به دلیل تأثیر آنها بر ترکیب شیمیایی ادرار، می‌شود.

در همین حال، یک تیم پژوهشی از کالج پزشکی شمال سیچوان در چین، با مطالعه ۲۸۳۰۰ بزرگسال به سن ۲۰ سال و بالاتر (در بازه زمانی ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۸)، متوجه شد که افرادی که حداقل ۲۵ درصد کالری روزانه خود را از قندهای افزودنی تأمین می‌کردند، احتمال بیشتری (بالغ بر ۸۸ درصد) برای داشتن سابقه سنگ کلیه داشتند.