اثرات ورزش آخر هفته بر کاهش چربی و سلامتی بدنی

آیا به دلیل شلوغی کاری یا تعلل‌های تحصیلی، امکان ورزش در طول هفته را ندارید؟ خبر خوب برای شما این است که بر اساس یک مطالعه تازه، فعالیت ورزشی شدید در آخر هفته می‌تواند این نقص را جبران کرده و باعث کاهش چربی در بدن شود.

سازمان جهانی بهداشت و دستورالعمل‌های ورزشی ایالات متحده برای بزرگسالان، حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط در هفته یا ۷۵ دقیقه فعالیت بدنی شدید یا ترکیبی از هر دو را با تمرینات قدرتی و کششی توصیه می‌کنند، اما اگر در طول هفته به این مقدار وقت برای ورزش دادن نتوانید، چه باید کرد؟

نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که ورزش فشرده در آخر هفته، به آن “جنگجویان آخر هفته” گفته می‌شود، می‌تواند همانند فعالیت ورزشی منظم در طول هفته موثر باشد.

سی‌ان‌ان در گزارشی که این مسئله را مورد بررسی قرار داده است، به بحث لیهوا ژانگ، پزشک و دانشمند در مرکز ملی بیماری‌های قلبی و عروقی در آکادمی علوم پزشکی پکن پرداخته و اوضاع را به این صورت شرح داده است: “الگوی جنگجوی آخر هفته که در واقع به افرادی اطلاق می‌شود که در پایان هفته ورزش می‌کنند، برای افرادی که نمی‌توانند به صورت منظم در طول هفته فعالیت‌های بدنی انجام دهند، کارکرد مناسبی دارد.”

ژانگ تأکید دارد: “نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهد که هیچ تفاوتی در میزان چربی شکمی و چربی کل بدن افراد بین الگوی جنگجوی آخر هفته و الگوی منظم فعالیت ورزشی وجود ندارد.”

گرچه ژانگ به اهمیت تعداد و مدت زمان فعالیت ورزشی در آخر هفته اشاره می‌کند و افزوده است: “تحقیقات نشان داده‌اند که افراد در آخر هفته باید حدود ۱۴۷.۶ دقیقه فعالیت ورزشی را که تقریباً همان حد توصیه شده برای فعالیت‌های فیزیکی در طول هفته است، در آخر هفته انجام دهند.”

دکتر اندرو فریمن، مدیر بخش پیشگیری و سلامت قلب و عروق در موسسه ملی سلامت آمریکا، هم در این خصوص تأکید دارد: “افرادی که می‌توانند بیش از دو ساعت متوالی ورزش کنند ممکن است زیرگروهی از جنگجویان آخر هفته باشند. در واقع آنها دارای نوع مختلفی از فیزیولوژی ورزشی هستند که به آنها امکان می‌دهد مدت طولانی‌تری را با فعالیت‌های فیزیکی سنگین بگذرانند.”

این مطالعه که در مجله “Obesity” منتشر شده است، چربی بیش از ۹ هزار و ۶۰۰ فرد ۲۰ تا ۵۹ ساله را که بخشی از برنامه بررسی ملی سلامت و تغذیه بودند، مورد بررسی قرار داده است. این تحقیق شامل هم افراد بزرگسال و هم کودکان ساکن در ایالات متحده بوده است. در این تحقیق، از ابزاری به نام “DXA” برای اندازه‌گیری سطح کلی چربی و چربی شکم استفاده شده است.

دکتر ژانگ اظهار کرده است: “بر اساس اطلاعات ما، این اولین مطالعه است که ارتباط بین الگوهای فعالیت بدنی و توده بافت چربی (چربی) با استفاده از DXA بررسی می‌شود.” این تحقیق به نتایج نشان داده است که چربی شکمی در افراد جنگجوی آخر هفته کمتر بوده و این افراد نسبت به افرادی که فعالیت منظم نمی‌کنند، کمترین میزان چربی شکم، دور کمر، و توده چربی کل بدن را دارا بوده‌اند.

دکتر بورلی چانگ، استادیار پزشکی بالینی در مرکز کنترل وزن نیویورک، در ارتباط با نتایج این پژوهش اظهار کرده است: “جنگجویان آخر هفته چربی شکمی بسیار کمی داشتند و این نشان می‌دهد که ادامه ورزش چه اثراتی می‌تواند داشته باشد.” او افزوده است: “یافته‌ها ما را به یاد قدیمی‌ترین اصل ورزشی می‌اندازد که هر فعالیتی بهتر از عدم فعالیت است. با این حال، مهمترین نکته این است که افراد باید به هر شکل مناسبی فعالیت بدنی داشته باشند.”

جواب

Your email address will not be published.