ابداع یک آزمایش خون برای تشخیص سرطان روده بزرگ!

محققان یک آزمایش خونی ابداع کردند که با استفاده از آن می‌توان سرطان روده بزرگ را تشخیص داد؛ این آزمایش قابلیت جایگزینی برای آزمایش مدفوع را دارد. سرطان روده بزرگ یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در ایران است.

به گفته‌ی مطالعه‌ای که نتایج آن در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده، دقت این آزمایش برای تشخیص سرطان روده بزرگ تا حدود ۸۳ درصد است.

ویلیام ام گریدی، متخصص گوارش در مرکز سرطان فرد هاچینسون، درباره این مطالعه اظهار کرد: «نتایج این مطالعه یک قدم مهم به سوی توسعه ابزارهایی ساده‌تر برای تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ است».

او افزود: «این آزمایش که دارای دقت بالایی برای تشخیص سرطان روده بزرگ است، می‌تواند جایگزینی برای آزمایش مدفوع باشد».

آزمایش مدفوع در حال حاضر یکی از روش‌های استفاده شده برای تشخیص بیماری سرطان روده بزرگ است. به‌طور متداول، کولونوسکوپی و سیگموئیدوسکوپی نیز از جمله روش‌های دیگر برای تشخیص این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در طول تحقیق، محققان این آزمایش را بر روی تعدادی حدود ۸ هزار نفری انجام دادند که پیشتر به کولونوسکوپی زیرگذرانده بودند و برای آن‌ها تشخیص سرطان روده بزرگ داده شده بود. آزمایش خون، به نسبت ۸۳.۱ درصد از افراد مورد مطالعه را که قبلاً تحت کولونوسکوپی تشخیص داده شده بودند، به عنوان مبتلایان به سرطان روده بزرگ شناسایی کرد.

دومین سرطان کشنده

در اروپا، سرطان روده بزرگ به عنوان دومین سرطان کشنده شناخته می‌شود. این بیماری با یکی از بالاترین نرخ‌های ابتلا در این قاره همراه است، که پس از سرطان پستان، دومین سرطان پرطرفدار در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. آمارها نشان می‌دهد که حدود ۱۳ درصد از تمامی حالات سرطانی تشخیص داده شده در اتحادیه اروپا به این بیماری نسبت داده می‌شود.

در ایران نیز، نرخ ابتلا به این بیماری قابل چشم‌پوشی نیست. طبق اعلام مقامات وزارت بهداشت ایران، سرطان روده بزرگ به عنوان یکی از چهار سرطان پرطرفدار در کشور شناخته می‌شود. رئیس انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران، رضا ملک‌زاده، اظهار داشته که سالانه تعداد قابل توجهی مورد جدید سرطان روده بزرگ در کشور ثبت می‌شود.

بر اساس دستورالعمل کمیسیون اروپا، توصیه می‌شود که افرادی که در رده سنی ۵۰ تا ۶۹ سال هستند و در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند، به تست‌های غربالگری مراجعه کنند.

ویلیام ام گریدی از مرکز سرطان فرد هاچینسون ایالات متحده، بیان کرد: «ما با ابتلا به سرطان روده بزرگ در افراد جوان روبه‌رو هستیم و این بیماری، سومین سرطان پرطرفدار در افراد زیر ۵۰ سال می‌باشد. انجام آزمایش خون در ویزیت‌های معمول پزشک می‌تواند منجر به انجام غربالگری‌های بیشتری شود».

با توجه به اظهارات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، آزمایش‌های غربالگری قادر به شناسایی پولیپ‌های پیش سرطانی هستند، که فرصتی را برای برداشتن آن‌ها از بدن قبل از تبدیل شدن به سرطان فراهم می‌آورند.

تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ می‌تواند به طور قابل توجهی به پیشگیری از مرگ و میر ناشی از این بیماری کمک کند، اما با پیشرفت مرحله متاستاز یا گسترش سرطان به دیگر بخش‌های بدن، این احتمال به ۲۵ درصد کاهش می‌یابد.