//

آیا کنترل بارداری باعث آکنه می شود؟

آیا تا به حال متوجه شده اید که پوست دوستی پس از شروع پیشگیری از بارداری پاک می شود؟ قرص های ضد بارداری خوراکی ترکیبی (COCP یا معمولاً فقط “قرص های ضد بارداری”) می توانند برای مواردی بیش از پیشگیری از بارداری استفاده شوند.

کنترل بارداری خوراکی به طور گسترده ای برای درمان و کنترل آکنه استفاده می شود. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی این قرص را برای زنان مبتلا به آکنه هورمونی مشکل ساز برای چندین دهه تجویز کرده اند و سازمان غذا و دارو حتی سه قرص ضد بارداری خاص را برای زنان مبتلا به آکنه توصیه می کند.

از سوی دیگر، این باور دائمی نیز وجود دارد که قرص‌های ضدبارداری می‌توانند باعث آکنه شوند – باوری که توسط برخی موارد حکایتی تأیید شده است.

رابطه بین قرص های ضد بارداری و آکنه می تواند گیج کننده باشد. به هر حال، هورمون ها بسیار پیچیده هستند. خوشبختانه، با کمی توضیح، درک نقش کنترل بارداری خوراکی در کنترل، درمان و مدیریت آکنه آسان است.

در زیر توضیح داده‌ایم که چگونه کنترل بارداری می‌تواند به عنوان یک درمان آکنه عمل کند و همچنین اینکه آیا کنترل بارداری می‌تواند باعث آکنه شود یا خیر.

ما همچنین به انواع روش های پیشگیری از بارداری که بیشتر برای آکنه استفاده می شود و همچنین تفاوت بین کنترل بارداری خوراکی و سایر درمان های آکنه را بررسی کرده ایم.

آیا کنترل بارداری باعث آکنه می شود؟

به طور کلی، نه. آکنه معمولاً توسط سطوح بالای آندروژن ایجاد می شود – هورمون های مردانه که می توانند تولید سبوم را تحریک کرده و فولیکول های مو را مسدود کنند. سطوح بالاتر آندروژن (به طور خاص، تستوسترون) به معنای سبوم بیشتر است که به نوبه خود معمولا منجر به ایجاد جوش های بیشتر می شود.

اکثر قرص های ضد بارداری حاوی استروژن و پروژسترون هستند – دو هورمون زنانه که مستقیماً مسئول ایجاد آکنه نیستند.

در واقع، این هورمون ها می توانند با هم کار کنند تا با متعادل کردن اثرات آندروژن های اضافی، خطر ابتلا به آکنه را به طور منظم کاهش دهند.

به طور خلاصه، قرص‌های ضدبارداری نه تنها باعث ایجاد آکنه نمی‌شوند، بلکه در طولانی‌مدت در پیشگیری از آن بسیار مؤثر هستند.

بنابراین، این باور که قرص های ضد بارداری باعث آکنه می شوند از کجا می آید؟ بخشی از این باور به دلیل تغییرات طبیعی در هورمون‌ها است که می‌تواند در طول چرخه قاعدگی شما رخ دهد، و بخشی دیگر از تغییر ناگهانی هورمون‌ها ناشی می‌شود که می‌تواند با کنترل بارداری رخ دهد.

ابتدا، بیایید چرخه قاعدگی و تأثیر آن بر هورمون ها را پوشش دهیم. در طول ماه، مقدار آندروژن ها (هورمون های جنسی مردانه) و استروژن ها (هورمون های جنسی زنانه) که توسط بدن شما تولید می شود، در نوسان است.

به طور کلی، شما در هفته قبل از قاعدگی و همچنین در طول قاعدگی به بالاترین سطح آندروژن خود خواهید رسید. در طول قاعدگی، استروژن شما نیز افزایش می یابد، در حالی که سطح پروژسترون بدن شما به پایین ترین حد خود می رسد.

به طور خلاصه، پریود شما و روزهای منتهی به آن، زمانی است که بیشترین غلظت آندروژن در بدن شما در گردش است. این می تواند منجر به افزایش ناگهانی آکنه شود که معمولاً به عنوان شیوع آکنه هورمونی شناخته می شود.

اگر به تازگی از یک قرص ضد بارداری خوراکی استفاده کرده اید، به راحتی می توان تصور کرد که این شیوع توسط قرص های ضد بارداری شما ایجاد شده است. این خیلی بعید است. در عوض، به احتمال زیاد ناشی از نوسانات منظم هورمونی است که کنترل بارداری جدید شما هنوز قادر به جلوگیری از آن نبوده است.

با این حال، یک اخطار برای این قانون وجود دارد. قرص‌های ضدبارداری حاوی پروژسترون، که معمولاً به عنوان «قرص‌های کوچک» شناخته می‌شوند، حاوی استروژن نیستند. اگرچه غیرمعمول است، اما این قرص‌های ضدبارداری می‌توانند باعث نوسان سطح آندروژن و در نتیجه افزایش آکنه‌های هورمونی شوند.

نحوه عملکرد کنترل بارداری به عنوان یک درمان برای آکنه

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی چندین دهه است که قرص های ضد بارداری را به عنوان یک درمان آکنه تجویز می کنند و سازمان غذا و دارو حتی چندین قرص ضد بارداری خوراکی را به عنوان درمان آکنه و همچنین برای اهداف پیشگیری از بارداری توصیه می کند.

روش کنترل بارداری به عنوان یک درمان آکنه ساده است. به عنوان یک زن، بدن شما مقدار کمی هورمون های آندروژنی مانند تستوسترون تولید می کند. این هورمون ها برای رفاه و سلامت مطلوب ضروری هستند.

به عنوان مثال، تستوسترون در همه چیز از سلامت عضلات و استخوان گرفته تا میل جنسی شما نقش دارد. تستوسترون همچنین میزان سبوم تولید شده توسط پوست شما را تنظیم می کند. زمانی که غدد آدرنال و تخمدان‌های شما بیش از حد تستوسترون تولید می‌کنند، پوست شما می‌تواند بیش از حد چرب شود و در نتیجه آکنه شدیدتر و مکرر بروز کند.

راهنمای ما در مورد آکنه هورمونی این فرآیند را با جزئیات بیشتری توضیح می دهد. به عبارت ساده تر، هر چه سطح تستوسترون و سایر آندروژن ها بیشتر باشد، احتمال بروز آکنه در روزهای منتهی به قاعدگی بیشتر می شود.

استروژن و پروژسترون موجود در داروهای ضد بارداری خوراکی میزان آندروژن را در بدن شما کاهش می دهد. سطوح پایین تستوسترون به معنای تولید سبوم کمتر است که به معنای کاهش خطر ابتلا به آکنه هورمونی است.

بهترین قرص های ضد بارداری برای درمان آکنه

اگرچه تعداد زیادی قرص ضد بارداری مختلف وجود دارد، اما سازمان غذا و دارو در حال حاضر تنها سه قرص مختلف را برای درمان آکنه تایید کرده است.

تمام قرص های کنترل بارداری مورد تایید سازمان غذا و دارو، ضد بارداری خوراکی ترکیبی هستند، به این معنی که حاوی ترکیبی از استروژن و پروژسترون هستند.

در حال حاضر، سه قرص ضد بارداری مورد تایید سازمان غذا و دارو برای درمان ناحیه آکنه:

1ـ استرواستپ

استروستپ، که حاوی اتینیل استرادیول (یک استروژن) و نورتیندرون (یک پروژستین) است. استروستپ با افزایش گلوبولین باندینگ هورمون جنسی (SHBG)، که سطح تستوسترون آزاد را در بدن شما کاهش می‌دهد، جوش‌های آکنه را کاهش می‌دهد.

2ـ YAZ

YAZ که حاوی استروژن و دروسپیرنون است. دروسپیرنون دارای فعالیت ضد آندروژنی است و به آن اجازه می دهد سطح تستوسترون و سایر سطوح آندروژن را کاهش دهد.

3ـ Ortho Tri-Cyclen

Ortho Tri-Cyclen که حاوی استروژن و نورژستیمات است. مانند سایر پروژستین‌ها، نورژستیمات سطح آندروژن‌هایی مانند تستوسترون را در بدن کاهش می‌دهد و به درمان، پیشگیری و کنترل آکنه هورمونی کمک می‌کند.

در حال حاضر، سازمان غذا و دارو هیچ گونه ضد بارداری خوراکی حاوی پروژسترون را برای درمان آکنه تایید نکرده است.

اگر آکنه هورمونی مداوم دارید، استفاده از قرص های ضد بارداری به عنوان یک درمان آکنه می تواند یک راه ایمن و موثر برای کنترل آن باشد. مانند هر چیز دیگری که به پیشگیری از بارداری مربوط می شود، بهترین رویکرد این است که با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد استفاده از یک ضد بارداری خوراکی برای آکنه صحبت کنید.

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می تواند بهترین قرص ضد بارداری را بر اساس نیاز شما، شدت آکنه و سابقه سلامتی شما توصیه کند. از آنجایی که هر قرص ضدبارداری از پروژسترون متفاوتی استفاده می‌کند، وجود تفاوت جزئی در نتایج بین قرص‌های ضدبارداری غیرمعمول است.

همچنین طبیعی است که آکنه برای چند ماه پس از شروع استفاده از ضد بارداری باقی بماند – معمولاً حدود سه ماه طول می کشد تا از بین برود. اگر آکنه شدید دارید یا آکنه شما به کنترل بارداری پاسخ نمی دهد، ممکن است ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما استفاده از رتینوئید یا آنتی بیوتیک را نیز توصیه کند.

این داروها از طریق مکانیسم‌های متفاوتی نسبت به پیشگیری از بارداری، آکنه را متوقف می‌کنند و اغلب در صورت استفاده با هم می‌توانند نتایج بهتری داشته باشند. در طی چند ماه، شما و ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تان می توانید استفاده خود از کنترل بارداری و همچنین سایر داروها را “شماره گیری” کنید و به شما کمک می کند تا آکنه خود را تحت کنترل داشته باشید. کنترل زایمان در مقابل سایر درمان های آکنه

چندین کلاس دیگر از داروها وجود دارند که آکنه را درمان می کنند. رایج ترین آنها رتینوئیدها و آنتی بیوتیک ها هستند.

همانطور که در بالا ذکر شد، متخصصان پوست اغلب این داروها را به طور همزمان برای هدف قرار دادن آکنه از زوایای مختلف تجویز می کنند:

– قرص های ضد بارداری آکنه را از منظر هورمونی درمان می کنند. با کاهش میزان آندروژن تولید شده توسط بدن، داروهای ضد بارداری خوراکی ترکیبی، تولید سبوم شما را پایین نگه می دارند و خطر مواجهه با منافذ مسدود شده را کاهش می دهند.

– رتینوئیدها، مانند ترتینوئین و ایزوترتینوئین، با تسریع روند تبدیل سلول های پوست بدن شما کار می کنند. این بدان معناست که زمان کمتری برای تجمع پوست مرده و چربی در فولیکول‌های مو و ایجاد آکنه وجود دارد.

– آنتی بیوتیک ها از عفونت جلوگیری می کنند، به این معنی که هر جوشی که ایجاد می شود کمتر احتمال دارد که عفونی و ملتهب شود. اگر مستعد ابتلا به آکنه کیستیک دردناک هستید، این امر به ویژه مهم است.

– در نهایت، برخی از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی آکنه را با استفاده از اسپیرونولاکتون درمان می کنند. اسپیرونولاکتون با مسدود کردن اثرات آندروژن ها، کاهش تولید سبوم و جلوگیری از بروز آکنه عمل می کند.

از آنجایی که آکنه می تواند از نظر شدت و ماندگاری متفاوت باشد، برای هر موقعیتی بهترین درمان آکنه وجود ندارد، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی بر اساس علائم، نیازها و سابقه‌تان بهترین درمان آکنه را برای شما تجویز می‌کند، به این معنی که آنچه برای شما مفید است ممکن است برای شخص دیگری ایده‌آل نباشد.

درباره آکنه هورمونی بیشتر بدانید

با استفاده موثر، کنترل بارداری می تواند به شما کمک کند آکنه خود را تحت کنترل داشته باشید و از پوستی شفاف تر و زیباتر لذت ببرید.

به طور کلی، کنترل بارداری باعث آکنه نمی شود، اگرچه در شرایط خاص می تواند به طور موقت پوست شما را قبل از بهبود آن بدتر کند.