آیا رژیم آب برای سلامت بدن مفید است؟!

رژیم آب یک نوع رژیم غذایی است که برای کاهش سریع وزن توسط برخی افراد پیروی می‌شود. این رژیم ممکن است تا پنج روز یا بیشتر ادامه یابد و طی این مدت، فرد فقط آب و نوشیدنی‌های طبیعی بدون کالری مصرف می‌کند.

پژوهشگران تأثیرات رژیم آب و رژیم بوچینگر را مورد بررسی قرار دادند. رژیم بوچینگر، یک درمان تحت نظارت پزشکی است که شامل مصرف مقدار بسیار کمی غذا برای حدود سه تا هفته می‌شود.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که رژیم غذایی به مدت پنج تا بیست روز می‌تواند باعث تولید کتون‌ها و کاهش وزن تا ۱۰ درصد وزن بدن شود. با این حال، بعد از چهار ماه از پایان رژیم، مزایای متابولیک مانند کاهش فشار خون، کلسترول بد (LDL) و تری‌گلیسیرید، بهبود حساسیت به انسولین و سطح قند خون از بین می‌روند.

این تحقیق نشان می‌دهد که اثرات جانبی مانند اسیدوز متابولیک، بی‌خوابی، گرسنگی و سردرد وجود دارد، اما رژیم آب یا رژیم بوچینگر با توجه به مصرف کالری بسیار کم، آسیب شدیدی نمی‌رساند.

پروفسور کریستا وارادی، محقق اصلی این تحقیق، توصیه می‌کند که افراد بدون نظارت پزشکی از رژیم آب بیش از پنج روز استفاده نکنند. این تحقیق بر اساس هشت مطالعه در مورد رژیم آب یا رژیم بوچینگر انجام شده است که شرکت‌کنندگان در آن‌ها تحت نظارت پزشکی، مقدار کمی از موادی مانند سوپ سبزیجات، آبمیوه، چای و آب مصرف می‌کردند.

نتایج نشان می‌دهد که در پنج روز شرکت‌کنندگان ۴ تا ۶ درصد از وزن خود را از دست دادند، در حالی که کسانی که هفت تا ۱۰ روز رژیم را پیروی کردند بین ۲ تا ۱۰ درصد و کسانی که ۱۵ تا ۲۰ روز رژیم را دنبال کردند ۷ تا ۱۰ درصد وزن خود را از دست دادند.

پس از پایان دوره، شرکت‌کنندگان در صورت رعایت محدودیت کالری، موفق به حفظ وزن خود شدند، اما در غیر این صورت وزن آن‌ها دوباره افزایش یافت. تقریباً یک سوم کاهش وزن مربوط به توده چربی و دو سوم آن به توده بدون چربی بود.

پروفسور وارادی تأکید می‌کند که بدن به دسترسی مداوم به پروتئین نیاز دارد و در صورت عدم دریافت پروتئین از ماهیچه‌ها، میزان چربی عضلانی بدن کاهش می‌یابد. او پیشنهاد می‌دهد که به جای رژیم آب، رژیم متناوب را در نظر بگیرید زیرا تأثیرات مثبت بیشتری دارد.