نظر محققان در مورد شستن برنج!

شستن برنج قبل از پخت آیا می‌تواند چسبندگی آن را کاهش دهد؟ آیا باعث از بین بردن باکتری‌های موجود در برنج می‌شود؟ آیا باکتری‌های موجود در برنج با پختن کامل از بین می‌روند؟ آیا شستن برنج می‌تواند آرسنیک و میکروپلاستیک‌های موجود در آن را کاهش دهد؟ در این مقاله به این سوالات پرداخته شده است.

برنج به عنوان غذای اصلی میلیاردها نفر در آسیا و آفریقا محسوب می‌شود. این ماده غذایی در غذاهای مختلفی مانند ته‌چین مرغ، قرمه‌سبزی ایرانی، ریزوتو ایتالیایی و پائلا اسپانیایی استفاده می‌شود. برای شستن یا عدم شستن برنج پیشنهادهای متفاوتی وجود دارد. برخی از کارشناسان آشپزی معتقدند که شستن برنج قبل از پخت، میزان نشاسته در برنج را کاهش می‌دهد ولی برخی دیگر این نظر را رد می‌کنند.

یک مطالعه جدید نشان داده است که شستشو هیچ تأثیری بر چسبندگی برنج ندارد. بررسی‌ها نشان داده است که چسبندگی برنج به دلیل نشاسته‌ای به نام آمیلوپکتین است که در طول فرآیند پخت از بین می‌رود و نه به خاطر نشاسته سطحی (آمیلوز) است.

اگر بخواهید برنج را شسته و تمیز کنید، می‌توانید از آب کدر شده آن مشاهده کنید که گرد و غبار، حشرات و پوسته‌های فرآیند پوست کنی برنج را از بین می‌برد. همچنین، شستن برنج ممکن است سطحی از مواد آلی مانند آرسنیک را که به صورت طبیعی در برنج وجود دارد، از بین ببرد.

با این حال، برای از بین بردن باکتری‌ها و سمومی که تولید می‌کنند، مهم است برنج شسته شده یا پخته شده را برای مدت طولانی در دمای اتاق نگه ندارید. همچنین باید توجه داشته باشید که با پخت کامل برنج، باکتری‌ها از بین می‌روند. بنابراین، بخشی از ریسک باکتری‌ها با پختن برنج روی دستگاه پخت غذا برطرف می‌شود.

در نتیجه، شستن برنج می‌تواند برخی مواد آلوده را از بین ببرد، اما تأثیر آن بر چسبندگی، باکتری‌ها و آرسنیک بسیار محدود است.