میخچه؛ بلایی که کفش تنگ سرتان می‌آورد!

میخچه و پینه لایه‌های ضخیم پوست نتیجه فشار و اصطکاک مکرر هستند و نواحی حساس پوست مثل بخش‌های بالایی یا کناری انگشتان پا را دربرمی‌گیرند. این ایجادات نشان‌دهنده واکنش پوست به فشار و اصطکاک است و به ویژه در انگشتان پا یا دست رخ می‌دهند.

پینه یا میخچه وقتی پوست تحت فشار قرار می‌گیرد و سعی می‌کند خود را از اصطکاک و فشار محافظت کند، ایجاد می‌شوند و معمولاً در مناطقی که در تماس با فشار مداوم هستند مانند انگشتان پا یا دست ظاهر می‌شوند.

استفاده از کفش‌های تنگ و پاشنه بلند یا کفش‌های گشاد که پا در آن می‌لغزد، نپوشیدن جوراب و حتی پوشیدن صندل به مدت طولانی ممکن است باعث ایجاد اصطکاک بین پا و کفش شود. اگر فرد از کفش‌های نامناسب استفاده کند، ممکن است پاهایش به گونه‌ای به کفش ساییده شوند که اصطکاک زیادی ایجاد شود و این ممکن است به بروز میخچه منجر شود.

میخچه ممکن است در انگشتان پا، اطراف آن‌ها یا کف پا ایجاد شود و اگر درمان نشود، ممکن است به دلیل افزایش درد، راه رفتن را دشوار کند و حتی منجر به عفونت شود. برای درمان میخچه، علاوه بر روش‌های موضعی مانند استفاده از خاکستر گل میخک یا پنبه آغشته به پودر سیاهدانه، اصلاح مزاج و اجتناب از عوامل موجب ایجاد این مشکل اهمیت دارد.

در تشخیص و درمان میخچه، طب ایرانی بر تأکید اصول سلامتی، اصلاح مزاج و اجتناب از عوامل تحریک‌کننده تأکید می‌کند. به عنوان یک روش پاکسازی بدن، مصرف ماء الجبن یا آب پنیر نیز معرفی می‌شود. طب ایرانی تأکید دارد که درمان باید به صورت پایه‌ای و ریشه‌ای باشد و نیاز به تغییر در روند زندگی و اصلاح مزاج دارد. درمان موضعی تنها برای کاهش علائم در کوتاه مدت مؤثر است و اصولی برای پیشگیری از بازگشت میخچه لازم است.