معرفی بهترین و مفیدترین ماده غذایی جهان!

تحقیقات انجام شده توسط محققان دانشگاه ویلیام پاترسون در نیوجرسی نتایج جالبی در مورد سبزی‌ها و میوه‌ها به ارمغان آورد. آن‌ها برای پیدا کردن سالم‌ترین ماده غذایی جهان، ۴۱ نوع میوه و سبزیجات را بررسی کردند و نتایج را با یکدیگر مقایسه کردند.

نتیجه این تحقیقات نشان داد که ترتیزک آبی به عنوان سبزی‌ای با بالاترین تراکم مواد مغذی در جایگاه نخست قرار گرفته است. این سبزی با کسب ۱۰۰ امتیاز، از محصولات دیگری همچون کلم چینی، برگ چغندر، چغندر و اسفناج پیشی گرفته است.

دلیل اصلی ترتیزک آبی برای بودن یکی از سالم‌ترین مواد غذایی جهان، حاوی انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی ثانویه است. فقط ۱۰۰ گرم از این سبزی، نیاز روزانه به ویتامین C را برطرف می‌کند و مقدار ویتامین C آن حتی بیشتر از پرتقال و لیمویی است که معمولاً به عنوان منابع غنی از این ویتامین شناخته می‌شوند.

همچنین، ترتیزک آبی دارای مقادیر زیادی آهن، کلسیم، پتاسیم و منیزیم است که برای ساخت استخوان و عضلات بدن ضروری هستند. مقدار قابل توجهی ویتامین K در این سبزی می‌تواند به جلوگیری از آسیب سلولی در مغز کمک کند و آنتی اکسیدان‌های موجود در آن از آسیب دیدن DNA ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند که این ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

به علاوه، ترتیزک آبی دارای اثر سم‌زدایی و پاکسازی خون است که به حفظ سلامتی عمومی بدن کمک می‌کند.

ترتیزک آبی در محیط‌های مرطوب رشد می‌کند و اغلب در کنار نهرها و رودخانه‌ها یافت می‌شود. اما می‌توانید آن را در گلدانی در خانه نیز پرورش دهید، شرط اصلی رشد این گیاه آبیاری منظم و عدم قرار دادن آن زیر نور مستقیم آفتاب است.

با اینکه ترتیزک آبی ماده غذایی بسیار سالم و مفیدی است، نباید زیاد مصرف شود. مصرف بیش از حد این سبزی به دلیل داشتن برخی روغن‌ها ممکن است باعث تحریک مثانه، کلیه و معده شود. بنابراین بهتر است مصرف آن در حجم معقول انجام شود و به‌عنوان یک جزء از سبزی‌ها و میان‌وعده‌های غذایی مصرف گردد.