سلامت روان نوجوانان؛ بر شبکه های بهداشتی برچسب هشدار زده شود

یک مقام ارشد بهداشتی آمریکا از قانونگذاران خواسته است تا به دلیل اثرات مضر شبکه‌های اجتماعی بر سلامت روان، برچسب هشدار سلامت مشابه آنچه روی بسته‌های سیگار وجود دارد، برای این شبکه‌ها نیز الزامی شود.

دکتر ویوک مورتی، جراح عمومی ایالات متحده، در مقاله‌ای در نیویورک تایمز بیان کرده که شبکه‌های اجتماعی به بحران سلامت روان در میان نوجوانان کمک می‌کنند. وی تاکید کرد که والدین و فرزندانشان باید از این خطرات آگاه شوند.

او با اشاره به اینکه ۹۵ درصد جوانان در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند، این اقدام را فوری دانست و گفت: «زمان آن رسیده که برچسب هشدار را در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی الزامی کنیم و هشدار دهیم که این شبکه‌ها برای نوجوانان با خطرات جدی سلامت روانی همراه هستند.»

این برچسب‌های هشدار که توسط «جراح کل ایالات متحده آمریکا» به عنوان مسئول خدمات بهداشت عمومی ایالات متحده صادر می‌شوند، بر سلامت محصولات هشدار می‌دهند.

وی افزود: «این برچسب هشدار که به تصویب کنگره نیاز دارد، به طور منظم به والدین و نوجوانان یادآوری می‌کند که ایمنی شبکه‌های اجتماعی ثابت نشده است.»

او همچنین به تاثیر مثبت این برچسب‌ها بر کاهش مصرف سیگار اشاره کرد و گفت: «شواهد از مطالعات مربوط به تنباکو نشان می‌دهد که برچسب‌های هشدار دهنده می‌توانند با افزایش آگاهی عمومی، رفتارها را تغییر دهند.» در این زمینه، استفاده از سیگار در میان مردم از ۴۲ درصد در سال ۱۹۶۶ به ۱۲ درصد کاهش یافته است.

افزایش افسردگی و اضطراب

دکتر مورتی با استفاده از داده‌های موجود هشدار داد که «کودکانی که به طور متوسط روزانه سه ساعت یا بیشتر در شبکه‌های اجتماعی وقت می‌گذرانند، دو برابر بیشتر در معرض علائم اضطراب و افسردگی قرار دارند. این در حالی است که میانگین استفاده نوجوانان ۴.۸ ساعت در روز است.»

وی همچنین اشاره کرد که سیاستگذاران باید به شبکه‌های اجتماعی همانند صندلی ماشین، شیر خشک نوزاد، دارو و سایر محصولات مورد استفاده کودکان، توجه کنند و قوانین مرتبط را تنظیم نمایند.

در حال حاضر، شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی به کودکان زیر ۱۳ سال اجازه ثبت‌نام نمی‌دهند، اما کودکان به راحتی این محدودیت را دور می‌زنند.

مورتی در این مقاله بیان کرد که آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی نتیجه انتشار فناوری بدون «اقدامات ایمنی کافی، شفافیت یا پاسخگویی» است.

توصیه‌ها و اقدامات پیشنهادی

وی توصیه کرد که شرکت‌ها باید داده‌های مربوط به اثرات سلامتی را با دانشمندان مستقل و مردم به اشتراک بگذارند و اجازه وضع قوانین ایمنی مستقل را بدهند. همچنین مدارس و والدین باید اوقات بدون تلفن همراه را فراهم کنند.

قوانین مشابه در اروپا

در اروپا، قانون خدمات دیجیتال با هدف حفظ امنیت آنلاین کاربران و محدود کردن انتشار محتوای غیرقانونی در حوزه‌هایی همچون سوء استفاده جنسی از کودکان، تدابیر تنبیهی شدیدی را اتخاذ کرده است. شرکت‌های فناوری در صورت تخلف با جریمه‌هایی تا ۶ درصد از درآمد جهانی خود مواجه می‌شوند که می‌تواند به میلیاردها دلار جریمه یا حتی ممنوعیت فعالیت در اتحادیه اروپا منجر شود.