تأثیر رژیم غذایی سالم در دوران کودکی و میانسالی بر بهبود توانایی‌های شناختی در پیری

تحقیقات جدید نشان می‌دهد افرادی که در طول زندگی خود غذای سالم مصرف می‌کنند، در دوران پیری از توانایی‌های شناختی بهتری برخوردار هستند.

بر اساس پژوهشی که نزدیک به هفت دهه در بریتانیا انجام شده، رژیم غذایی سالم در دوران کودکی و میانسالی می‌تواند مزایای شناختی قابل توجهی در آینده به همراه داشته باشد.

این نتایج از تحقیقات گروه تولد بریتانیا که از سال ۱۹۴۶ آغاز شده، به دست آمده است. در این پژوهش، محققان رژیم غذایی و نتایج شناختی بیش از ۳ هزار نفر را در سنین مختلف بین ۴ تا ۷۰ سالگی بررسی کردند.

نتایج نشان داد که افرادی که بیشتر از سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات و غلات کامل و کمتر از سدیم، قندهای افزوده و غلات تصفیه‌شده استفاده می‌کنند، بالاترین توانایی شناختی را در طول زندگی خود داشتند.

بر اساس این تحقیقات، ۸ درصد از افرادی که توانایی شناختی بالایی داشتند، رژیم‌های غذایی با کیفیت پایین و ۳۶ درصد آنها رژیم‌های غذایی با کیفیت بالا داشتند. در مقابل، ۵۸ درصد از افرادی که توانایی‌های شناختی پایینی داشتند، رژیم‌های غذایی با کیفیت پایین و ۷ درصد آنها رژیم‌های غذایی با کیفیت بالا داشتند.

این مطالعه نشان می‌دهد که مصرف غذاهای سالم در سنین پایین‌تر، به ویژه در دوران کودکی و قبل از ۵۰ سالگی، تأثیر بیشتری بر توانایی شناختی در سنین بالاتر دارد.

کلی کارا، محقق تغذیه در دانشگاه تفتس، گفت: «این نشان می‌دهد که رژیم غذایی در اوایل زندگی ممکن است بر تصمیمات غذایی ما در آینده تأثیر بگذارد و اثرات تجمعی رژیم غذایی در طول زمان با پیشرفت توانایی‌های شناختی مرتبط است.»

کارا این یافته‌های اولیه را که هنوز منتشر نشده است، در کنفرانس سالانه انجمن تغذیه آمریکا در شیکاگو ارائه کرد.

هنوز مشخص نیست که آیا تأثیر تغذیه سالم در دوران کودکی به دلیل شکل‌گیری اولیه عادات سالم غذایی است که در طول زمان ادامه پیدا می‌کند، یا به دلیل تأثیر تغذیه سالم در دوران خردسالی بر تقویت شناختی است.

تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که سال‌های اولیه کودکان برای رشد شناختی بسیار مهم است و تغذیه نقش مهمی در آن دارد.

بوشرا دلیل، پژوهشگر پسادکتری در دانشگاه کاتولیک لوون، بیان کرد که یافته‌ها بر تأثیر طولانی‌مدت رژیم غذایی تأکید می‌کند. تغییرات مغزی که منجر به کاهش شناختی و زوال عقل می‌شود، می‌توانند سال‌ها قبل از بروز علائم هشدار دهنده آغاز شوند.

توانایی شناختی در میانسالی بهبود می‌یابد، اما پس از حدود ۶۵ سالگی کاهش پیدا می‌کند. مشکلات سلامتی جدی‌تری مانند زوال عقل نیز می‌توانند با کاهش شناختی ظاهر شوند.

دلیل گفت: «رژیم غذایی باید برای مدت زمان طولانی تغییر کند تا بتواند تأثیر خود را بگذارد و شاید اثرات پیری را کاهش دهد.»

او همچنین تأکید کرد که نقش رژیم‌های غذایی سالم در دوران کودکی بر سلامت افراد بسیار فراتر از سال‌های شکل‌گیری آنهاست.

او افزود: «پیام اصلی این مطالعه مراقبت از رژیم غذایی کودکان است، در مدارس، در طول رشد، در خانه و غیره.»

نویسندگان مطالعه یادآور شدند که بیشتر جمعیت مورد بررسی سفیدپوست بودند و نیاز به تحقیقات بیشتری برای درک ارتباط بین تغذیه و سلامت مغز در گروه‌های مختلف وجود دارد.