برای اولین بار؛ «کنه» جان یک انسان را گرفت!

به گفته مؤسسه ملی بیماری‌های عفونی در توکیو، هیچ واکسنی علیه ویروس Oz وجود ندارد. این مؤسسه بیان کرده است که ابتلا به این ویروس به طور ضروری مرگبار نیست، اما برای درک بهتر علائم و خطرات آن نیاز به مطالعات بیشتری است.

این ویروس برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ در ژاپن شناسایی شد و طبق اعلام مقامات، احتمالاً مواردی از ابتلا به این ویروس در انسان و حیوانات وجود داشته است، اما تاکنون هیچ موردی از مرگ ناشی از آن تأیید نشده است.

مقامات ژاپنی در روز جمعه اعلام کردند که یک زن تقریباً هفتاد و دو ساله در استان ایباراکی در شمال شرق توکیو به علت ابتلا به “ویروس Oz” جان خود را از دست داده است و این اولین مورد مرگ ناشی از انتقال این عفونت توسط یک کنه است.

به گفته مقامات بهداشتی استان، این زن که سابقه سفر به خارج از ژاپن نداشت، در تابستان سال ۲۰۲۲ بعد از ظهور علائمی از جمله تب و خستگی به یک مرکز پزشکی مراجعه کرد. بر این اساس، پزشکان بیماری را به عنوان ذات‌الریه تشخیص دادند و برای او آنتی‌بیوتیک تجویز شد. اما بعد از تشدید وخامت حالش، او به بیمارستان منتقل شد تا زمانی که یک کنه در بالای ران راست متورم شده او مشاهده شد.

او ۲۶ روز پس از بستری شدن در بیمارستان به دلیل التهاب عضلات قلب (میوکاردیوم) جان خود را از دست داد.

این ویروس برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ در کنه Amblyomma testudinarium در یکی از استان‌های غربی ژاپن شناسایی شد. اعتقاد بر این است که ویروس Oz از طریق نیش کنه منتقل می‌شود و این گونه در بیشتر مناطق ژاپن یافت می‌شود.

به گفته منابع ژاپنی، حضور ویروس Oz در حیوانات وحشی مانند گراز وحشی و گوزن در استان‌های چیبا، گیفو، می، واکایاما، یاماگوچی و اویتا مشاهده شده است. بر اساس اظهارات مقامات بهداشتی، آزمایش خون ۲۴ شکارچی در استان یاماگوچی نشان داد که در دو نفر از آن‌ها آنتی‌بادی این ویروس یافت شده است، که نشان می‌دهد ممکن است در گذشته آلوده شده باشند.

یک مقام مسئول در وزارت بهداشت، کار و رفاه اظهار داشت: “در هنگام ورود به مناطق پوشیده از علف، باید تا حد امکان پوست خود را از نیش کنه‌ها محافظت کنید.”