این گیاه در نوع خودش نوش دارو است!

گیاه مرزه یکی از گیاهانی است که به خانواده نعناع تعلق دارد. این گیاه یک ساله است و دارای گل‌های کوچک و برگ‌های صاف می‌باشد، بنابراین نباید با ترخون اشتباه گرفته شود، زیرا برگ‌های ترخون بزرگ‌تر از برگ‌های مرزه هستند.

مرزه یکی از گیاهان دارویی است که خواص و فواید فراوانی برای بدن و سلامتی دارد. به عنوان مثال، مرزه می‌تواند به سلامت پوست و مو کمک کند و همچنین درمان التهاب‌ها را تسهیل کند. طبع سبزی مرزه گرم و خشک است.

مرزه حاوی ویتامین‌های A، C، B۶، تیامین، نیاسین، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم، سدیم، فسفر، روی، مس، منگنز، سلنیوم و فیتواسترول است. داشتن این مواد و ویتامین‌ها باعث شده که مرزه به عنوان ضد نفخ، مدر، هضم کننده غذا، ضدعفونی کننده، مقوی معده و نیرو دهنده مورد استفاده قرار گیرد. این گیاه همچنین دارای خواص ضد سرطان است.

به طور کلی، از مرزه می‌توان به عنوان یک گیاه دارویی مفید برای رفع ضعف و حالت چنگ زدگی معده استفاده کرد، همچنین این گیاه می‌تواند به تنظیم عملکرد رحم و تسکین دردهای رحمی کمک کند.

خواص مرزه برای پوست

مرزه یکی از گیاهان قابض است که می‌تواند به سفت شدن منافذ پوست کمک کرده و به رفع مسائلی مانند آکنه و التهاب پوستی همکاری نماید. از خواص مرزه در میکروب زدایی و تنظیم pH پوست نیز استفاده می‌شود. همچنین، حاوی آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های C و A می‌باشد که باعث افزایش تولید کلاژن در پوست و کاهش چین و چروک می‌شود و در عین حال به جوان‌سازی پوست کمک می‌کند.

خواص مرزه برای مو

مرزه حاوی آهن است که با افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون، به درمان کم‌خونی کمک می‌کند و با این روش، جریان خون در پوست سر بهبود می‌یابد و فولیکول‌های مو تقویت شده و بهبود می‌یابند، که در نتیجه، رشد مو تقویت می‌شود.

خواص مرزه برای قلب

مرزه حاوی مواد معدنی مختلفی از جمله پتاسیم، مس، منیزیم و منگنز است که با کاهش سطح کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب، می‌تواند از بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری نماید. همچنین، موجب کاهش فشار خون بالا و حفظ سلامت قلب می‌شود.

خواص مرزه برای جلوگیری از سرطان

گیاه مرزه به عنوان یک منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی، می‌تواند از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری کرده و به پیشگیری و درمان برخی از سرطان‌ها کمک نماید.

خواص مرزه برای رحم

مرزه به دلیل حاوی منیزیم، می‌تواند در التیام زخم‌های رحم و تعادل هورمون‌های زنانه کمک کند و علاوه بر این، حاوی ماده‌ای به نام تیمول نیز است که دارای خواص ضد قارچی می‌باشد و می‌تواند در درمان عفونت‌های قارچی رحم مؤثر باشد.