آیا می‌توان چاقی را درمان کرد؟!

تزریق داروهایی که در زمره‌ی آنها مونجارو نیز جای می‌گیرد، تحت پوست انجام می‌شود و باید هفته‌ای یک بار تکرار شود. این نوع درمان هزینه‌ای بیش از ۱۰ هزار دلار در سال به همراه دارد.

چاقی به‌عنوان یک چالش جدی برای انسان‌ها در عصر حاضر مطرح است و محققان برای درمان آن راه‌های مختلف و پرهزینه‌ای ارائه داده‌اند. این مسئله موجب سودزایی بسیاری از لابراتوارها و سرمایه‌گذاران در زمینه بهداشت و سلامت شده است. روش‌های جدید و نوین برای درمان این چالش نیز هزینه‌های بالایی دارند.

آیا راهکاری معجزه‌آسا برای درمان چاقی وجود دارد؟ خبرگزاری فرانسه در گزارشی به این موضوع پرداخته و از تولید داروهای جدیدی برای کاهش وزن خبر داده است که امیدواری‌های بزرگی برای مبارزه جهانی علیه چاقی به وجود آورده است.

چاقی به‌عنوان یک بیماری مزمن با اثرات خطرناک بر بیماران خود محسوب می‌شود. این بیماری عاملی مهم در بروز بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، برخی انواع سرطان‌ها و عوارض مانند کووید-۱۹ است.

درمان این بیماری به دلیل عوامل مختلف از جمله عوامل ژنتیکی، به‌طور کلی دشوار و پرهزینه است. این درمان‌ها به سیستم‌های بهداشتی هزینه‌های قابل توجهی وارد می‌کند.

با توجه به هشدار فدراسیون جهانی مبارزه با چاقی، اگر وضعیت پیشگیری و درمان این بیماری بهبود نیابد، بیش از نصف جمعیت جهان تا سال ۲۰۳۵ دچار اضافه وزن یا چاقی خواهند شد. این موضوع باعث تأثیرات منفی جدی بر اقتصاد جهانی خواهد شد و می‌تواند به خسارت‌های مالی بسیار بزرگی منجر شود.

گزارش فرانس‌پرس توضیح می‌دهد: “از اوایل توسعه‌ی نسل اول درمان‌های کاهش وزن تا به امروز، نرخ چاقی به طور مداوم افزایش یافته و تحقیقات تخصصی نیز در این زمینه پیشرفت‌های طی کرده است.”

با توجه به این گزارش، خانواده‌ی داروهای جدید ضد چاقی، به‌علاوه‌ی تاثیرگذاری بر دیابت، قادر به کاهش وزن بسیار بیشتری نیز هستند و علاوه بر این، عوارض جانبی کمتری نظیر تهوع و اسهال دارند.

تحقیقات نشان می‌دهد که نسل جدید داروهای ضد چاقی نیز برای کاهش خطرات مرتبط با بیماری‌های قلبی عروقی اهمیت دارند.

مکانیسم این نوع داروها واقعاً به یک شبیه‌سازی از ترشح هورمون توسط روده‌ها می‌پردازد که منجر به ارسال سیگنالی به مغز درباره‌ی احساس سیری پس از مصرف غذا می‌شود.

شرکت‌های داروسازی «ایلای لی‌لی» اهل آمریکا و «نوو نوردیسک» اهل دانمارک در این زمینه پیشتاز هستند؛ این شرکت‌ها با تولید مولکول‌های مؤثر و پرطرفدار برای تحریک کاهش وزن توسط خود، در دومین سه‌ماهه‌ی سال جاری فروش خود را افزایش داده‌اند؛ علاوه بر این، سرمایه‌گذاران بازار سهام نیز با اقبال زیادی به تولیدات این دو شرکت پاسخ داده‌اند.

ارزش سهام شرکت آمریکایی «ایلای لی‌لی» پس از ارائه محصول معروف ضد دیابت با نام «مونجارو» و تایید آن برای کاهش وزن به میزان بیش از ۱۵ درصد، اوایل آوریل گذشته افزایش یافته است.

با در نظر گرفتن اندازه بازار محصولات ضد چاقی و نیز این نکته که در ایالات متحده تقریباً ۴۰ درصد از بزرگسالان با چاقی مواجه هستند، آژانس دارویی آمریکا به منظور مبارزه با چاقی و با احتمالاً تا پایان سال جاری، مصرف داروی مونجارو را مجاز کرده است که این امر می‌تواند به عنوان یک پیشرفت تجاری دیگر برای شرکت آمریکایی محسوب شود.

اگرچه مجوز مصرف مونجارو برای کاهش وزن هنوز توسط آژانس دارویی آمریکا صادر نشده است، اما فروش این دارو توسط شرکت «ایلای لی‌لی» در دومین سه‌ماهه‌ی سال جاری به یک میلیارد دلار رسیده است.

آکاش پاتل، تحلیل‌گر امور دارویی در «گلوبال‌ دیتا»، توضیح می‌دهد: “این درمان احتمالاً جایگزینی مناسب برای جراحی چاقی خواهد بود، زیرا اثبات شده که مونجارو منجر به کاهش وزن تعادلی می‌شود.”

در مورد شرکت دانمارکی «نوو نوردیسک» نیز آینده به همین اندازه روشن و امیدوارکننده به نظر می‌رسد؛ نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که داروی ضد چاقی این شرکت به نام «وی‌گووی» باعث کاهش خطر حملات قلبی عروقی می‌شود و فروش آن در دومین سه‌ماهه‌ی سال جاری بیش از چهار برابر شده است.

از تازه‌ترین درمان‌ها انتظار می‌رود که قابلیت جذب بیمه‌گذاران اقیانوس‌های اطلس را داشته باشند تا پوشش لازم برای داروهایی که نه تنها به کاهش وزن کمک می‌کنند بلکه مشکلات جدی سلامتی را نیز رفع می‌کنند، فراهم کنند.

با این حال، انجمن داروسازان آمریکا تاکید می‌کند که “یکی از موانع اصلی دسترسی بیماران به داروهای شبه گلوکاگون GLP-1، با توجه به نیاز به کنترل بلندمدت چاقی، هزینه‌های بالای آنهاست.

همچنین، تزریق زیر پوستی این دسته‌ی داروهایی که شامل مونجارو نیز می‌شود و هفته‌ای یک بار انجام می‌شود، بیش از ۱۰ هزار دلار هزینه دارد.

به گفته متخصصان، راه حل مناسب برای کاهش این هزینه و ساده‌تر کردن مصرف دارو، تولید قرص‌های روزانه است، مسیری که شرکت دانمارکی «نوو نوردیسک» با پیشرفت‌های خوبی در مطالعات بالینی خود، به خوبی پیش برده است.