آیا رژیم «فستینگ متناوب» می تواند به دیابتی‌ها کمک کند؟!

نتایج یک مطالعه جدید نشان داد که رژیم غذایی فستینگ متناوب ممکن است تاثیرات مثبتی برای بیماران دیابتی نوع دو داشته باشد.

در این مطالعه، حدود ۴۰۰ شرکت‌کننده در چین به یکی از سه گروه تقسیم شدند: گروهی که داروی متفورمین مصرف می‌کردند، گروهی که داروی امپاگلیفلوزین مصرف می‌کردند و گروهی که برنامه فستینگ متناوب ۵:۲ را دنبال می‌کردند. در برنامه فستینگ متناوب ۵:۲، افراد دو روز غیرمتوالی در هفته روزه می‌گیرند و در پنج روز دیگر به طور معمول صبحانه و ناهار می‌خورند و یک وعده غذایی جایگزین برای شام دارند.

پس از ۱۶ هفته، شرکت‌کنندگانی که رژیم فستینگ متناوب ۵:۲ را دنبال کرده بودند، کاهش ۱.۹ درصدی در سطح قند خون خود داشتند، در حالی که گروهی که دارو مصرف کرده بودند، کاهش‌های ۰.۳ درصدی و ۰.۴ درصدی را تجربه کردند.

علاوه بر این، ۸۰ درصد از شرکت‌کنندگان در گروه فستینگ متناوب ۵:۲ توانستند سطح قند خون خود را بدون نیاز به دارو به محدوده غیر دیابتی بازگردانند، بر اساس استانداردهای یک گروه متخصص بین‌المللی.

یافته‌های این تحقیق که در مجله JAMA Network Open منتشر شده است، نشان می‌دهد که مداخلات سبک زندگی ممکن است برای افراد دارای اضافه وزن مبتلا به دیابت نوع دو موثرتر از داروها باشد.

دیابت نوع دو اغلب با چاقی و کمبود فعالیت بدنی همراه است. در حالی که داروهایی مانند انسولین و داروهای کاهش وزن می‌توانند به مدیریت این بیماری کمک کنند، تحقیقات نشان می‌دهد که تغییرات در رژیم غذایی و سبک زندگی نقش کلیدی در کاهش خطرات سلامتی این بیماران دارد.

طبق اعلام فدراسیون بین‌المللی دیابت، از هر ۱۰ بزرگسال در سراسر جهان، ۱ نفر به دیابت مبتلاست.