چگونه میل جنسی در یک زن را افزایش دهیم!

احساس می کنید میل جنسی شما به اندازه کافی قوی نیست؟ شما تنها نیستید. بر اساس داده های یک مطالعه نماینده انجام شده در سال 2008، 26.7 درصد زنان قبل از یائسگی و 52.4 درصد زنان یائسه ممکن است سطح پایینی از میل جنسی داشته باشند.

اگرچه هیچ سطح “ایده‌آل” میل جنسی برای همه افراد وجود ندارد – زیرا همه ما با یکدیگر متفاوتیم – اما اگر احساس می کنید علاقه شما به رابطه جنسی کم است، اغلب ارزش دارد که اقداماتی انجام دهید.

از تغییر سبک زندگی تا استفاده از داروها، راهکارهای مختلفی وجود دارد که می توانید برای افزایش سطح علاقه خود به رابطه جنسی اقدام کنید. ما این موارد را در زیر به همراه توضیحات علمی پشت هر یک از گزینه‌های محبوب فهرست کرده‌ایم.

میل جنسی طبیعی برای زنان چیست؟

تقریباً هر مقاله ای در مورد رابطه جنسی بخوانید، به راحتی احساس می کنید که میل جنسی خود را یا زیاد یا کم دارید.

به گفته Goop، 72 درصد از زنان احساس می کنند که باید بیشتر رابطه جنسی داشته باشند. رویکرد تعادل به شیوه ای متفاوت میل جنسی را به سوالات چند گزینه ای ساده تقسیم می کند که با میل جنسی “قوی” سازگار است.

The Sun از مطالعه ای نقل قول می کند که براکت های مبتنی بر سن را ارائه می دهد. بر اساس این مطالعه، حدود 112 بار در سال (حدود دو بار در هفته) برای افراد 18 تا 29 ساله و تقریباً 86 بار در سال برای افراد 30 ساله هدف خوبی است.

هرچند مقالات متعددی درباره این موضوع وجود دارند ولی مشکلات و برداشت های غلطی را نیز ایجاد می کنند. اولین مشکل این است که آنها بسیار به داده های خود گزارش شده از طریق نظرسنجی های غیررسمی اتکا می کنند که معمولاً به عنوان منبع قابل اعتمادی از اطلاعات محسوب نمی شوند.

مسئله دوم این است که آنها تصور نادرستی ایجاد می کنند که هر زنی میزان میل جنسی “عادی” خاصی دارد، که این تصور در واقع با علم سازگاری ندارد.

در واقعیت، میل جنسی شما به طور طبیعی در پاسخ به عوامل مختلف، از جمله وضعیت روابط جنسی و سلامت کلی شما، در نوسان است. این کاملاً طبیعی است که همیشه احساس “در خلق و خوی” نداشته باشید، حتی اگر شریک زندگی شما تمایل به داشتن رابطه جنسی داشته باشد.

در کل، هیچ عدد دقیقی وجود ندارد که میزان میل جنسی شما را کم، زیاد یا طبیعی تعیین کند. با این حال، اگر به طور مداوم بی‌علاقه به رابطه جنسی هستید و این امر احساس ناراحتی در شما ایجاد می کند، ممکن است مبتلا به اختلال میل جنسی کم‌فعال (HSDD) باشید.

HSDD یک بیماری نسبتاً شایع است که بر اساس اعتقادات، یک نفر از هر 10 زن را تحت تأثیر قرار می دهد. در مفهوم بالینی، آن را به عنوان “فقدان تخیلات و افکار جنسی، و/یا تمایل یا پذیرش فعالیت جنسی که باعث ناراحتی یا مشکلات شخصی در رابطه زن می شود” تعریف می کنند.

چگونه میل جنسی خود را افزایش دهیم

اگر فکر می‌کنید که همچنان دچار اختلال جنسی HSDD نیستید اما می‌خواهید میل جنسی خود را افزایش دهید، می‌توانید تغییراتی در زندگی خود ایجاد کنید. در زیر، موارد مختلفی همراه با داده‌های علمی پشت هر یک آورده شده است.

1. اقداماتی برای کاهش استرس انجام دهید:

استرس یکی از عواملی است که می‌تواند به کاهش میل جنسی شما اثر بگذارد، به صورت جسمانی و روانی. مطالعه‌ای در سال 2006 نشان داد که استرس روزانه با مشکلات جنسی زنان، از جمله کاهش میل جنسی و بیزاری جنسی، مرتبط است. مطالعه دیگری نیز در سال 2016 نشان داد که سطوح بالای استرس مزمن با کاهش برانگیختگی جنسی مرتبط است. بنابراین، کاهش استرس برای زندگی جنسی بهتر شما مفید است.

2. به تغییراتی در سبک زندگی خود بپردازید:

تغییر سبک زندگی می‌تواند تأثیر مثبتی بر میل جنسی شما داشته باشد. می‌توانید به فعالیت‌هایی مانند یوگا و ورزش روی بیاورید که می‌توانند به کاهش سطح هورمون استرس کورتیزول و افزایش اندورفین، هورمون خوش‌حالی، منجر شوند. همچنین، تغذیه سالم، استراحت کافی، و مدیریت زمان نیز به بهبود عمومی سلامت روانی و جسمانی کمک می‌کنند که می‌تواند به میل جنسی شما نیز افزوده شود.

3. شناسایی منابع استرس و مدیریت آن‌ها:

منابع استرس ممکن است بین افراد متفاوت باشد. مهم است که عوامل اصلیی را که باعث ایجاد استرس در شما می‌شود شناسایی کنید و تلاش کنید برای مدیریت آن‌ها. مراکز کنترل بیماری لیستی از تاکتیک‌های مدیریت استرس را ارائه داده‌اند که می‌توانید برای مقابله با منابع رایج استرس استفاده کنید.

در نهایت، همچنان مهم است که با پزشک خود در مورد هرگونه تغییراتی که می‌خواهید در زندگی خود ایجاد کنید مشورت کنید تا مطمئن شوید که این تغییرات مناسب و سازگار با وضعیت شما هستند.

عادت های ناسالم را کنار بگذارید

عادات ناسالم مانند سیگار کشیدن و مصرف بیش از حد الکل می‌تواند به میل جنسی شما آسیب برساند و باعث شود که کمتر از حد معمول به رابطه جنسی علاقه‌مند شوید.

اگرچه بسیاری از افراد به طور معمول گزارش می‌دهند که بعد از مصرف الکل میل جنسی شدیدتری دارند، یک مطالعه در سال 1995 نشان داد که مصرف زیاد الکل با افزایش خطر اختلال عملکرد جنسی در زنان مرتبط است.

مطالعه دیگری در سال 2016 نشان داد که تجربیات جنسی افراد به طور کلی در وضعیت هوشیاری نسبت به موقعیت‌های مستی کمتر مثبت بود.

همچنین، سیگار کشیدن ممکن است با تأثیر بر جریان خون و افزایش احساس اضطراب و تنش، احساس برانگیختگی را کاهش دهد.

اگرچه نیازی به کاملاً پرهیز از چیزهایی مانند الکل نیست، انجام اقداماتی برای کاهش یا محدود کردن برخی از عادات ناسالم می‌تواند بهبود میل جنسی و کیفیت زندگی و سلامتی شما را تقویت کند.

با شریکت حرف بزن

در صورتی که در یک رابطه هستید و علاقه شما به رابطه جنسی کاهش یافته است، این ممکن است به دلیل ارتباط ضعیف با شریک زندگیتان باشد.

اگرچه مشکلی ندارد که برخی از جنبه‌های تمایلات جنسی خود را از شریک زندگیتان پنهان نگه دارید، اما ارتباط شفاف و باز می‌تواند رابطه جنسی را لذت بخش‌تر کند، ارتباط شما را با شریک زندگیتان تقویت کرده و به طور بالقوه سطح علاقه شما به رابطه جنسی را افزایش دهد.

صحبت صریح با شریک زندگیتان می‌تواند به شما کمک کند تا از استرس و اضطراب در رابطه جنسی خود رهایی یابید.

انجمن سلامت جنسی آمریکا چندین مورد را معرفی می‌کند که باید با شریک زندگیتان درباره رابطه جنسی صحبت کنید:

1. نوع رابطه ای که می‌خواهید داشته باشید، از جمله میزان تعهد، جنسی یا غیرجنسی بودن آن.

2. ترجیحات شما در مورد کنترل بارداری، از نوع مدلی که می‌خواهید استفاده کنید تا مشخص شدن احتمال بارداری.

3. لذت جنسی، از نوع لمس و فعالیت جنسی که برای شما لذت‌بخش است تا دانستن سایر نیازهایی که شریک زندگیتان باید بداند.

4. تمایلات جنسی، از فعالیت‌هایی که قبلاً دوست داشته‌اید و می‌خواهید با هم تجربه کنید تا کنجکاوی‌هایی که دارید.

5. وضعیت بیماری‌های آمیزشی جنسی، از آخرین باری که شما (یا آنها) آزمایش خود را انجام داده‌اید تا سایر اطلاعاتی که باید به اشتراک گذاشته شوند.

6. مرزهای جنسی شما، از مکان‌هایی که دوست ندارید لمس شوند تا کارهایی که احساس راحتی نمی‌کنید در انجام آن با شریک زندگیتان.

اگرچه این مکالمه با شریک زندگیتان در ابتدا ممکن است ناراحت‌کننده به نظر برسد، اما باز بودن در مورد تمایلات و انتظارات جنسی می‌تواند به شما کمک کند رابطه قوی‌تری برقرار کنید و از زندگی جنسی بهتری لذت ببرید.

روی بهبود رابطه خود تمرکز کنید

از طبیعی است که در طول رابطه، میل جنسی شما کاهش یابد، به خصوص اگر شما و شریک زندگیتان برای مدت طولانی با هم باشید.

اگر توجه کرده‌اید که علاقه شما به رابطه جنسی در حال کاهش است، تلاش کنید اقداماتی برای بهبود رابطه با شریک زندگیتان انجام دهید.

این می‌تواند به سادگی شامل صرف وقت بیشتر با یکدیگر در طول روز باشد یا اینکه به شریک زندگیتان نشان دهید چقدر او را ارزشمند می‌دانید. این می‌تواند به این معنا باشد که بیشتر از قبل زمان را برای بیرون رفتن در شب‌هایی که با یکدیگر هستید بگذارید یا در خانه به طور نزدیک‌تر و بازتر با یکدیگر باشید.

تحقیقات نشان می‌دهد که رضایت از رابطه و رضایت جنسی با نزدیکی به هم مرتبط هستند. اگر متوجه شدید که همزمان با رابطه، میل جنسی شما از شریک زندگیتان کمتر است، احتمالاً حل یک مشکل می‌تواند به حل مشکل دیگر کمک کند.

با یک درمانگر جنسی صحبت کنید

مشاوره با یک توانایی جنسی می‌تواند به شما کمک کند تا با مسائلی که ممکن است بر میزان علاقه شما به رابطه جنسی تأثیر بگذارد، غلبه کنید.

اگر در یک رابطه هستید، ملاقات با یک مشاور جنسی یا روانشناس می‌تواند به شما کمک کند تا به مشکلاتی که توانایی شما برای لذت بردن از رابطه جنسی با همسرتان را متوقف می‌کند یا باعث می‌شود کمتر از حد معمول به رابطه جنسی علاقه‌مند شوید، غلبه کنید.

براساس نیازها و انتظارات شما، مشاور جنسی یا روانشناس ممکن است تمریناتی را پیشنهاد دهد که می‌توانید با همسرتان انجام دهید، مشاوره‌هایی برای کمک به شما در مقابله با علل اصلی کاهش میل جنسی، تجویز داروهای خاصی برای افزایش میل جنسی (با بررسی اثربخشی آنها و یا در صورت لزوم، ارجاع به متخصص بیشتر) را ارائه دهد.

بیشتر تمرین کن

در بالا اشاره شد که ورزش می‌تواند به طور غیرمستقیم میل جنسی را افزایش دهد به‌وسیله‌ی کاهش استرس.

ورزش علاوه بر کاهش سطح استرس، فواید دیگری نیز دارد که می‌تواند به‌طور بالقوه میل جنسی را تقویت کند.

ابتدا، ورزش منظم می‌تواند تصویر بدن را بهبود بخشد. همانطور که در این مقاله روانشناسی تودی توضیح داده شده است، داشتن تصویر منفی از بدن می‌تواند اعتماد به نفس جنسی را کاهش داده و باعث ایجاد اضطراب درباره رابطه جنسی و اجتناب از فعالیت جنسی شود.

دوماً، ورزش می‌تواند عملکرد جنسی را بهبود بخشد و به طور بالقوه به شما اعتماد به نفس و علاقه بیشتری به رابطه جنسی بدهد. مطالعه‌ای در سال 2018 نشان داد که استقامت قلبی عروقی – یکی از مزایای رایج ورزش منظم – با افزایش برانگیختگی در زنان مرتبط است.

سوماً، برخی از انواع خاص ورزش‌ها با بهبود عملکرد جنسی مرتبط هستند. به‌عنوان مثال، مطالعه‌ای در سال 2010 نشان داد که شرکت در یک دوره 12 هفته‌ای یوگا منجر به بهبود میل جنسی، برانگیختگی، ارگاسم، تنظیمات روحی و رضایت زنان شرکت‌کننده می‌شود.

اگر از میل جنسی خود راضی نیستید و ورزش نمی‌کنید، نیازی نیست تمرینات سنگین ماراتنی را به برنامه روزانه خود اضافه کنید. طبق گفته وزارت بهداشت و خدمات انسانی، 150 دقیقه (2 ساعت و نیم) فعالیت بدنی متوسط در هفته به عنوان هدفی عمومی برای ورزش خوب است.

در نتیجه

میل جنسی هر فرد بسیار متفاوت است و مفهومی به نام “میل جنسی عادی” برای همه افراد وجود ندارد. اما اگر از سطح علاقه خود به رابطه جنسی راضی نیستید، اغلب ارزشمند است که برای افزایش میل جنسی خود و لذت بردن از یک زندگی جنسی رضایت بخش‌تر، اقداماتی بردارید.

اگر به طور مداوم سطح کاهش یافته‌ای از علاقه به رابطه جنسی تجربه می‌کنید، این می‌تواند نشانگر نیاز به مشاوره با یک متخصص بهداشت جنسی درباره درمان HSDD باشد. اگر فکر می‌کنید HSDD دارید، اما به دنبال افزایش سطح علاقه به رابطه جنسی هستید، می‌توانید از برخی از راهکارهایی که در بالا ذکر شده است، استفاده کنید.