«ویل بوترین» برای درمان اختلالات جنسی!

به طور کلی، داروهای ضد افسردگی مانند Wellbutrin نمی‌توانند به طور مستقیم عملکرد جنسی را بهبود بخشند. با این حال، Wellbutrin ممکن است در برخی موارد به عنوان راهکاری موثر برای درمان اختلال عملکرد جنسی در افرادی که این مشکل به علت استفاده از داروهای ضد افسردگی دیگر پیش آمده است، مورد استفاده قرار بگیرد.

با استفاده از Wellbutrin، احتمالاً تجربه عوارض جانبی منفی جنسی که به طور معمول با داروهای ضد افسردگی همراه است، کاهش خواهد یافت. به همین دلیل، پزشکان ممکن است در برخی موارد Wellbutrin را به عنوان جایگزین داروهای ضد افسردگی دیگر برای افرادی که از اختلال عملکرد جنسی رنج می‌برند تجویز کنند.

مهم است که با پزشک خود مشورت کنید تا در مورد درمان مناسب برای شما تصمیم گیری کنید. پزشک شما می‌تواند براساس شرایط و نیازهای شما، بهترین راهکار را مشخص کند و نکاتی راجع به استفاده از Wellbutrin یا سایر داروهای ضد افسردگی در مورد اختلال عملکرد جنسی به شما بیان کند.

Wellbutrin چیست؟

از دهه ۱۹۸۰ به بعد، Wellbutrin و نسخه عمومی آن به نام بوپروپیون، داروهای قدرتمندی در زمینه درمان اختلالات روانی، به ویژه افسردگی، بوده‌اند.

در سال ۱۹۸۵، سازمان غذا و دارو Wellbutrin را برای درمان افسردگی تأیید کرد. این دارو یک ضد افسردگی است که با هدف تنظیم گیرنده‌های دوپامین و نوراپی نفرین، دو ناقل عصبی، طراحی شده است. به طور خاص، NDRI (مهارکننده بازجذب نوراپی نفرین و دوپامین)، با جلوگیری از بازجذب اضافی نوراپی نفرین و دوپامین توسط مغز، مانع از افزایش غیرطبیعی این ناقل‌های عصبی می‌شود. این بدان معناست که مغز شما در زمان‌هایی که واقعا به نیازش دارید، به میزان بیشتری از این ناقل‌های عصبی دسترسی دارد. به دلیل این قابلیت دوگانه، بوپروپیون به عنوان یک NDRI شناخته می‌شود.

Wellbutrin در حال حاضر برای درمان انواع شرایط مانند چاقی، افزایش وزن، کاهش میل جنسی و اختلال نعوظ در افرادی که با این مشکلات روبرو هستند، به عنوان یک عوارض جانبی درمان ضد افسردگی استفاده می‌شود.

آیا Wellbutrin می تواند اختلالات جنسی را درمان کند؟

درمان افسردگی با تأثیرگذاری بر دوپامین و نوراپی نفرین تنها یکی از راه‌هایی است که بوپروپیون می‌تواند به افراد کمک کند. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی اغلب از Wellbutrin برای درمان اختلالاتی مانند ADHD، افسردگی مرتبط با دوقطبی، اضطراب و چاقی استفاده می‌کنند.

اما در این ظرفیت غیرقابل برچسب، بوپروپیون در یک روش بسیار خاص نیز موثر است: به عنوان درمانی برای اختلال عملکرد جنسی ناشی از داروهای ضد افسردگی، به ویژه اختلال عملکرد جنسی ناشی از SSRI.

SSRIها یا مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین، رایج‌ترین و ایمن‌ترین داروهایی هستند که امروزه برای افسردگی و اختلالات اضطرابی تجویز می‌شوند، اما با برخی از عوارض جانبی همراه هستند. در حالی که آنها سطح سروتونین شما را تنظیم می‌کنند، این داروها همچنین می‌توانند میل جنسی شما را کاهش داده و بر عملکرد جنسی تأثیر بگذارند. و آنها تنها نیستند.

بسیاری از انواع داروهای ضد افسردگی خطر عوارض جانبی جنسی، از جمله اختلال عملکرد جنسی را در اشکال مختلف آن افزایش می‌دهند. بوپروپیون یکی از معدود داروهای ضد افسردگی است که این عوارض جانبی رایج را ایجاد نمی‌کند.

با این حال، بوپروپیون نسبت به سایر داروهای ضد افسردگی مشکل کمتری برای عملکرد جنسی ندارد. در واقع، برخی مطالعات محدود نشان داده اند که عوارض جانبی بوپروپیون ممکن است شامل افزایش میل جنسی باشد.

یک مطالعه دوسوکور کوچک نشان داد که در مقایسه با دارونماها، بوپروپیون در واقع میل جنسی و عملکرد جنسی را افزایش می‌دهد – حتی به عنوان یک داروی روزانه.