نوشیدنی که بهتر از آب، به بدن آبرسانی می کند!

شست‌وشوی روزانه بدن با مایعات برای عملکرد بهینه اعضای بدن، خوابیدن، شناخت، انتقال مواد مغذی، محافظت در برابر عفونت و سایر فواید مختلف بسیار مهم است. اگرچه قهوه، چای و برخی منابع غذایی مانند کرفس می‌توانند به ما مایعات مورد نیاز بدن را تامین کنند، اما آب به عنوان پادشاه هیدراسیون شناخته می‌شود. در واقع، مردان معمولاً توصیه می‌شود که حدود 16 فنجان آب و زنان تقریباً 11 فنجان آب روزانه مصرف کنند.

با این حال، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که آب شاید دیگر به تنهایی برتری نداشته باشد و باید تاج و تخت خود را رها کند. محققان در تحقیقی که در سال 2016 در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شد، اثرات 13 نوشیدنی مختلف را بر تعادل مایعات در بیش از 70 مرد مورد بررسی قرار دادند. انواع نوشیدنی‌هایی که مورد آزمایش قرار گرفتند شامل نوشابه، نوشیدنی‌های ورزشی، قهوه داغ، چای سرد، شیر و غیره بودند. در حالی که هر شرکت کننده تنها سه نوع نوشیدنی را مصرف کرد، همه مردان آب را نیز دریافت کردند. از جنبه آب‌رسانی، شما نمی‌توانید به طور قطع حدس بزنید که کدام نوشیدنی بیشترین آب‌رسانی را دارد.

نتایج این تحقیق از طریق تجزیه و تحلیل ادرار نشان داد که شیر نسبت به آب آبرسانی بیشتری دارد. این نتایج برای هم شیر کامل و هم شیر بدون چربی صادق است. این یافته‌ها توسط تحقیقات قبلی نیز تأیید شده است، از جمله مطالعه انجام شده در سال 2011 توسط محققان دانشگاه مک مستر که نشان داد شیر، به مقایسه با آب یا نوشیدنی‌های ورزشی، منبع برتر آبرسانی برای کودکان پس از ورزش است.

چرا شیر بالاترین امتیاز را کسب کرد؟

ترکیب غنی از پروتئین، کلسیم، کربوهیدرات‌ها و الکترولیت‌ها در این نوشیدنی توسط محققان مورد ارزیابی قرار گرفت. پاتریشیا کولسا، یک تغذیه‌شناس بالینی، اعلام کرد که الکترولیت‌های موجود در شیر برای بازیابی بدن پس از تعریق بسیار مهم هستند. او به این نشریه گفت: شیر حدود ۹۰ درصد آب دارد و به این معنی است که می‌تواند یک منبع خوب برای هیدراتاسیون باشد، به خصوص در ماه‌های تابستان که افراد بیشتر در معرض خطر کمبود آب قرار دارند. همچنین، با توجه به وجود مواد مغذی در شیر، بدن می‌تواند آن را برای مدت زمان بیشتری تامین کند زیرا به زمان بیشتری برای هضم نیاز دارد.

با این حال، قبل از خرید شیر از فروشگاه مواد غذایی، باید توجه داشت که مصرف بیش از حد محصولات لبنی ممکن است عوارضی ناخوشایند داشته باشد، از جمله نفخ، تهوع، اسهال و اختلالات گوارشی به ویژه برای افرادی که ممکن است حساسیت به لاکتوز داشته باشند. همچنین، در صورتی که گاوها با استفاده از هورمون‌های رشد مصنوعی تغذیه شوند، برخی از انواع شیر ممکن است منجر به تشدید آکنه شود.

آیا می‌توانیم از مزایای شیر بهره‌مند شویم؟

از هنوز هم می‌توان از مزایای آبرسانی شیر با مصرف معقول آن بهره برد، اما باید به خاطر داشت که شیر جایگزین آب نیست. اگرچه آب باید نوشیدنی اصلی ما در طول روز باشد، مصرف یک فنجان شیر پس از تمرینات با شدت بالا مورد توصیه قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، کارشناسان بیان کرده‌اند که شیر ممکن است به بازیابی عضلات بعد از ورزش کمک کند. در کل، شیر می‌تواند یک مکمل خوب برای تأمین آب روزانه برای بدن شما باشد، اما نباید به‌طور کامل جایگزین آب شود.