فرق‌های اساسی بین افراد با وقار و افراد نمایشی

تا حالا فکر کرده‌اید که چه ویژگی‌هایی باعث می‌شود فردی بدون نیاز به نمایش دادن دستاوردهایش، فردی باشخصیت و باوقار شناخته شود؟

باشخصیت بودن هیچ ربطی به برند لباس‌هایی که می‌پوشید یا مدل ماشینی که سوار می‌شوید ندارد. این ویژگی‌ بسیار عمیق‌تر از این صفات است.

باور کنید یا نه، همه چیز به ویژگی‌های شخصیتی ما مربوط است. برخی از این ویژگی‌ها می‌توانند باعث شوند فردی باوقار و باشخصیت باشیم و برخی دیگر ممکن است فقط فریاد بزنند «آهای به من نگاه کنید!»

با ما همراه باشید تا 11فرق بین ویژگی‌هایی که شما را به فردی باوقار و باشخصیت، و نه فردی نمایشی، تبدیل می‌کند را مرور کنیم:

فروتنی

نخستین ویژگی‌ تمایزدهنده بین فرد باوقار و نمایشی فروتنی است. آدم‌هایی که اصالتا با شخصیت هستند ارزش خودشان را می‌شناسند اما نیازی ندارند باد به غبغب بیندازند. رفتار آن‌ها بسیار بلندتر از واژگان‌شان درباره شخصیتِ آن‌ها صحبت می‌کند.

آن‌ها با هدف اثرگذاشتن روی دیگران درباره دستاوردهای‌شان صحبت نمی‌کنند؛ فقط وقتی دستاوردهای آن‌ها به موضوع مرتبط باشد یا بتواند برای دیگران الهام‌بخش باشد درباره آن‌ها صحبت می‌کنند.

اما نمایشی‌ها عادت دارند که درباره کوچک‌ترین موفقیت‌های‌شان گوش عالم را کر کنند. آن‌ها می‌خواهند همه بدانند چقدر عالی هستند و حتی گاهی کمی (یا حدی خیلی زیاد) اغراق می‌کنند!

آن‌ها اغلب گفت‌وگو را به سمتی منحرف می‌کنند که درباره خودشان صحبت کنند.

احترام

آدم‌های باوقار، بدون آنکه برای‌شان مهم باشد دیگران که هستند و چه می‌کنند، به آن‌ها احترام می‌گذارند. آن‌ها درک می‌کنند که همه ماجراها و کشمکش‌های شخصی دارند. آن‌ها هرگز با هدف تحقیر کردن دیگران آن‌ها را مسخره نمی‌کنند، بلکه همیشه با همه با مهربانی و بزرگواری رفتار می‌کنند.

نمایشی‌ها اغلب نمره این بخش را از دست می‌دهند. آن‌ها به کسانی که احساس می‌کنند از خودشان موفق‌تر یا مهم‌تر نیستند، از بالا به پایین نگاه می‌کنند. حتی ممکن است از زبان نامحترمانه و تحقیرآمیز استفاده کنند یا رفتار بدی نشان دهند.

یک نکته کلیدی: برای آنکه باوقار باشید باید احترام بدهید تا احترام جذب کنید. خیلی ساده است!

مهارت‌های شنیداری

افراد باوقار شوندگانی عالی هستند. آن‌ها نه‌تنها صبر می‌کنند تا نوبت‌شان شود و صحبت کنند بلکه حقیقتا خوب می‌شنوند و در مکالمه حضور قلب دارند. آن‌ها به مکالمه دیگران با علاقه‌مندی گوش می‌دهند و اغلب به دیگران احساس باارزشی و شنیده‌شدن می‌دهند.

در نقطه مقابل، نمایشی‌ها اغلب بر گفت‌وگو مسلط می‌شوند و حرف دیگران را قطع می‌کنند تا داستان خودشان را که احساس می‌کنند جالب‌تر از داستان بقیه است را تعریف کنند.

دست‌ودل‌بازی

دست‌ودل‌بازی ویژگی‌ دیگری است که افراد باشخصیت را از نمایشی‌ها متمایز می‌کند. افراد دست‌ودل‌باز نه‌تنها منابع‌ یا پول‌شان را با دیگران به اشتراک می‌گذارند بلکه از وقت، توصیه و مهربانی نسبت به دیگران نیز مضایقه نمی‌کنند.

اما نمایشی‌ها فقط زمانی سخاوتمند می‌شوند که بتوانند در ازای لطفی که به دیگران می‌کنند چیزی از آن‌ها بگیرند. یا زمانی دست‌ودل‌باز می‌شوند که احساس کنند دیگران این کارشان را تماشا می‌کنند. دست‌ودل‌بازی آن‌ها نه از روی قلب بلکه به دلیل نمایش است.

آیا می‌دانستید مطالعات نشان داده که آدم‌های سخاوتمند شادتر و سالم‌تر هستند و رضایت‌ بالاتری در زندگی دارند؟ پس سخاوتمندی نه‌تنها شما را باکلاس و باوقار می‌کند بلکه شادی شما را هم در زندگی بیش‌تر می‌کند.

همدلی

در قلب یک فرد باشخصیت همدلی نسبت به دیگران موج می‌زند. این افراد می‌توانند خودشان را به جای دیگران بگذارند. وقتی کسی روزهای سختی را می‌گذارند، آن‌ها صرفا به گفتنِ «اوضاع درست می‌شود!» بسنده نمی‌کنند بلکه حقیقتا احساس طرف مقابل را درک می‌کنند و حمایت خودشان را دریغ نمی‌کنند.

در نقطه مقابل، نمایشی‌ها اصلا متوجه احساسات یا مشکلات طرف مقابل نمی‌شوند زیرا تمرکزشان بیش‌از‌اندازه روی خودشان است.

سپاس‌گزاری

آدم‌های باوقار همیشه به خاطر داشته‌ها و نعمت‌های‌ کوچک و بزرگ‌شان سپاس‌گزارند. آن‌ها هیچ چیزی را بدیهی نمی‌پندارند. هر چیزی که دارند برای‌شان ارزشمند است و به خاطر داشته‌های‌شان از دیگران سپاس‌گزاری می‌کنند.

درعوض، نمایشی‌ها اغلب روی نداشته‌های‌شان تمرکز می‌کنند. همیشه بیش‌تر می‌خواهند که بعضی اوقات باعث می‌شود فراموش کنند به خاطر چیزهایی که دارند سپاس‌گزار باشند. آدم‌های سپاس‌گزار به خاطر هر چیزی از هدیه کوچکی که یک دوست به آن‌ها داده تا لطفی که یک غریبه در حق‌شان کرده تشکر می‌کنند.

صداقت

صداقت ویژگی غالب همه افراد باشخصیت است. این افراد حقیقت را کتمان نمی‌کنند یا برای اینکه خودشان را بهتر نشان دهند دروغ مصلحتی نمی‌گویند. آن‌ها اصیل و رک هستند. آن‌ها چیزها را همان‌طور که هست می‌گویند اما آن را با مهربانی و لطافت می‌گویند.

اما نمایشی‌ها هرگز صادق نیستند. آن‌ها ممکن است حقیقت را بپیچانند یا برای اینکه اثرگذارتر به نظر برسند اغراق کنند. صداقت همیشه هم راه آسانی نیست. اما راهی است که به احترام و اعتماد منجر می‌شود. هیچ چیزی باکلاس‌تر از فردی صادق نیست.

صبوری

صبر فقط معنایش انتظار کشیدن نیست، بلکه چگونگی رفتار در دوران انتظار است. آدم‌های اصیل و باشخصیت حتی در لحظات اضطراب و تنش سعی‌شان را می‌کنند تا متین و موقر باشند. آن‌ها خونسردی‌شان را حفظ می‌کنند، به دیگران اطمینان می‌دهند و از آن‌ها حمایت می‌کنند.

درعوض، نمایشی‌ها استرس و اضطراب‌شان را به حد اغراق نمایش می‌دهند و رفتارهای تنش‌آلود و مطالبه‌کننده دارند. فقدان صبوری آن‌ها فقط یک شکست شخصیتی برای خودشان تلقی نمی‌شود بلکه روی محیط و آدم‌های اطراف‌شان نیز اثر منفی می‌گذارد.

باشخصیت‌ها سعی می‌کنند در تنش‌ها فعالانه گوش بدهند، بافکر پاسخ بدهند و با طمأنینه رفتار کنند.

خویشتن‌داری

افراد باشخصیت می‌توانند افسار احساسات را در دست بگیرند. آن‌ها خونسردی‌شان را از دست نمی‌دهند و نمی‌گذارند که تنش‌ها بر آن‌ها سلطه پیدا کنند. آن‌ها قبل از هر عمل و سخنی ابتدا فکر می‌کنند.

درعوض، نمایشی‌ها تنش‌آلود رفتار می‌کنند و می‌گذارند تا احساسات‌شان کنترل شخصیت‌شان را برعهده بگیرد. آن‌ها ممکن است در لحظات تنش‌زا چیزی بگویند یا در لحظات التهاب تصمیماتی بگیرند که بعدا از گفتنش پشیمان شوند.

برای خویشتن‌داری باید یاد بگیریم که در موقعیت‌های تنش‌زا و اضطراب‌آور اندکی توقف کنیم، نفس عمیق بکشیم و قبل از آنکه رفتاری نشان دهیم خوب فکر کنیم.

سازگاری

زندگی پیش‌بینی‌ناپذیر است و همه این را می‌دانیم. آدم‌های باشخصیت با شیب‌های تند جاده می‌پیچیند. آن‌ها سازش‌پذیری دارند. آن‌ها می‌توانند بدون از دست دادن خونسردی یا شکایت از اینکه که چرا دیگر اوضاع مثل قبل نیست برای بهبود شرایط تلاش کنند.

اما نمایشی‌ها با این قضیه مشکل دارند. آن‌ها می‌خواهند همه چیز بر مبنای استانداردهای آن‌ها باشد و اگر نباشد به همه چیز لگد می‌زنند. سازش‌پذیری به معنای تسلیم شدن نیست. بلکه به معنای حرکت رو به جلو است. سازش‌پذیری یعنی پذیرش چالش‌ها و تلاش برای حل آن‌ها.

اطمینان‌بخشی

آدم‌‌های باشخصیت مثل ستاره قطبی هستند ـ ثابت و قابل اتکا. اگر بگویند کاری را انجام می‌دهند، پس حتما انجامش می‌دهند. آدم‌ها می‌توانند روی آن‌ها حساب کنند.

اما نمایشی‌ها هزار قول می‌دهند و یکی را عملی نمی‌کنند. قابل اطمینان بودن کار هر کسی نیست. قابل اطمینان بودن یعنی حتی وقتی برای‌تان سخت است، دست به عمل بزنید. حتی وقتی برای‌تان دشوار است، سکوت اختیار کنید.

اما درنهایت تبدیل به آدمی می‌شوید که همه به او اعتماد دارند و برایش احترام قائلند.

سخن آخر

یادتان باشد باشخصیت و باوقار بودن با سرکوب احساسات که گاهی می‌تواند منجر به روان‌رنجوری شود تفاوت دارد. فرد باشخصیت احتمالا شناخت کاملی از نیازها، توانمندی‌ها و واقعیت زندگی‌اش دارد و اتفاقا می‌تواند بین نیازها و واقعیت ارتباطی درست برقرار کند. شخصیت و شوخ‌طبعی هیچ تعارضی با هم ندارند اما لودگی ویژگی آدم‌های باشخصیت نیست.

منبع: راهنماتو