سالم ترین سبزی جهان چیست؟!

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، تأیید کرده است که سالم‌ترین سبزی‌جات جهان شامل اسفناج و چغندر به همراه برگ‌های آن هستند که امتیاز ۸۰ را کسب کرده‌اند. با این حال، تنها سبزی که امتیاز کامل ۱۰۰ را به دست آورده، “شاهی آبی” است.

شاهی آبی، نام علمی Nasturtium officinale، از خانواده Brassicaceae، با برگ‌های سبز رشد می‌کند و ارتباط نزدیکی با سبزی‌های دیگر مانند کلم، کلم پیچ، تربچه و خردل دارد. این گیاه در آب‌های شیرین مانند نهر‌ها و برکه‌ها رشد می‌کند.

شاهی آبی طعمی تند و فلفلی دارد که شبیه به طعم ترب کوهی است. از هزاران سال قبل، در تمدن‌های یونان باستان، ایرانی و رومی مورد استفاده قرار گرفته و حتی در فهرست غذا‌ها در روزهای اولین شکرگزاری جای داشته است.

شاهی آبی حاوی ویتامین A و پتاسیم بیش از کاهوی معمولی است و هم چنین دارای مقدار زیادی ویتامین ث است. به همین دلیل “جیمز کوک” در سفر خود به دور دنیا از شاهی آبی برای درمان بیماری اسکوربوت (کمبود ویتامین ث) استفاده کرد.

شاهی آبی در محیط‌های مرطوب و معتدل رشد می‌کند و در تاریخ تجارت لندن، به عنوان یک میان‌وعده به نام “نان فقرا” فروخته شده است. از آن زمان تاکنون، در سراسر اروپا و آسیا به منظور استفاده دارویی به کار می‌رود.

برای آماده‌سازی شاهی آبی، می‌توانید جوانه‌های جوان‌تر آن را به صورت خام در سالاد استفاده کنید، زیرا طعم آن ملایم‌تر است و ساقه‌های لطیف‌تری دارد. اما در صورت استفاده از شاهی آبی بالغ، بهتر است آن را پخته کرده و به غذا اضافه کنید تا طعم فلفلی‌تر آن کمی خفته شود. به علاوه، در هنگام پختن ساقه‌های فیبری آن را شکسته و به غذا اضافه کنید تا مقدار بیشتری از مواد مغذی جذب شود.