راهکارهای درست برای کمبود خواب!

بسیاری از افراد به‌طور مداوم کم‌خوابی را تجربه می‌کنند که به اصطلاح “کمبود خواب” نامیده می‌شود. این مشکل مهمی است که باید به آن پرداخته شود، اما باید توجه داشت که رفع این مشکل با یک خواب طولانی صبحگاهی در آخر هفته منجر به حل مسئله نمی‌شود، به گفته متخصصان.

در جامعه امروزی، استراحت مناسب به دلیل انباشته‌شدن خستگی، به یک وظیفه دشوار تبدیل شده است. افراد بسیاری برای به خواب رفتن یا بیدار شدن از خواب با مشکلاتی روبرو هستند، به خاطر خستگی‌های انباشته.

تحقیقات نشان داده‌اند که خواب بیش از حد نیز همواره مفید نیست. به همین دلیل، توصیه می‌شود که زمان خواب را به میزان مناسب و به صورت منظم تنظیم کنید.

خواب کافی و کیفیت مناسب آن از اهمیت بسزایی برخوردار است، زیرا کم‌خوابی می‌تواند با بیماری‌های مختلفی مانند بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، اضطراب، افسردگی و ضعف عملکرد شناختی ارتباط داشته باشد.

گای میدوز، موسس و مدیر بالینی “مدرسه خواب”، تأکید دارد که خستگی در امروزه موضوعی معمول است و بسیاری از افراد اغفال کرده‌اند که چگونه خواب کافی و کیفیت خوب آن را تجربه کنند.

متخصصان به اشتراک گذاشته‌اند که عادات سالم خواب می‌توانند به شما کمک کنند تا بهترین استفاده را از وقت خواب خود ببرید. همچنین توصیه می‌شود که در آخر هفته‌ها، به دور از پرخوابی، زمان خواب را به صورت معقول و منطقی تنظیم کنید تا به بهترین نتیجه برسید.

گای میدوز توضیح داد: «این اقدام به جلوگیری از ایجاد ناهماهنگی در ساعات خواب و بیداری کمک می‌کند؛ زیرا وقتی که سیستم‌های بیولوژیک شما انتظار دارند شما بیدار باشید ولی شما هنوز در حال خواب‌آلودگی هستید، به راحتی احساس خستگی و گیجی می‌کنید.»

کارشناسان همچنین قوانین طلایی خود را برای جبران کمبود خواب به اشتراک گذاشته‌اند. یکی از مواردی که باید انجام دهید این است که هر روز در یک زمان ثابت بخوابید و بیدار شوید. این عملیات مهم‌تر از مدت زمان خواب شماست؛ زیرا بخوابیدن در ساعات نامناسب ممکن است باعث عقب‌نشینی ساعت بیولوژیک بدن شما شود و بعداً برای بیدار شدن و آماده شدن برای کار روزانه دشواری‌هایی ایجاد کند.

پروفسور فاستر توضیح می‌دهد که تنها در صورت لزوم شدید، مانند آخر هفته، باید بتوانید کمی دیرتر بخوابید و به صورت ایده‌آل این زمان بیش از ۳۰ دقیقه نباید طولانی شود.

کارشناسان برخلاف باورهای قبلی، اشاره کردند که یک روال خواب منظم ممکن است شامل انجام عملیات “اسنوز” به معنای تعویق بیداری باشد. یک مطالعه در مجله Sleep Research نشان داد که افرادی که ۳۰ دقیقه را برای بیدار شدن می‌گذارند، در برخی تست‌های شناختی بهتر عمل می‌کنند.

اما اگر شما به طور مکرر دکمه اسنوز را فشار داده و تلاش کرده‌اید بیشتر بخوابید، گای میدوز توصیه می‌کند که بهتر است یک یا دو ساعت دیگر بخوابید.

او توضیح می‌دهد: «خواب ناقص و شکسته، حالت‌های خستگی و سردرگمی را افزایش می‌دهد. بهتر است زمان بیدار شدن خود را برای زمانی تنظیم کنید که واقعاً برای بلند شدن آماده هستید.»