درمان‌های معمول برای سرما خوردگی، مؤثر و یا افسانه؟!

سرماخوردگی یک پدیده بسیار رایج است که بزرگ‌ترین افراد می‌توانند هر سال دو تا سه بار با آن روبرو شوند، در حالی که کودکان ممکن است حتی بیشتر از ده بار در سال به این بیماری مبتلا شوند.

تمامی افراد علائم سرماخوردگی را به خوبی می‌شناسند؛ این شامل گلودرد، سرفه و آبریزش بینی می‌شود.

برای درمان سرماخوردگی، تورون گویند، که پزشک داروساز است، تأکید دارد که استراحت، خواب کافی و مصرف زیاد آب از جمله اقدامات مهم هستند. این اقدامات به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند و فرصت بیشتری برای بهبودی سریع‌تر را فراهم می‌آورند.

او اظهار می‌کند: «اگر علاقه زیادی به نوشیدن آب ندارید، می‌توانید به جای آن از مقداری آب‌میوه استفاده کنید. در هر صورت، جلوگیری از کمبود آب در بدن بسیار مهم است.»

همواره حفظ هیدراتاسیون بدن اهمیت دارد، اما در زمان سرماخوردگی یا آنفولانزا، اهمیت این مسئله بیشتر می‌شود. دلیل اهمیت ویژه به مصرف مایعات در زمان بیماری این است که ممکن است از میزان معمول تغذیه و مایعات خود غافل شوید.

همچنین، به علت احتقان یا گرفتگی بینی و تب، بدن مایعات خود را از دست می‌دهید.

اگر علائم شما در حال بهبود هستند، تورون چندین روش درمانی را پیشنهاد می‌دهد که می‌توانید امتحان کنید.

وی توصیه می‌کند که برای درمان گلودرد، از آب‌نمک برای غرغره کردن استفاده کنید. برای این کار، نیمی از یک چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید. این محلول را غرغره کنید و سپس آن را تف کنید. این کار را هر تعدادی که لازم باشد تکرار کنید.

آب‌نمک می‌تواند به کشتن باکتری‌ها، کاهش درد و شل شدن مخاط کمک کرده و به کاهش علائم کمک کند.

آنانی که می‌خواهند گرفتگی بینی خود را رفع کنند، می‌توانند برخی از داروهای ضداحتقان را امتحان کنند.

تورون توضیح می‌دهد: «اسپری‌های بینی بسیار سریع‌تر از قرص‌ها عمل می‌کنند، زیرا ضداحتقان تقریباً فوراً به بینی شما می‌رسد.»

آخرین تحقیقات نیز نشان می‌دهد که ضداحتقان‌ها هنگام مصرف به صورت قرصی به‌عنوان داروهای خوراکی مؤثر نیستند.

وی هشدار می‌دهد: «از این اسپری‌ها بیش از پنج روز استفاده نکنید، زیرا ممکن است استفاده طولانی‌تر از آنها منجر به بسته شدن بینی شما شود، حتی پس از بهبود عفونت.»

بهترین راه برای کاهش درد، که اغلب با سرماخوردگی همراه است، مصرف مقداری مسکن‌های پاراستامول یا استامینوفن ساده و ایبوپروفن است.

او توضیح می‌دهد: «می‌توانید هر دوی این‌ها را همزمان مصرف کنید، اما حتماً مقدار مصرفتان را یادداشت کنید تا از میزان افراز نکنید.»

افسانه‌هایی که باید از آنها دوری کنید!

بعضی افراد در هنگام سرماخوردگی به مصرف ویتامین C روی می‌آورند، اما شواهد بسیار کمی نشان می‌دهد که این ویتامین بتواند به درمان سرماخوردگی کمک کند.

مطالعات مختلف نشان می‌دهد که ویتامین C ممکن است به تسریع فرآیند بهبودی سرماخوردگی کمک کند، اما هنوز این موضوع به صورت قطعی تأیید نشده است.

پزشک داروساز اظهار می‌کند: «دیگر یکی از محصولات محبوب برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا، اکیناشا یا اکیناسه (سرخارگل) است، اما شواهد زیادی که تأثیر مثبت آن را نشان دهد وجود ندارد.»

اکیناسه یک گیاه است که در گذشته فکر می‌شد تحریک سیستم ایمنی را برای مبارزه موثرتر با عفونت افزایش می‌دهد.

با این حال، مطالعات اخیر نشان داده‌اند که مکمل‌های غذایی در کاهش مدت زمان بیماری تأثیر چندانی ندارند.

تورون همچنین درباره مصرف آنتی بیوتیک‌ها هنگام سرماخوردگی می‌افزاید: «اگر شما سرما خورده‌اید، نیازی به آنتی‌بیوتیک ندارید زیرا سرماخوردگی اغلب به علت ویروسی است و آنتی‌بیوتیک‌ها تنها در برابر باکتری‌ها مؤثر هستند.»

پیشگیری بهتر از درمان

همانطور که برای همه بیماری‌ها صادق است، در مورد سرماخوردگی هم پیشگیری بهتر از درمان است.

تورون توصیه می‌کند: «برای جلوگیری از سرماخوردگی، دست‌های خود را مرتب بشویید، به‌ویژه قبل از دست‌زدن به بینی یا دهان و همچنین قبل از خوردن».

همچنین، اگر با کسی که سرماخورده است زندگی می‌کنید، وسایلی مانند حوله یا فنجان را با فرد بیمار به اشتراک نگذارید.