بیماری‌های عصبی شایع‌ترین بیماری در جهان!

بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که بیماری‌های مرتبط با سیستم عصبی، از جمله میگرن، سکته مغزی، پارکینسون و زوال عقل، شایع‌ترین بیماری‌ها در جهان هستند و در سال ۲۰۲۱ منجر به مرگ ۱۱.۱ میلیون نفر شده‌اند.

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که تعداد افراد مبتلا به اختلالات سیستم عصبی و نتایج فرعی آنها، طی سه دهه گذشته به‌طور چشمگیری افزایش یافته است.

به گفته محققان، در سال ۲۰۲۱ حدود ۴۳ درصد از جمعیت جهان (۳.۴ میلیارد نفر) تحت تأثیر این نوع بیماری‌ها قرار گرفته‌اند.

این مطالعه توسط صدها محقق به رهبری موسسه سنجش و ارزیابی سلامت (IHME) مستقر در ایالات متحده انجام شده است.

جیمی اشتاینمتز، نویسنده اصلی این مطالعه از موسسه سنجش و ارزیابی سلامت، اظهار داشته که شرایط سیستم عصبی «علت اصلی بار کلی بیماری در جهان» هستند.

اشتاینمتز افزوده است که بیماری‌های مرتبط با سیستم عصبی در سه دهه گذشته ۵۹ درصد افزایش یافته است که این افزایش عمدتاً ناشی از پیری جمعیت و رشد سریع جمعیت جهان است.

محققان در این تحقیق به بررسی تأثیر ۳۷ بیماری مختلف عصبی بر سلامت، ناتوانی و مرگ زودرس مردم جهان از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۱ پرداخته‌اند.

داده‌های این مطالعه بر اساس شاخص دالی تخمین زده شدند. شاخص دالی سال‌های از دست رفته به دلیل بیماری، معلولیت یا مرگ زودرس را نشان می‌دهد.

نتایج نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۱ بیش از ۴۴۳ میلیون سال زندگی سالم به دلیل اختلالات سیستم عصبی در سراسر جهان از دست رفته است که ۱۸ درصد نسبت به سال ۱۹۹۰ افزایش داشته و در این میان، سکته مغزی بیشترین سهم را داشته است.

همچنین، در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۱ میلیون نفر به دلیل عوارض ناشی از ۳۷ بیماری عصبی جان خود را از دست داده‌اند.

با این حال، موسسه سنجش و ارزیابی سلامت سال گذشته اعلام کرد که بیماری‌های قلبی عروقی همچنان عامل اصلی مرگ و میر در جهان هستند و در سال ۲۰۲۲ باعث مرگ ۱۹.۸ میلیون نفر در سراسر جهان شده‌اند.

به گفته محققان، شایع‌ترین اختلالات عصبی در جهان شامل سردرد تنشی و میگرن هستند.

سردرد تنشی در اثر انقباض عضلات سر و گردن ایجاد می‌شود و عامل محرک آن بیشتر استرس، اضطراب و تنش است.

به اظهارات محققان، نوروپاتی دیابتی، که یک نوع آسیب عصبی است و ناشی از افزایش موارد دیابت در سال‌های اخیر می‌باشد، بیشترین افزایش را در میان بیماری‌های عصبی تجربه کرده است.

اکثر این بیماری‌ها به درمان قابلیت پاسخ نمی‌دهند، با این حال، طبق اظهارات محققان، برخی راهکارهایی از جمله کاهش فشار خون بالا، کنترل دیابت و خودداری از مصرف الکل می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش دهد.

والری فیگین، یکی از نویسندگان این تحقیق، بیان کرد که بیماری‌های سیستم عصبی در سراسر جهان در حال رشد سریعی هستند و در دهه‌های آینده فشار بیشتری را بر سیستم‌های بهداشتی ایجاد خواهند کرد.