با موهای خیس نخوابید!

حمام گرفتن و دوش آب گرم بهترین روش برای یافتن آرامش پس از یک روز پراسترس کاری است. تحقیقات نشان می دهد که حمام گرفتن قبل از خواب با تغییر دمای بدن، حس خواب‌آلودگی را ایجاد کرده و باعث می‌شود تا شخص سریع‌تر به خواب بروید. این ممکن است به نظر برسد که خوابیدن با موهای خیس ممکن است به شما آسیب برساند. اگرچه تاکنون مطالعات به دقت عوارض جانبی این عمل را بررسی نکرده‌اند، اما برخی افراد هنوز هم به این موضوع هشدار داده‌اند و اعتقاد دارند که خوابیدن با موهای خشک می‌تواند به پیشگیری از برخی مشکلات سلامتی کمک کند.

در ادامه با معرفی عوارض خوابیدن با موهای خیس به همراه راهنمایی‌ها همراه باشید.

1-شکنندگی تارهای مو:

گرچه خوابیدن با موهای خیس همواره ضرر نمی‌رساند، اما ممکن است احتمال شکستگی یا درهم‌پیچیدگی تارهای مو را افزایش دهد. هر تار مو از یک ساختار پیچیده از پروتئین‌ها و سلول‌ها تشکیل شده است. این ترکیبات تعیین‌کننده استحکام و کشش هر تار مو هستند. موهای مرطوبی که به درمان شیمیایی تحت نظر نیاویده‌اند، ممکن است بدون آسیب دیدن جدی، تا 30 درصد از طول اولیه خود را کشیده شوند. با این حال، موهای تحت درمان شیمیایی بیشتر به شکستگی حساس هستند و لایه‌ای به نام کوتیکول که از شکننده‌ترین سلول‌ها تشکیل شده است، می‌تواند تار مو را حفاظت کند. اگرچه برخی محصولات حالت دهنده مو ممکن است اسیدهای چرب کوتیکول را جدا کنند و اجازه دهند مو آب بیشتری جذب کند، این ممکن است به تورم و ضعف ساختار کلی تارهای مو منجر شود.

2- بروز آکنه:

اطلاعات دقیقی در مورد ایجاد آکنه به دلیل خوابیدن با موهای خیس وجود ندارد. با این حال، برخی افراد با این موضوع اجتناب می‌کنند و معتقدند که بالش مرطوب یک محیط ایده‌آل برای رشد برخی باکتری‌های مولد آکنه است. هرچند آکنه بیشتر به دلیل عواملی مانند سابقه خانوادگی یا تغییرات هورمونی رخ می‌دهد، اما خوابیدن با موهای خیس ممکن است با ایجاد محیطی مرطوب، آکنه را تشدید کند و به مسدود شدن منافذ، التهاب و بروز آکنه منجر شود.

3- عفونت پوست سر:

خوابیدن با موهای خیس ممکن است به مشکلات پوست سر منجر شود. هم بالش‌ها و هم فولیکول‌های مو می‌توانند به مواد قارچی جای دهند، این ارگانیسم‌ها در محیط‌های مرطوب رشد می‌کنند. این قارچ‌ها ممکن است به تولید عفونت و بیماری‌های پوستی منجر شوند و تأثیرات خود را روی سایر مناطق بدن نیز گسترش دهند.

4- سرماخوردگی و گلودرد:

استفاده از موهای خیس برای خوابیدن ممکن است خطر ابتلا به سرماخوردگی را افزایش دهد. اگرچه هنوز مدرک علمی مستقیم بر این نکته وجود ندارد که موهای خیس به طور مستقیم باعث بروز بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی شود، اما توصیه می‌شود که در فصل‌های سرد سال از خوابیدن با موهای خیس خودداری کنید تا از احتمال ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنید.

5- آسیب به سیستم ایمنی:

خوابیدن با موهای خیس ممکن است به طور غیرمستقیم بر سیستم ایمنی بدن شما تأثیر بگذارد. این امر به دلیل این است که در شرایط دمای پایین تر در طول شب، خوابیدن با موهای مرطوب باعث کاهش دمای بدن می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که کاهش دمای بدن به دلیل خوابیدن با موهای مرطوب ممکن است پاسخ ایمنی بدن را در مقابل گلودرد و سرماخوردگی کاهش دهد.

6- شوره سر:

موهای خیس و مرطوب و گرمای سر ممکن است منجر به افزایش رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها بر روی بالش و پوست سر شود. وقتی با موهای مرطوب خواب می‌برید، هم روغن‌های طبیعی پوست سر و هم رطوبت موها توسط بالش جذب می‌شود و در نتیجه، رشد باکتری‌ها افزایش می‌یابد که به ایجاد شوره سر و خارش پوست سر منجر می‌شود.

7- کدر شدن مو:

وارد شدن روغن و رطوبت طبیعی موها به بالش ممکن است باعث شود موهای شما بی روح، کدر و خشک شده و به سهولت شکنند. این امر باعث ایجاد تفاوت چشمگیری بین موهایی که از چربی طبیعی خود محروم هستند و موهایی که بافت خشکی دارند، می‌شود.