این مواد غذایی قاتل تدریجی اند!

افرادی که مقادیر بیشتری از غذاهای فرآوری‌شده مصرف می‌کنند، در برابر خطر مرگ و میر ناشی از هر علت و همچنین بیماری‌های قلبی عروقی بیشتر قرار دارند.

تحقیقات تازه نشان می‌دهد که مصرف غذاهای فرآوری‌شده می‌تواند در میان افراد مبتلایان به دیابت نوع ۲ خطر مرگ و میر را افزایش دهد. در ویژه‌ترین حالت، خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی برای افراد دیابتی بسیار بالاست. برای افراد مبتلای به دیابت نوع ۲، رژیم غذایی بسیار حائز اهمیت و ضروری است و مصرف غذاهایی با محتوای مغذی مناسب برای حفظ وزن سالم و کنترل بهتر سطح قند خون ضروری است.

برای ارزیابی تأثیر غذاهای فرآوری‌شده بر دیابت نوع ۲، محققان اطلاعات ۱۰۶۵ فرد مبتلا به این بیماری را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آن‌ها اطلاعات شرکت‌کنندگان را از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ جمع‌آوری کرده و آن‌ها را به مدت ۱۱.۶ سال دنبال کردند.

آن‌ها به نتیجه رسیدند که افرادی که مقادیر بیشتری از غذاهای فرآوری‌شده مصرف می‌کنند، در معرض خطر مرگ و میر ناشی از هر علت و همچنین بیماری‌های قلبی عروقی قرار دارند. «ماریالارا بوناچیو»، رهبر تیم تحقیق از بخش اپیدمیولوژی و پیشگیری نورومد در ایتالیا، اظهار داشت: «ما تا حد زیادی از میزان خطرات مرتبط با افزایش مصرف غذاهای فرآوری‌شده متعجب شدیم، که در مقایسه با افرادی که کمتر غذاهای فرآوری‌شده مصرف می‌کنند، ۲.۵ برابر بیشتر برای مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی است.»

نکته‌ای که بسیار مهم است، این است که محققان همچنین متوجه شدند که مصرف غذاهای سالم در کنار غذاهای فرآوری‌شده اثرات مخرب آن‌ها را تعدیل نمی‌کند. بوناچیو افزود: «داده‌های ما نشان می‌دهد که مصرف غذاهای فرآوری‌شده یک عامل خطر اساسی برای مرگ و میر در این جمعیت از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ است.»

پژوهشگران پیشنهاد می‌کنند که دستورالعمل‌های غذایی برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ باید به شدت به کاهش مصرف غذاهای فرآوری‌شده تاکید کنند.

بعضی از غذاهای فرآوری‌شده شناخته‌شده عبارتند از:

• غذاهای فوری یا منجمد که در مایکروویو گرم می‌شوند

• انواع کیک، کلوچه، و نان

• گوشت‌های فرآوری‌شده (مانند سوسیس و کالباس)

• غلات صبحانه شیرین

• چیپس

• بستنی

• نوشیدنی‌های گازدار