ابتلا به بیماری‌های قلبی به خاطر مصرف دیرهنگام وعده‌های غذایی!

یافته‌های پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ساعت مصرف غذا نه تنها نوع غذاهای مصرفی در طول روز بلکه سلامت کلی بدن را نیز به‌طور مستقیم تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

این 8 ماده غذایی کلسترول بدن‌تان را تنظیم می کند!

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که تأخیر زیاد در مصرف وعده‌های غذایی اولین یا آخرین وعده در روز می‌تواند تأثیر منفی بر سلامت عروق و قلب داشته باشد. این مطالعه، با استفاده از داده‌های ۱۰۳٬۳۸۹ نفر، نشان می‌دهد که هر ساعت از روز که به وعده‌های غذایی اختصاص می‌یابد، اهمیت دارد.

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که سلامت بدن، به جز نوع مواد غذایی مصرفی، به زمان مصرف آن نیز وابسته است. زمان مصرف وعده‌های غذایی، علاوه‌بر قرارگیری در معرض نور، می‌تواند به ریتم شبانه‌روزی و در نتیجه سلامت کلی بدن تأثیر بگذارد.

مطالعات اخیر نشان داده‌اند که افرادی که وعده‌های غذایی خود را در اواخر روز مصرف می‌کنند، به‌طور کلی کم‌تر کالری می‌سوزانند و تغییرات ژنتیکی را تجربه می‌کنند که باعث انباشت لیپیدهای بیشتر و افزایش چربی می‌شود.

براساس یک مطالعه دیگر که چند ماه پیش انجام شد، افراد مبتلا به دیابت که تا ساعت ۸ بعد از ظهر غذا می‌خورند، وزن بیشتری نسبت به افرادی که از رژیم غذایی معمولی و با کالری محدود استفاده می‌کنند، از دست دادند. همچنین، مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۲ روی موش‌ها انجام شد نشان داد که اجبار جوندگان به خوردن در زمانی که شبانه‌روزی آن‌ها فعال بود، تاثیر چشمگیری در افزایش طول عمر آن‌ها داشت.

گروهی از دانشمندان اروپایی از موسسات مختلف، داده‌های جمع‌آوری شده از مطالعه NutriNet-Santé را مورد بررسی قرار داده‌اند. این مطالعه که در سال ۲۰۰۹ آغاز شد، به بررسی ارتباط بین تغذیه و سلامت در بیش از ۱۷۵ هزار شرکت‌کننده در فرانسه پرداخت. نتایج این تحقیق نشان می‌دهند که با هر تأخیر یک ساعته در مصرف صبحانه، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی به میزان ۶ درصد افزایش می‌یابد. به عبارت دیگر، اگر یک فرد صبحانه خود را ساعت ۷ صبح و فرد دیگر آن را ساعت ۱۰ صبح مصرف کند، خطر ابتلا به این بیماری‌ها در فرد دوم ۱۸ درصد بیشتر است.

مطالعه انجام‌شده در سال ۲۰۰۹ نیز نشان داد که افرادی که آخرین وعده‌ی غذایی خود را پس از ساعت ۹ شب مصرف می‌کردند، با ۲۸ درصد افزایش خطر نسبت به افرادی که کالری‌های خود را تا قبل از ساعت ۸ شب مصرف می‌کردند، در معرض ابتلا به بیماری‌های عروق مغزی، از جمله سکته مغزی و آنوریسم (رگ‌برآمدگی) قرار دارند. این مطالعه همچنین تأیید کرد که ناشتا بودن در بازه زمانی طولانی‌تر بین شام و صبحانه‌ی روز بعد، باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های عروق مغزی می‌شود.

پژوهشگران با اشاره به اهمیت زمان‌بندی صحیح وعده‌های غذایی در مقابله با بیماری‌های قلبی و عروقی، بیان کردند: «برای شناخت بهتر این ارتباط و تدوین توصیه‌های بهینه، نیاز به پژوهش‌های بیشتری در گروه‌های جمعی بزرگ و با استفاده از روش‌های متنوع و تکمیلی است. این یافته‌ها نشان می‌دهند که توصیه‌های مرتبط با زمان‌بندی وعده‌های غذایی می‌توانند علاوه بر بهبود کیفیت تغذیه، به ارتقاء سلامت قلبی و متابولیک نیز کمک نمایند.»