در انتظار مالک جدید منچستریونایتد؛ یک شوگرددی عرب یا یک مقتصد بریتانیایی؟!

دوره مالکیت 17 ساله گلیزرها بر منچستریونایتد دوره ای پر فراز و نشیب و البته فرسایشی برای هواداران این تیم بوده است. شاید آرزوی قریب به اتفاق هواداران منچستریونایتد پایان سلطه گلیزرها بر این باشگاه باشد. خانواده گلِیزِر منچستریونایتد را در سال ۲۰۰۵ در ازای ۷۹۰ میلیون پوند خریداری کردند. چیزی که در آن زمان غیرعادی جلوه می کرد. این بود که حدود ۵۲۵ میلیون پوند از مبلغ خرید وام گرفته شد. این یعنی باشگاه برروی وامی که برای خرید استفاده کرده است، باید مبالغ زیادی بهره پرداخت کند. در آگوست سال ۲۰۱۲ سهام باشگاه در بورس نیویورک با قیمت پایه  2.3 میلیارد دلار عرضه شد. اعلام شده است که از آن زمان بیش از ۵۰۰ میلیون پوند بهره آن بدهی پرداخت شده است. هواداران معتقد هستند که چنین مبلغ زیادی باید برای تیم، امکانات و جامعه سرمایه گذاری می شد.

سبز و طلایی: منچستریونایتد

در سال ۲۰۱۰ گروه های هواداری گردهم آمدند تا بررسی کنند که آیا تعداد زیادی از شیاطین سرخ ثروتمند می‌توانند با یکدیگر متحد شده و سهام گلیزرها را خریداری کنند؟ برای مدتی اعتراض‌ها ادامه داشته و شال های سبز و طلایی (رنگ های نیوتن هیث قبل از آنکه باشگاه در سال ۱۹۰۲ نامش را به منچستر یونایتد تغییر دهد) در اطراف اُلدترافورد قابل مشاهده بود.

بالاخره پس از سال ها کشکمش بین هواداران و گلیزرها این خانواده گلیزرها بودند که در نوامبر سال 2022 تصمیم گرفتند سهام باشگاه را واگذار کنند. هرچند پس از اعلام مزایده و پیدا شدن مشتریان بالقوه و ارائه پیشنهادی چشم گیر برای خرید باشگاه ظاهرا گلیزرها دچار تردید شده و پس از سه بار تمدید زمان شرکت در مزایده، اخیرا اسکای اسپورت اعلام کرده که گلیزرها قصد دارند مالکیت خود را در باشگاه ادامه دهند و عقیده دارند در ده سال آینده ارزش باشگاه حداقل 10 میلیارد پوند خواهد بود. 

به هر حال آخرین مهلت ارائه پیشنهادات خرید جمعه 28 آوریل خواهد بود و پس از آن شاید هواداران منچستریونایتد نفس راحتی بکشند.

مالکان اقتصادی، هواداران احساساتی

سایمون کوپر، روزنامه نگار و استفان ژیمانسکی اقتصاد دان در کتاب مشترکشان به نام Soccernomics  می نویسند: «اگر باشگاهی می خواهد سودده باشد واضح است که باید کمتر از درآمدی که کسب می کند هزینه داشته باشد. این بدان معنی خواهد بود که برای پرداخت دستمزد بازیکنان با محدودیت مواجه خواهد بود. باشگاهی که دستمزد کمتری پرداخت می کند در زمین بازی دچار مشکل می شود چرا که همانطور که در بخش های پیشین کتاب ذکر شده است پرداخت دستمزدهای بالاتر پیروزی را برای تیم به ارمغان می آورد. این یک بده-بستان است ، اگر خواهان افتخار هستید باید حداکثر کردن سود را فراموش کنید. اگر خواهان سود حداکثری هستید امیدتان به کسب افتخار را رها کنید.».

دقیقا نقطه اختلاف هواداران و گلیزرها همینجا بود. هوادران به دنبال افتخار آفرینی و شکوه و جلال همیشگی باشگاه محبوبشان بودند در حالیکه گلیزرها  باشگاه را بنگاهی اقتصادی می دانستند و اعتقاد داشتند سودآوری اصل اساسی هر بنگاهی است مخصوصا بعد از عرضه سهام باشگاه در بورس نزدک که سهامداران در انتظار دریافت سود سالانه بودند. حالا هواداران منچستریونایتد منتظر 28 آوریل فرابرسد تا ببینند خریدار بعدی باشگاه چه کسی است. یک تاجر پول دوست مثل گلیزرها یا یک پولدار دست و دل باز که حاضر است برای عشقش بی محابا هزینه کند (sugar daddy) مانند آبراموویچ و ناصر الخلیفی.

مشتریان قطری و انگلیسی در صف انتظار

یکی از خریداران بالقوه منچستریونایتد شیخ جاسم بن حمد بن خلیفه آل ثانی متولد 1982 و فرزند حمد بن جاسم است که طی سال های 2007 تا 2013 نخست وزیر قطر بوده است. شیخ جاسم در آکادمی نظامی سلطنتی انگلستان تحصیل کرده و در حال حاضر ریاست بانک اسلامی قطر را به عهده دارد. او پیشنهاد خرید 100 درصد سهام منچستریونایتد را داده و اظهار کرده که می خواهد این باشگاه را به جلال و جبروت گذشته – چه در داخل زمین و چه بیرون از آن – بازگرداند.  نکته مهمتر اینکه او تاکید کرده که این معامله را بدون استقراض انجام خواهد داد.

دیگر خریدار احتمالی میلیاردر انگلیسی  سر جیم رتکلیف است که در منچستر متولد شده و بواسطه شرکت شیمیایی اینیوس  (INEOS) که آوازه جهانی دارد به شهرت رسیده است.  هرچند رتکلیف که ثروت او حدود 16 میلیارد دلار تخمین زده می شود اظهار کرده که هیچ بدهی به باشگاه اضافه نخواهد کرد اما بلومبرگ گزارش کرده که او از بانک های گلدمن ساکس و جی پی مورگان درخواست کرده تا در مزایده خرید منچستریونایتد از او حمایت کنند.

اگرچه به نظر می رسد شیخ جاسم همان خریدار دلخواه منچستری ها باشد، اما به نظر می رسد در راه خرید باشگاه با موانعی روبرو باشد. چندی پیش سازمان حقوق بشری  FairSquare  در نامه های جداگانه ای به رئیس یوفا و مدیر اجرایی لیگ برتر درخواست کرده تا مانع در اختیار گرفتن باشگاه توسط قطری ها شوند.

اکنون هواداران منچستریونایتد باید تا 28 آوریل منتظر بمانند تا ببینند کدام یک از این دو خریدار ماکیت باشگاه را در اختیار خواهد گرفت. یک شوگرددی عرب یا یک مقتصد بریتانیایی.