/

نکات مهم در خرید عینک آفتابی که باید مورد توجه قرار بگیرد

نکات مهم در خرید عینک آفتابی که بسیار ضروری است، موضوعاتی هستند که اگر رعایت شوند، منجر به یک خرید ایدهآل و رضایتبخش خواهد شد.

پیشرفت علم و فناوری و علوم فیزیک و اپتیک باعث شده هر ساله ویژگیهای جدید و البته فوقالعادهای به عینکهای آفتابی و طبی اضافه شود. اما نکات مهم در خرید عینک آفتابی که بسیار ضروری است، موضوعاتی هستند که اگر رعایت شوند، منجر به یک خرید ایدهآل و رضایتبخش خواهد شد.

فیلتر UV: گرچه اشعه فرابنفش خورشید در سه طیف UVA، UVB و UVC وجود دارد اما اشعه نوع UVB، اشعه مضر برای پوست و چشمان انسان است که در دراز مدت، باعث بروز بیماریهایی چون آبمروارید، کاهش قدرت دید و غیره میشود. بههمین خاطر، عینک آفتابی استاندارد باید دارای فیلتر یووی باشد تا بیش از ۹۵ درصد اشعه فرابنفش را مهار کند. البته راههای زیادی برای آگاهی از تست لنز در مقابل اشعه UV است اما هیچکدام از آنها به اندازه دستگاههای تست یووی دقیق نیستند پس بهتر است برای تست عینک خود از این دستگاهها استفاده کنید.

جنس فریم: فریمهای فلزی قابلیت ارتجاعی و دوام بالایی دارند و بهندرت حساسیتزا هستند اما وزن آنها کمی بیشتر از وزن عینکهای با فریم پلیکربنات یا پلاستیکی است. البته رنگبندی بالای فریمهای پلاستیکی، قیمت مناسبتر، وزن سبکتر باعث شده تعداد بیشتری از عینکهای آفتابی با فریم پلاستیکی تولید و عرضه شوند اما عینک آفتابی جدید با فریم فیبر کربن، تلفیقی از زیبایی و دوام است. وزن فوقالعاده سبک این فریمها و دوام بالای آنها در مقابل آسیبهای محیطی، باعث شده یک گزینه عالی برای افرادی باشد که به زیبایی خود اهمیت می دهند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که عینکهای با فریم فیبرکربن، قیمت بالاتری دارند. پس یکی از نکات مهم در خرید عینک آفتابی که بسیار اهمیت دارد و باید مورد توجه شما قرار بگیرد جنس فریم، رنگ بندی و وزن آن میباشد.

عدسی و لنز: عدسی ها نیز با دو ساختار پلاستیکی یا شیشهای تولید میشوند. عدسی شیشهای تصویر واضحتری نسبت به عدسیهای پلاستیکی ارائه میدهد. بههمین خاطر، محبوبتر هستند. علاوه بر آن، مقاومت عدسی شیشهای در مقابل خط و خش بیشتر است اما وزن بیشتری نسبت به عینک آفتابی با عدسی پلیکربنات دارند. بهعلاوه، قیمت این نوع عینکها که دارای عدسی شیشه هستند نیز گرانتر است. این نکته را در نظر داشته باشید که عدسی شیشهای غیر استاندارد باعث انکسار نور ورودی به چشم میشود و برای رفع نقص تصویر ورودی، فشار زیادی به چشم و مغز وارد میآید که با علائمی چون خستگی چشم، سردرد و سرگیجه، قرمزی، خارش و تورم چشم همراه است.

ویژگیهای عینک آفتابی جدید: پوشش بلوکات یک ویژگی جدید و منحصر بهفرد و البته هیجان انگیز است که مدتیست در لنز عینکهای آفتابی استفاده میشود. این فیلتر، قبلاً در عینکهای طبی نیز استفاده شده است و سابقه طولانیتری در عینکهای طبی دارد. فیلتر بلوکات، نور آبی ساطع شده از موبایل، تبلت و رایانهها را بازتاب میدهد و از ورود آنها به چشم جلوگیری میکند. مشابه همین کار، در تنظیمات برخی گوشیها وجود دارد. زیرا طبق بررسیهای صورتگرفته، نور آبی منعکس شده از موبایل، باعث اختلال در زمان خواب و کیفیت آن میشود. بههمین سبب، لازم است در ساعات پایانی روز، فیلتر مذکور در گوشی را فعال کنید و همچنین در هنگام استفاده از رایانه یا گجتهایی مثل موبایل و لپتاپ، از عینک آفتابی دارای لنز بلوکات استفاده کنید.