«تئوری ۱»؛ پیش‌نمایش آینده خودروهای الکتریکی سبک و پرقدرت

لوتوس از جدیدترین ابرخودرو کانسپت خود به نام «تئوری ۱»، با هدف به‌تصویر کشیدن دیدگاه این شرکت درباره‌ی آینده‌ی خودروهای الکتریکیِ عملکرد بالا، رونمایی کرد. این رونمایی را می‌توان گامی مهم در تعهد لوتوس به گذار کامل به خودروهای الکتریکی، در عین وفادار ماندن به فلسفه‌ی ساخت خودروهای سبک وزن، دانست.

کانسپت تئوری ۱ با طراحی چشمگیر و درهایی که به سمت بالا و معکوس باز می‌شوند، ظاهری اسپرت و تهاجمی دارد. در راستای سنت لوتوس در زمینه‌ی ساخت خودروهای سبک وزن، وزن هدف این خودرو کمتر از ۱٬۵۸۸ کیلوگرم است؛ به‌طور قابل‌توجهی سبک‌تر از مدل‌های اخیر لوتوس مانند الترا (Eltere).

براساس بیانیه‌ی خبری لوتوس، وظیفه‌ی تأمین نیروی تئوری ۱ بر عهده‌ی یک پک باتری کوچک ۷۰ کیلووات ساعتی است که با هدف پایین نگه‌داشتن وزن خودرو انتخاب شده است؛ اما هنوز هم تا برد تقریبی ۴۱۸ کیلومتر دوام می‌آورد. پیشرانه چهارچرخ محرک این خودرو ۹۸۷ اسب بخار قدرت دارد و می‌تواند در کمتر از ۲٫۵ ثانیه، صفر تا ۱۰۰ کیلومتر‌درساعت را پُر کند.

طراحی بیرونی تئوری ۱، به‌ویژه در بخش عقب، چشم‌گیر است. چراغ‌های عقبِ فوق‌العاده نازک، اسپویلر بلندِ جمع‌شونده و دیفیوزر بزرگ، ظاهری منحصربه‌فرد، تهاجمی و تند‌وتیز و بسیار مدرن به کانسپت جدید لوتوس می‌بخشند که تاکنون در هیچ خودرو دیگری ندیده‌ایم.

در داخل خودرو، تئوری ۱ از چیدمان غیرمتعارفی بهره می‌برد. ساختار اصلی خودرو از یک شاسی فیبرکربنی بزرگ ساخته شده و صندلی راننده در مرکز آن قرار دارد. دو صندلی جداگانه نیز در ردیف دوم برای سرنشینان در نظر گرفته شده است. این پیکربندی علاوه‌بر پایین‌ نگه‌داشتن وزن، به بهینه‌سازی فضا کمک می‌کند.

سرتاسر تئوری ۱ پُر از فناوری‌های پیشرفته است. آینه‌های جانبی با دو هدآپ دیسپلی که ورودی خود را از دوربین‌های روی بدنه‌ی خودرو می‌گیرند، جایگزین شده‌اند. هر سه صندلی این خودرو مفهومی دارای بلندگوهای استریو از شرکت KEF است.

صندلی‌‌ راننده‌ی کانسپت لوتوس از یک قابلیت نوآورانه که توسط شرکت MotorSkins توسعه پیدا کرده، بهره می‌برد. این ویژگی شامل بالشتک یا پادهای بادی است که در پارچه‌ی صندلی تعبیه شده‌اند و می‌توانند افزون بر ماساژ دادن راننده، به راننده بازخورد لمسی بدهند. مثلاً، وقتی خودرویی از پشت به تئوری ۱ نزدیک می‌شود، متورم شدن این پادها، احساسی شبیه به ضربه روی شانه‌ را برای راننده تداعی می‌کنند.

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های داخلی، استفاده از پادهای بادی به‌عنوان «دکمه‌های ناپدیدشونده» در کابین است؛ در این حالت، دکمه‌ها تنها زمانی ظاهر می‌شوند که لازم باشند و بدین ترتیب به شلوغ نشدن فضای داخلی کمک می‌کنند. به عنوان مثال، هنگام دریافت تماس ورودی، دکمه‌ای برای پاسخ دادن به آن ظاهر می‌شود.

لوتوس تأکید کرده که تئوری ۱ تنها کانسپتی با هدف ارائه‌ی بستری برای نشان دادن توانایی‌های تیم تحقیق‌وتوسعه‌ی این شرکت است و شاید هیچ‌گاه روی واقعیت را به خود نبیند؛ با‌این‌حال، لوتوس می‌گوید که از فناوری‌ و نورآوری‌های به‌کار گرفته شده در این مدل در خودروهای الکتریکی و اسپرت آتی خود استفاده خواهد کرد.