«بیگانه‌ای در دروازه»؛ فیلمی با موضوع غلبه عشق بر نفرت مذهبی

فیلم «بیگانه‌ای در دروازه» ساخته جاشوا سفتل، زندگی ریچارد مک‌کینی و نفرتش از مسلمانان و دلدادگی‌اش به بی‌بی بهرامی را به تصویر کشیده است.

گزارش افزوده سفتل زمانی که مجموعه مستند «زندگی پنهانی مسلمانان» را کار می‌کرد، با داستان زندگی مک‌کینی برخورد؛ کسی که با نفرت از مسلمانان در پی کارگذاری بمب در مرکز اسلامی مانسی در ایندیانا بود، ولی سرانجام با یک مسلمان ازدواج کرد.

این کهنه‌سرباز امریکایی در پایان ماموریت طولانی خود، مردی عصبانی سرشار از احساس بی‌ارزشی و تلخی و غرق در مشروب بود؛ چرا که سرنوشتش را در کشته شدن در نبرد و بازگشت به خانه در تابوت پیچیده در پرچم به عنوان یک قهرمان می‌دید.

او از مسلمانان نفرت داشت، کسانی که با شماری از آنها در میدان‌های نبرد جنگیده بود. او قصد داشت با انفجار بمبی در یک روز جمعه تا بیش از دوصد نفر از جماعت مرکز اسلامی مانسی را بکشد و زخمی کند.

مک‌کینی به عنوان کسی که درباره زندگی مسلمانان اطلاعات به دست می‌آورد، در سال ۲۰۰۹ رفت‌وآمد به این مرکز را آغاز کرد. در حالی که او اعتمادی به آنها نداشت، با استقبال جماعت نمازگزاران مواجه شد.

در آن زمان، مک‌کینی با بی‌بی بهرامی مواجه شد، کسی که حالا او را «مادر ترزای جامعه مسلمانان» می‌خواند. این نظامی پیشین نسبت به او تعلق خاطر پیدا کرد و سرانجام به این نتیجه رسید که باید مسلمان شود. آنها سال گذشته با هم ازدواج کردند.

فیلم «بیگانه‌ای در دروازه» بیانگر تغییر طرز فکر کهنه‌سربازی است که از مسلمانان نفرت داشت و می‌خواست جماعت مرکز اسلامی مانسی را منفجر کند، ولی سرانجام، با دل دادن به مادربزرگی که به عنوان مهاجر وارد امریکا شده، مسیر زندگی‌اش تغییر کرد.

این فیلم ۳۰ دقیقه‌ای نامزد بهترین فیلم مستند کوتاه نودوپنجمین دوره جوایز اسکارد شد که این هفته برگزار شد.