ایجاد پوسته الکترونیکی انعطاف پذیر برای ربات های نرم!

تیمی از دانشمندان پوسته الکترونیکی ساخته اند که می تواند راه را برای دستگاه های رباتیک نرم و انعطاف پذیر برای کمک به روش های جراحی یا کمک به تحرک افراد هموار کند. ایجاد پوسته الکترونیکی قابل کشش توسط محققان ادینبورگ برای اولین بار به روبات‌های نرم، سطحی از خودآگاهی فیزیکی مشابه با سطح خودآگاهی افراد و حیوانات می‌دهد. به گفته کارشناسان این فناوری می‌تواند به پیشرفت‌هایی در رباتیک نرم کمک کند و دستگاه‌ها را قادر سازد تا حرکت خود را دقیقاً در حساس‌ترین محیط اطراف تشخیص دهند.

ربات های انعطاف پذیر:

ربات‌های نرم که از مواد انعطاف‌پذیر به جای فلز یا پلاستیک سخت ساخته شده‌اند با پوسته الکترونیکی خود می‌توانند طیف وسیعی از کاربردها از جمله ابزارهای جراحی، پروتزها و دستگاه‌هایی برای کاوش در محیط‌های خطرناک را داشته باشند. بر خلاف ربات‌های سفت و سخت سنتی که دارای حرکات محدودی هستند ربات‌های نرم بسیار انعطاف‌پذیرند. محققان می گویند که این یک چالش بزرگ برای توسعه سیستم های سنجش برای روبات ها است که برای انجام وظایف دقیق و تعامل ایمن با مردم و محیط زیست ضروری است. بدون پوسته الکترونیکی درک حرکت ، شکل و نحوه تعامل با محیط برای ربات های نرم دشوار است.

تیم ادینبورگ که با سرویس تجاری سازی مستقر در دانشگاه همکاری می کند فناوری ایجاد کرده است که بر این مشکل غلبه می کند و ربات های نرم را با توانایی های بسیار دقیق تولید می کند. محققان یک پوسته الکترونیکی انعطاف پذیر ساخته شده از لایه نازکی سیلیکون که با سیم و آشکارسازهای حساس تعبیه شده است روی رباتها نصب می کنند. محققان با استفاده از پوسته الکترونیکی که ۱ میلی متر ضخامت دارد در ترکیب با هوش مصنوعی توانستند به روبات های نرم این توانایی را بدهند که به سرعت حرکات و تغییر شکل های خود را با دقت میلی متری به صورت سه بعدی و در زمان واقعی حس کنند.

این تیم پوسته الکترونیکی خود را با نصب بر روی یک بازوی ربات نرم آزمایش کردند. آنها دریافتند که این فناوری قادر است طیفی از حرکات پیچیده خمشی، کششی و پیچشی را در هر قسمت از دستگاه حس کند. انعطاف پذیری فناوری که آنها توسعه داده اند به این معنی است که می توان آن را روی ربات های نرم مختلف اعمال کرد تا آنها را نیز قادر سازد شکل و حرکات خود را به دقت درک کنند. در نهایت، این بدان معناست که اکنون به ساخت برخی از هیجان انگیزترین ایده ها در رباتیک نرم نزدیک شده ایم. دکتر یونجی یانگ در این باره می‌گوید: حواس ادراکی که توسط این فناوری جدید به دستگاه‌های رباتیک اعطا می‌شود شبیه به انسان‌ها و حیوانات است. این سطح جدید از خودآگاهی فیزیکی نشان‌دهنده یک تغییر مرحله‌ای در قابلیت‌های حسی روبات‌های نرم است.