ثروتمندترین کشورهای جهان را می‌شناسید؟

یکی از مقایسه‌های جالبی که در بین مردم جهان رواج دارد، قیاس میزان دارایی کشورهای مختلف است. به همین منظور امروز می‌خواهیم ثروتمندترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۴ را به شما معرفی کنیم.

ثروتمندترین کشورهای جهان را می‌توان بر اساس GDP مورد ارزیابی قرار داد؛ GDP میزان تولید ناخالص داخلی یک کشور در مدت زمان یک سال را اندازه‌گیری می‌کند. GDP شاخصی به‌شدت وابسته به جمعیت است؛ در نتیجه هر کشوری جمعیت بیشتری داشته باشد، میزان تولید ناخالص آن نیز بیشتر خواهد بود. همین موضوع سبب می‌شود که چین و هند بیشترین شاخص GPD را به خود اختصاص دهند؛ اما همان‌طور که می‌دانید مردم این کشورها چندان ثروتمند نیستند! بنابراین نمی‌توان مردم ساکن کشورهای پرجمعیت را ثروتمندترین انسان‌های جهان دانست.

نکته در خور توجه در خصوص میزان ثروت یک کشور، آن است که در ثروتمندترین کشورهای جهان الزاما تمامی افراد ثروتمند نیستند و اقشار کم‌درآمد و فقیر نیز در این کشورها زندگی می‌کنند. همین موضوع برای کشورهای فقیر نیز به‌صورت بالعکس وجود دارد.

به همین منظور یکی از روش‌های قیاس درآمد مالی ثروتمندترین کشورهای جهان، استفاده از شاخص GPD است. اما امروز در گجت نیوز می‌خواهیم رویه جدیدی را در پیش بگیریم که بر اساس آن، میزان درآمد ناخالص کشورها را بر تعداد جمعیت بزرگسال آن کشور تقسیم کنیم تا ببینیم مردم بالغ کدام کشور، سهم بیشتری از شاخص GPD دارند.

کدام کشورها ثروتمندترین مردم را دارند؟

در ادامه این مطلب به معرفی ثروتمندترین مردم کشورهای جهان می‌پردازیم تا ببینیم سطح رفاه اجتماعی مردم در کدام کشورها بیشتر از سایرین است.

لیختن اشتاین، ثروتمندترین کشور جهان

لیختین اشتاین ثروتمندترین کشور جهان در سال ۲۰۲۴ است. کشوری که بسیاری از مردم جهان حتی اسم آن را نشنیده‌اند! لیختن اشتاین در سال جاری بیشترین نرخ تولید ناخالص جهان را با توجه به تعداد جمعیت به خود اختصاص داده است. به‌علاوه، این کشور کمترین میزان بدهی به بانک‌های بین‌المللی را دارد و نرخ بیکاری آن تنها ۱.۵ درصد است که پایین‌ترین حد ممکن گزارش شده در ۱۰ سال اخیر محسوب می‌شود.

سوئیس

در لیست ثروتمندترین کشورهای جهان، سوئیس در جایگاه دوم قرار دارد. این کشور یکی از باثبات‌ترین سیستم‌های اقتصادی جهان را دارد؛ به‌طوری که شاخص نوآوری، سوئیس را در سال ۲۰۲۰ نوآورترین کشور جهان معرفی کرده بود. درآمد اصلی کشور سوئیس از راه گردشگری و بانک‌های بین‌المللی حاصل می‌شود و از طرفی، تنها بخش کمی از درآمد این کشور به علت بی‌طرف بودن در جوامع بین‌الملل، صرف سیستم نظامی می‌شود. سوئیس کشوری در منطقه شینگن اروپا است که برای ورود به این کشور، ویزای شینگن نیاز است.

نروژ، پناهگاه مالیاتی بین المللی

یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۴ نروژ است. تولید ناخالص کشور نروژ از سال ۲۰۲۰ دست‌خوش تغییراتی مثبتی شد؛ به‌گونه‌ای که در سال ۲۰۲۱، سرانه تولید ناخالص داخلی نروژ ۸۲ میلیون دلار شد. تولید ناخالص بالا و جمعیت کم، ساکنین نروژ را جزو ثروتمندترین مردم جهان قرار داده است.

لوکزامبورگ

لوکزامبورگ بر اساس سرانه تولید ناخالص کشورها در رده چهارمین کشور ثروتمند دنیا قرار گرفته است.
در سال 2021 میزان شاخص GPD این کشور به رقم 131 هزار دلار رسید که رقم در خور توجه‌ای است. لوکزامبورگ امروزه با ثبات اقتصادی و نرخ بیکاری پایین خود، جزو موفق‌ترین کشورهای جهان رده‌بندی می‌شود. لوکزامبورگ در گذشته نیز صنعت موفقی داشته؛ به‌طوری که در سال 1960، بخش زیادی از فلزات مورد نیاز اروپا توسط این کشور تامین شده است.

آمریکا

مگر می‌شود لیستی از ثروتمندترین و قدرتمندترین کشورهای جهان تهیه شود، اما نام کشور آمریکا در آن وجود نداشته باشد.
آمریکا و کانادا به پناهگاهای مالیاتی در دنیا شهرت یافته‌اند. این در حالیست که شرکت‌های بزرگ این کشور برای مدت‌های طولانی، سودهای بسیار خود را به بهشت‌های مالیاتی خارج از کشور انتقال می‌دادند. در آمریکا مقررات ایالتی بسیاری وجود دارد و برخی از ایالت‌ها این امکان را برای مشتریان بین‌المللی به‌وجود آورده‌اند که بتوانند سرمایه خود را از حساب‌هایشان در ایالت متحده به سایر کشورها منتقل کرده و این‌گونه از دادن مالیات فرار کنند. صنعت پیشرفته، سطح درآمد بالا، نوسانات پایین نرخ دلار و… از دلایلی هستند که بسیاری از افراد تلاش می‌کنند گرین کارت آمریکا را دریافت کنند؛ به همین دلیل آمریکا، کشور آرزوها لقب گرفته است.

ایرلند، یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان

از سال ۲۰۱۶ تغییرات اساسی در دولت و سیاست‌گذاری کشور ایرلند شکل گرفت که سبب سریع‌تر چرخیدن چرخ‌های صنعت این کشور شد. طبق آمار سال ۲۰۱۷، سرانه تولید ناخالص ایرلند ۷۰ هزار دلار آمریکا بود که این عدد در سال ۲۰۲۱ به ۱۰۲ هزار دلار و در سال ۲۰۲۳ به ۱۱۵ هزار دلار رسید. بررسی وضعیت داده‌های اخیر این کشور به ما نشان می‌دهد که در ایرلند همه چیز رو به جلو است.
بودجه کشور ایرلند به‌گونه‌ای تنظیم شده که کمترین وابستگی را به مالیات شهروندان داشته باشد؛ از این رو ایرلند بهشت مالیاتی منظقه شینگن اروپا محسوب می‌شود.

دانمارک

اگر چه آمار دقیقی از سرانه تولید ناخالص دانمارک در سال‌های اخیر در دسترس نیست؛ اما گزارش بانک مرکزی اروپا، دانمارک را به ثروتمندترین کشور اتحادیه اروپا تبدیل کرده است. بانک مرکزی اروپا اعلام کرده که سرمایه ارزی دانمارک نزد بانک‌های زیرمجموعه این مرکز، بیشتر از هر کشوری در اتحادیه اروپا است.
دانمارک هم کشوری در منطقه شینگن اروپا است که برای سفر به این منطقه باید ویزای شینگن دریافت کنید.

ایسلند

یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان، ایسلند است؛ کشوری که نه‌تنها در ثبات تورم، بلکه از نظر اجتماعی، برابری و دموکراسی، حرف‌های زیادی در سطح بین‌الملل برای گفتن دارد.
در سال ۲۰۱۸ ایسلند در رتبه ششم کشورهای توسعه یافته جهان قرار داشت و در لیست صلح جهانی در جایگاه اول حضور یافته است. تا اوایل قرن بیستم، ایسلند از لحاظ اقتصادی کشور چندان مطرحی به‌شمار نمی‌رفت؛ اما پیشرفت و توسعه صنعت در این کشور سبب شد که در سال ۲۰۲۴، این کشور در جایگاه هشتم ثروتمندترین کشورهای جهان قرار بگیرد.

رشد اقتصادی ایسلند باعث شد تا در سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ در رده اول شاخص توسعه انسانی سازمان ملل قرار بگیرد.

قطر، ثروتی حاصل شده از دل نفت

یکی از کوچک‌ترین کشورهای جهان که به درآمد بسیار زیادی دست یافته، قطر است. قطر کشوری در خاورمیانه بوده که بیش از ۷۰ درصد از درآمد دولتی خود را مدیون ذخایر نفت و گاز است.
قطر به‌دلیل منابع زیادش، دومین صادر کننده گاز طبیعی جهان بوده و ۸۵ درصد از بودجه این کشور از صادرات به‌دست می‌آید. در این کشور ۶۰ درصد از تولید ناخالص داخلی نیز از بخش صادرات تامین می‌شود.

سنگاپور، ثروتمندترین کشور قاره آسیا

احتمالا نام سنگاپور را به‌عنوان یک کشور ثروتمند شنیده باشید. جالب است بدانید بر خلاف قطر که تنها از منابع نفتی خود برای کسب درآمد استفاده می‌کند، این کشور بخش زیادی از ثروت خود را مدیون همکاری‌ها و تجارت‌های بین المللی است.
سنگاپور در سال ۲۰۱۱ به‌عنوان کشوری با بیشترین میلیونر در دنیا شناخته شد.

ثروتمندترین کشورهای جهان بر اساس کل دارایی

برای پیدا کردن ثروتمندترین کشور دنیا از یک فرمول ساده استفاده می‌کنیم. در این فرمول، کل ارزش خالص دارایی‌های یک کشور را منهای ارزش کل بدهی‌های آن به بانک مرکزی بین‌المللی و سایر کشورها می‌کنیم.
بر اساس گزارش جهانی ثروت، گروه خدمات مالی و بانکداری UBS در سال ۲۰۲۳، کشور آمریکا با مجموع ۱۴۰ تریلیون دلار، ثروتمندترین کشور دنیا است. در جایگاه دوم چین با ۸۴ تریلیون دلار سرمایه حضور دارد؛ ثروتی که تنها ۲۰ تریلیون دلار از مجموع سرمایه تمامی کشورهای اروپایی کمتر است.
بعد از آمریکا و چین به‌عنوان دو غول بزرگ و تعیین کننده اقتصاد دنیا، ژاپن با ۲۳، آلمان با ۱۷ و انگلیس و فرانسه با ۱۶ تریلیون دلار سرمایه، در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.
شاید فکر کنید که ایران در لیست ثروتمندترین کشورهای دنیا جایگاه خوبی ندارد؛ اما اینطور نیست! ایران با ۳.۰۳ تریلیون دلار سرمایه، در رده بیست و دوم این لیست قرار دارد. در حالی که ایران با ۸۴٬۰۵۵٬۰۰۰ جمعیت، در رده نوزدهمین کشور پرجمعیت دنیا قرار می‌گیرد. حتی نشریه فوربس در گزارشی اعلام کرده بود ایران چهاردهمین کشور ثروتمند جهان است.

کدام کشورها بیشترین میلیاردرها را دارند؟

بعد از مقایسه ثروت کشورها، نوبت به مقایسه ثروت افراد می‌رسد تا ببینیم میلیاردرها کدام کشورها را برای سکونت انتخاب می‌کنند.
بر اساس تحقیقات مالی موسسه UBS، چین با ۸۱۴ میلیاردر (مجموع سرمایه این افراد به ۱.۳ تریلیون دلار می‌رسد) در جایگاه نخست و بعد از آن ایالات متحده با ۸۱۳ نفر (مجموع سرمایه این افراد به ۵.۷ تریلیون دلار می‌رسد) در جایگاه دوم قرار گرفته‌اند. از جمله این افراد می‌توان به ایلان ماسک، جف بزوس و بیل گیتس اشاره کرد.
اما یک نکته در خصوص تعداد میلیاردرهای چین و آمریکا وجود دارد. طی ۵ سال اخیر، تعداد میلیاردرهای چین رفته رفته کاهش یافته، اما تعداد میلیاردرهای آمریکا در طول این مدت روندی صعودی را طی کرده است.

در رتبه‌های بعدی کشورهای دارای بیشترین میلیاردر، هند با ۲۰۰، آلمان با ۱۳۲، روسیه با ۱۲۰ و ایتالیا با ۷۳ میلیاردر حضور دارند.
مطابق ارقام گزارش شده از سوی سازمان ثبت ثروت در سال ۲۰۲۳، ایران با بیش از ۱۰۴ هزار نفر میلیونر (افرادی که مجموع دارایی شخصی آن‌ها حداقل یک میلیون دلار است)، فاقد میلیاردر ثبت شده رسمی است!

کشورهای دارای کمترین فقیر

بعد از پرداختن به ثروتمندترین کشورهای جهان، نوبت به کشورهای دارای کمترین نرخ فقر می‌رسد. این کشورها علاوه بر در نظر گرفتن رفاه افراد ثروتمند، تا حد امکان کوشیده‌اند تا افراد کم درآمد هم بتوانند زندگی به نسبت شایسته‌ای را تجربه کنند.
کشوری که در این زمینه بیشترین موفقیت را داشته، اسلوونی است. دولت این کشور در دهه اخیر، سیاست‌های ویژه‌ای در خصوص توجه به افراد کم‌بضاعت تنظیم کرد که نتیجه ‌آن کاهش نرخ فقر در این کشور بوده است. آموزش رایگان در مهد کودک‌ها، ارائه دستمزد ماهیانه به افراد بی‌کار و ایجاد کمیته نظارت بر زندگی افراد محروم، از جمله سیاست‌هایی هستند که دولت اسلوونی در این خصوص تنظیم کرده است.

بعد از اسلوونی، کشورهای قبرس، سوئیس، آلمان، بلژیک و فنلاند در رتبه‌های بعدی کمترین میزان فقر قرار دارند.

منبع: گجت‌نیوز