جام ملت‌های آسیا؛ صعود ژاپن به مرحله یک هشتم نهایی با غلبه بر اندونزی

تیم ملی فوتبال ژاپن با پیروزی مقابل اندونزی، موفق به صعود به مرحله یک هشتم نهایی در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ شد. این دیدار در ورزشگاه الثمامه با حضور داور خمیس محمد الماری برگزار شد و در نهایت با نتیجه ۳ بر ۱ به نفع ژاپن به پایان رسید. این پیروزی باعث قرارگیری تیم ژاپن در رده دوم گروه D شد و ایشان راهی مرحله حذفی را باز کرد.

ترکیب تیم ملی ژاپن در این دیدار به شرح زیر بود: زیون سوزوکی، مایکوما، تاکهیرو تومیاسو (و اتانابه در دقیقه ۸۲)، ماچیدا، یوتا ناکایاما، ریتسو دوآن (جونیا ایتو در دقیقه ۸۶)، واتارو اندو، رئو هاتاته (تاکومی مینامینو در دقیقه ۶۹)، تاکفوسا کوبو (سانو در دقیقه ۸۲)، آیاسه یوئدا و کیتو ناکامورا (دایزن مائدا در دقیقه ۶۲).

ترکیب تیم ملی اندونزی نیز شامل بازیکنان زیر بود: آری، والش، رمضانی، ژردی آمات، هوبنر، ارهان، ویکری (باگوت در دقیقه ۷۳)، جنر، فردینان، سایوری (سلیمان در دقیقه ۵۴) و استروییک (کامبوایا در دقیقه ۸۹).

ژاپنی‌ها با آغاز بازی هجومی قدرتمندی را به سمت دروازه اندونزی آغاز کردند. در دقایق ابتدایی بازی، پس از یک حمله، توپ در محوطه جریمه اندونزی به آیاسه یوئدا رسید و این بازیکن با گلزنی از روی نقطه پنالتی، تیم خود را به تقدم انداخت. شین تائه یونگ، سرمربی تیم ملی اندونزی، تیم خود را به شکل دفاعی مستقر کرده بود و بازیکنان ژاپن چندین فرصت گلزنی داشتند که به دلیل دفاعات محکم اندونزی، با دشواری به ثمر رسید.

در دقیقه ۳۳، ژاپن با حمله منظم و دقیق به محوطه جریمه اندونزی حمله کرد و با ارسال پاس تاکفوسا کوبو، کیتو ناکامورا فرصت گل دوم را از دست داد. در نیمه دوم نیز تیم ژاپن با حمله ور به سمت دروازه اندونزی ادامه داد و در دقیقه ۵۰، آیاسه یوئدا با یک چرخش زیبا توپ را به دروازه مخالفان فرستاد و نتیجه را به ۲ بر ۰ تغییر داد.

در دقیقه ۸۸، ژاپن با حمله جدید به سمت دروازه اندونزی رفت و آیاسه یوئدا با یک حرکت چرخشی توپ را به دروازه فرستاد، اما مدافع اندونزی توپ را به خودی خود وارد دروازه کرد و گل سوم ژاپن به ثمر رسید. در دقیقه ۹۰+۱، اندونزی توانست با یک حمله سریع، توپ را به والش منتقل کند و او با یک شوت سر به گل اول اندونزی دست یافت.

در نهایت، بازی با نتیجه ۳ بر ۱ به سود ژاپن به پایان رسید.