کشف گلوله سربی با نشان «ژولیوس سزار» در اسپانیا

یک گلوله سربی فلاخن با حروف اول نام ژولیوس سزار و شهر ایپسکا ـ شهری رومی-ایبریایی، در حومه مونتیلا، آندلوس ـ در جنوب اسپانیا پیدا شده است.

این نخستین‌بار در این شبه‌جزیره ایبریایی است که پرتابه‌ای با حروف اختصاری غیرقابل‌انکار اسم گایوس ژولیوس سزار CAES پیدا شده است.

گلوله سربی فلاخن در 19کیلومتری مونتیلا، یک منطقه شهرداری با حدود 23هزار ساکن، در منطقه خودمختار آندلوس پیدا شده است. این شهر در ارتفاعی با میانگین 372متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد و 49کیلومتر با کوردوبا فاصله دارد.

آخرین درگیری وحشتناک داخلی که در مبارزات ژولیوس سزار برای رسیدن به قدرت صورت گرفت با عنوان جنگ موندا شناخته می‌شود که احتمالا سزار را در سال 45 ق.م در این ناحیه با پسران پومپئوس که مخالف سلطنت او بودند روبه‌رو کرده است.

ژولیوس سزار و پسران بازمانده پومپئوس در سال 45 ق.م در این ناحیه با هم جنگیدند. مکان دقیق جنگ موندا همیشه محل بحث بوده اما ناحیه مونتیلا ـ همین‌جایی که فلاخن‌های سربی پیدا شده‌اند ـ همیشه یکی از امکان احتمالی دانسته می‌شده است. پیدا شدن این فلاخن سربی از این فرضیه حمایت =و تأیید می‌کند که ناحیه ایپسکا متحد سزار بوده است.

گلوله شبیه به فندوقی با نوک پیکانی است. این فلاخن 4.5سانتی‌متر طول و 2سانتی‌متر عرض و 1.7سانتی‌متر ارتفاع و 71.1گرم وزن دارد. دو حروف اختصاری روی آن وجود دارد که به این ترتیب نوشته شده است: IPSCA ve CAES.

کتابت روی پرتابه‌های تیرکمان‌های سربی اولین‌بار در قرن پنجم ق.م در یونان شروع و تا اوایل دوران امپراتوری روم ادامه داشت. قالب‌های گلی که برای ساخت گلوله‌ها استفاده می‌شدند طوری برش داده می‌شدند که بعد از سفت‌شدنِ گلوله‌ها حروف اختصاری شامل نام سازنده، فرمانده نظامی، لژیون یا مکانی که استفاده می‌شوند، حک شود.

فلاخن در طی تاریخ محبوبیت زیادی در روم و یونان باستان داشته است. فلاخن‌انداز یا قلاب‌سنگ یک سلاح پرتابه‌ای بود که با نیروی دست کار می‌کرد، پرتابه در یک گهواره یا کیسه که بین دو طناب کشسان قرار داشت، قرار می‌گرفت و گلوله با نیروی دست شلیک می‌شد.