معرفی 10 مکان ممنوعه؛ از محافظت‌شده‌ترین مکان روی زمین تا مقبره نخستین امپراتور چین

نگرانی‌های امنیتی و نگرانی از حفظ برخی از آثار باستانی باعث شده که افراد نتوانند به بخش‌هایی از جهان وارد شوند. در این مقاله با ما همراه باشید تا به 10مکانی که هیچ‌کس اجازه ورود به آن‌ها را ندارد، اشاره کنیم:

جزیره مار، برزیل

جزیره مار ـ Ilha da Queimada Grandeـ در برزیل زیستگاه جمعیتی متراکم از مرگبارترین مارهای جهان است. سم افعی سرنیزه‌ای زرین به قدری زهرآگین است که می‌تواند گوشت محل گزیدگی را ذوب کند و برخی می‌گویند هر مترمربع از این جزیره پر از مار است. دولت برزیل برای حفظ امنیت گردشگران اجازه بازدید از این محل را نمی‌دهد و هر تیم تحقیقاتی که وارد جزیره می‌شود باید یک پزشک را همراه خود ببرد.

منطقه حائل سازمان ملل در قبرس

نیروهای ترکیه در سال 1974 به قبرس حمله کردند و جرقه جنگ داخلی بین ساکنان یونان و ترکیه زده شد. وقتی جنگ به واسطه آتش‌بس تمام شد، سازمان ملل کنترل منطقه غیرمسکونی حائل در پایتخت این کشور یعنی نیکوزیا را برعهده گرفت.

در این محل، دیوارها جامعه ترکیه در شمال را از جمعیت یونان در جنوب جدا می‌کنند. این درحالیست که فقط ترکیه منطقه شمال را یک دولت مستقل می‌شناسد. پشت دیوارها خانه‌ها و مشاغل متروکه قرار دارند.

مقبره کین شی هوآنگ، چین

کشاورزان در سال 1974 مقبره نخستین امپراتور چین، کین شی هوآنگ را پیدا کردند و از آن زمان باستان‌شناسان در حدود 2000سرباز گلی را در محل پیدا کرده‌اند و انتظار می‌رود که هم‌چنان 8000سرباز در انتظار کشف شدن باشند.

علی‌رغم کاوش‌ها، دولت چین باستان‌شناسان را از دست زدن به مقبره مرکزی که جسد کین شی هوآنگ در آن قرار گرفته منع کرده‌اند. این مقبره از سال 210 قبل‌ازمیلاد بسته مانده است. این تصمیم تا حدی به دلیل احترام به مردگان است، اما از طرفی دولت چین می‌ترسد تکنولوژی نتواند بدون آسیب رساندن به اشیاء تاریخی این محل را کاوش کند.

چرنوبیل، اوکراین

بدترین انفجار هسته‌ای تاریخ در روز دوم آوریل سال 1986 در چرنوبیل در اوکراین (که آن زمان جزو خاک شوروی بود) رخ داد. هرچند مرگ‌ومیرهای ناشی از پرتوهای هسته‌ای را نمی‌توان با قطعیت مشخص کرد، کارشناسان تخمین زده‌اند که بین 9000 تا 1میلیون نفر از سرطان ناشی از پرتوهای هسته‌ای جان خود را از دست داده‌اند. بیش از 30سال از این سانحه گذشته اما پروژه‌های پاکسازی هم‌چنان در جریان است و مدیر این نیروگاه هسته‌ای حدس می‌زند که تا 20000سال آینده این منطقه قابل سکونت نیست.

منطقه شماره 51 در نوادا

دولت آمریکا نمی‌پذیرفت که منطقه 51 وجود دارد، تا اینکه یک مستند که در سال 1992 ساخته و در سال 2013 منتشر شد، از وجود پایگاه نظامی نوادا خبر داد. مسئولان هنوز فاش نکرده‌اند که در این ناحیه دقیقا چه نوع تحقیقاتی در جریان است، با اینحال برخی نظریه‌پردازان توطئه از مطالعات مرتبط با فعالیت بیگانگان خبر می‌دهند.

می‌توانید نقشه هوایی منطقه را از طریق گوگل‌مپ مشاهده کنید اما این منطقه بیابانی وسیع به کسی اجازه نمی‌دهد که دزدانه وارد ناحیه شود و امنیت آن بسیار بالاست. حتی گردشگرانی که با نهایت تمهیدات امنیتی وارد منطقه 51 می‌شوند تا لحظه فرود با هواپیماهای شخصی باید دریچه پنجره‌ها را بسته نگه دارند.

جزیره سنتیل شمالی، هند

در خلیج بنگال جزیره‌های آندامان و نیکوبار قرار دارند که اکثر زمین‌های آن قلمرو هند محسوب می‌شود. تصور می‌شود که قبیله سنتینلیس در جزیره شمالی سنتینل، 60000سال است که در این ناحیه سکونت دارد و یکی از آخرین جوامع منزوی در جهان است. در سال 2006 قایق دو ماهیگیر وارد آب‌های کم‌عمق جزیره شمالی سنتینل شد و هر دو نفر توسط اعضای قبیله سنتینلیس کشته شدند.

از آن زمان گزارش‌های دیگری مبنی بر پرتاب نیزه توسط اعضای قبیله به هلی‌کوپترهای عبوری دریافت شده است. چون اعضای قبیله سنتینلیس در معرض بیماری‌هایی که سایر مردم در برابر آن‌ها مقاوم شده‌اند، قرار نگرفته‌اند، تماس با خارجی‌ها می‌تواند برای‌شان مرگبار باشد، بنابراین دولت هند اجازه هیچ‌گونه تماسی را با آن‌ها نمی‌دهد.

آرشیو سری واتیکان، شهر واتیکان

در منطقه حفاظت‌شده واتیکان طبقات 53مایلی محتوی اسنادی مرتبط با کلیسای کاتولیک قرار دارد که قدمت برخی از آن‌ها به قرن هشتم میلادی باز می‌گردد. برخی از این اشیاء تاریخی شامل نامه‌ای است که مری ملکه اسکات‌ها به پاپ سیکتوس پنجم نوشته و از او تقاضا کرده نگذارند گردنش را قطع کنند. اسناد تکفیر مارتین لوتر کینگ در زمره دیگراسناد سری این آرشیو است. این آرشیو در سال 1881 به روی محققان گشوده شد اما ورود به آن کار ساده‌ای نیست. محققان باید برای دسترسی سه‌ماهه به این آرشیو درخواست بدهند و بیش‌تر از 60 محقق نمی‌توانند همزمان در این آرشیو حضور داشته باشند.

فورت ناکس در کنتاکی

فورت‌ناکس در آمریکا محل نگهداری بخش اعظم طلاهای آمریکاست و گفته می‌شود که محافظت‌شده‌ترین مکان روی زمین است. هیچ شخصی به صورت انفرادی اجازه ندارد به این گاوصندوق وارد شود. چند رمز برای ورود به گاوصندوق لازم است اما هیچ فردی به همه رموز دسترسی ندارد. یعنی هیچ‌کس بدون حضور همکارانش نمی‌تواند وارد آن شود.

گاوصندوق سوالبارد

باید 320فوت در داخل کوهی بین نروژ و قطب شمال پایین بروید تا به گاوصندوق دانه‌های سوالبارد برسید. این گاوصندوق محل نگهداری مجموعه‌ای از دانه‌ها است که طوری طراحی‌ شده‌اند که می‌توانند در برابر فاجعه‌های طبیعی و بشری دوام بیاورند. اگر فاجعه‌ای رخ دهد 890000 نمونه دانه که تقریبا از همه کشورهای جهان گردآوری شده‌اند به تأمین غذای جهان کمک می‌کنند.

این گاوصندوق فقط چندبار در سال باز می‌شود و فقط تعداد اندکی از سپرده‌گذاران دانه می‌توانند دانه‌ها را در داخل طبقات آن کار بگذارند.

غار لاسکو، فرانسه

نقاشی‌های ماقبل تاریخی غار لاسکو در سال 1940 پیدا شد و این مکان بعد از جنگ جهانی دوم تبدیل به یک مکان گردشگری شد. مونواکسید کربن حاصل از نفس بازدیدکنندگان شروع به تخریب نقاشی‌های غار کرد که امروز در میان اماکن میراث فرهنگی جهان قرار دارد و غار در سال 1963 به روی عموم بسته شد.

یک نمونه مشابه از غار برای بازدید گردشگران ساخته شده اما مرمتگران و محققان فقط می‌توانند از غار اصلی بازدید کنند.

منبع: راهنماتو