«داستان کرالا»؛ افزایش نفرت‌پراکنی بالیوود علیه مسلمانان در هند

فیلم “داستان کرالا” که اکران آن از ماه مه در هند آغاز شده، دومین فیلم پرفروش هندی سال ۲۰۲۳ میلادی است و داستان زنی هندو را روایت می‌کند که به اسلام گرویده و سپس افراطی شده است. منتقدان می گویند که این فیلم تلاش دارد تا مسلمانان را بدنام کند و اخبار جعلی مخصوصاً در زمان نزدیکی به انتخابات منتشر کند.

به گزارش یورو نیوز، تریلر این فیلم، به عنوان “ضد مسلمان” شناخته شده، الهام گرفته از داستان‌های واقعی و زندگی “دختران بیگناه و قربانی قاچاق” را با هدف “تروریست ساختن آن‌ها” نمایش می‌دهد.

در واقع، این فیلم با نشان دادن “عشق‌های جهادی”، تلاش دارد تا هندوها را به سوی مسلمانان و گسترش تروریسم اسلام‌گرایانه جذب کند.

تاریخ تولید فیلم به زمان انتشار ادعای دروغین درباره استخدام ۳۲ هزار زن هندو و مسیحی توسط داعش از “ایالت کرالا” در جنوب هند برمی‌گردد.

بسیاری از منتقدان معتقدند که این فیلم تلاش دارد تا انقسامات مختلف در جامعه هند را تشدید کند، به ویژه در آستانه انتخابات ملی سال ۲۰۲۴، و این امر نگرانی ایجاد می‌کند که بالیوود در انتخابات آینده به عنوان ابزاری برای تبلیغات سیاسی استفاده شود.

کارگردان این فیلم، سودیپتو سن، در پاسخ به سوالی درباره جهت‌گیری سیاسی خود، اظهار داشته که به همه احزاب سیاسی پیشنهاد می‌دهد از فیلمش بهره ببرند و آن را برای تحقق اهداف سیاسی خود به کار بگیرند.

انتشار چنین فیلم‌هایی نگرانی‌هایی درباره ترویج ایدئولوژی ملی‌گرای هندو و حمایت از حزب نارندرا مودی را ایجاد کرده است. بسیاری از منتقدان این اعتقاد را دارند که با انتشار اینگونه فیلم‌ها، انقسامات و نفرت در جامعه هند تشدید می‌شود.

به علاوه، تاریخچه طولانی هند از سانسور فیلم، این انگیزه را ایجاد کرده که بالیوود با انتشار فیلم‌هایی از این دست، به ایدئولوژی‌های ملی‌گرای هندو کمک کند. این ترس در مورد تبلیغ تفرقه‌آمیز از طریق سینما نیز وجود دارد.

در نهایت، این فیلم در یک زمانی اکران شده که هند به تازگی پخش مستندی از بی‌بی‌سی درباره نقش نخست‌وزیر مودی در گسترش خشونت‌ها در این کشور را ممنوع کرده و آن را “تبلیغات خصمانه” توصیف کرده است.