آنفولانزای پرندگان در اروپا؛ هزاران مرغ دریایی در نروژ و فنلاند تلف شدند

مقامات در کشورهای نروژ و فنلاند اعلام کردند که امسال شیوع بی‌سابقه آنفلوآنزای پرندگان منجر به کشته شدن هزاران مرغ دریایی و گونه‌های دیگر شده است و دام‌ها نیز در معرض خطر قرار گرفته‌اند. برخی مناطق نیز محدودیت‌های سفر دارند.

همچنین در فرانسه، شیوع آنفولانزای پرندگان در ماه‌های مه تا ژوئن موجب نابودی میلیون‌ها قطعه پرنده در مزارع شده و تأثیرات منفی بر عرضه گوشت پرندگان و تخم مرغ داشته است.

مقامات فینمارک نیز در نروژ اعلام کرده‌اند که بیش از ۱۰هزار پرنده در این مناطق جان خود را از دست داده‌اند و سازمان امنیت غذایی نروژ ممنوعیت‌هایی را برای رفتن به برخی مناطق، از جمله سه منطقه حفاظت شده طبیعی، اعمال کرده است.

بیماری اچ۵ان‌۱ چندین سال است که در طیور و پرندگان وحشی شیوع داشته است، اما اخیراً گزارش‌های این بیماری در گربه‌ها، راسو و سمورها نیز ارائه شده است.

وزارت امور اجتماعی و بهداشت فنلاند نیز با بیانیه‌ای اعلام کرد که این بیماری به‌ویژه در میان مرغ‌های دریایی در حال گسترش است.

سه آژانس سازمان ملل متحد همچنین در ماه جاری از کشورها خواستند که نظارت بر بیماری‌ها و بهبود بهداشت در مزغداری‌ها را تقویت کنند. آن‌ها همچنین نگرانی‌ها را ابراز کرده‌اند که این بیماری ممکن است ویروس راحت‌تری را به انسان‌ها منتقل کند.

از سوی دیگر، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که خطر ابتلا به اچ۵ان‌۱ برای انسان کم است، اما تاکید کرده است که گزارش‌های مربوط به عفونت در پستانداران باید به دقت مورد توجه قرار گیرند.