فروش یک نوزاد در بدل آیفون 14

زن و شوهری در بنگال غربی هند متهم به فروش نوزاد هشت ماهه‌ی خود شدند تا بتوانند آیفون ۱۴ بخرند و در اینستاگرام بلاگر شوند. پلیس مادر نوزاد را که ساتی نام دارد، دستگیر کرده است، در حالی که پدر نوزاد، جایدف، همچنان متواری است.

همسایه‌ها پس از اینکه متوجه شدند پسر هشت ماهه این زوج مفقود شده است، مشکوک شدند و وقتی از آن‌ها در مورد نوزاد پرسیده شد، در این مورد بی‌تفاوت و خونسرد به نظر می‌رسیدند و گفتند بچه را نزد یکی از بستگانشان گذاشته‌اند.

ساتی و جایدف یک فرزند دیگر دارند که یک دختر هفت ساله است. بنا به گفته‌ی همسایه‌ها، این زوج پس از مفقود شدن فرزند خود به‌طور ناگهانی یک آیفون ۱۴ به دست آوردند و شروع به بلاگری در اینستاگرام کردند.

همسایه‌ها که از وضعیت مالی بد این خانواده با خبر بودند و می‌دانستند آنها نمی‌توانند چنین گوشی هوشمند گران قیمتی که حداقل ۱۰۰۰۰۰ روپیه (۱۶۰۰ دلار سنگاپور) قیمت دارد بخرند، به قضیه بیش از پیش مشکوک شدند.

آنها با دیدن این شرایط شنبه‌ی گذشته به تارک گوها (عضو شورای محلی که برای ارائه گزارش به پلیس مراجعه می‌کرد) اطلاع دادند و پس از بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که این زوج با فروش نوزاد در ازای آیفون ۱۴ به رویای خود رسیده‌اند. ساتی و جایدف علاوه بر اینکه به جرم قاچاق انسان متهم شدند، با اتهامات سوء مصرف مواد مخدر نیز مواجه بودند.

این اتفاق با بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های هندی همراه بود و مقامات از نگرانی خود درباره تبدیل این فاجعه به امری عادی خبر داده‌اند.

محصولات آیفون‌ از گران‌ترین ابزار موجود در بازار محسوب می‌شود که هرکسی قدرت خرید آنها ندارد؛ مخصوصا گوشی‌های هوشمند سری جدید آیفون که در کشور‌هایی مانند هند، خرید آن برای اکثر افراد بیشتر شبیه یک رویاست.

هر فرد در کشورهایی با میانگین درآمد پایین باید حدود یک‌‌چهارم حقوق سالانه‌اش را برای خرید مدل‌های پروی آیفون ۱۴ بپردازد! همین موضوع سبب شده است فروش نوزاد در ازای آیفون ۱۴ تنها گزینه‌ی پیش رو برای برخی افراد شود.

این اولین بار نیست که چنین حادثه‌ای رخ می‌دهد. این مورد بازتاب حادثه مشابهی در سال ۲۰۱۶ است، زمانی که یک زوج جوان در استان فوجیان چین، نوزاد ۱۸ روزه خود را به قیمت ۳۵۳۳ دلار آمریکا (۴۷۰۰ دلار سنگاپور) فروختند تا بتوانند یک آیفون و یک موتور سیکلت بخرند!

پدر بعداً به سه سال زندان محکوم شد، در حالی که مادر دو سال را در زندان گذراند. مادر این نوزاد گفت: «من به فرزندی پذیرفته شدم و در زادگاهم، بسیاری از مردم بچه‌های خود را می‌دادند تا دیگران بزرگ کنند. من واقعاً نمی‌دانستم این کار غیرقانونی است.»

در ماه مارس، دادگاهی در استرالیا اعلام کرد که کری-آن کانلی، ۳۰ ساله، اهل واترفورد وست در لوگان کوئینزلند، یک بار سعی کرده بود نوزاد متولد نشده خود را برای یک آیفون بفروشد. این افشاگری در جریان محاکمه‌ای ظاهر شد که در آن کانلی در نهایت به دلیل رها کردن دختر خردسالش در داخل ماشینی که در آن بیش‌از ۹ ساعت دمای داخل به ۶۱.۵ درجه سانتیگراد رسیده بود، به ۹ سال زندان محکوم شد.