بدترین عوارض هوش مصنوعی برای انسان‌ها

توسعه هوش مصنوعی در سال جاری مزایای فراوانی در بخش‌های مختلف زندگی بشر داشته است، اما علم به این موضوع که این فناوری تمام دانسته‌های خود را از انسان‌ می‌آموزد، کمی نگران کننده است؟ چرا که انتظار می‌رود ویژگی‌های بد انسان‌ها تأثیر منفی روی هوش مصنوعی داشته باشد.

در این مطلب به بدترین عوارض هوش مصنوعی می‌پردازیم:

۱. نظارت همه‌جانبه بر زندگی بشر

به گفته کارشناسان آینده‌ای وجود خواهد داشت که در آن هوش مصنوعی قادر است با بررسی اسکن مغز و سیگنال‌های رادیویی اطراف به ضمیر ناخودآگاه افراد نفوذ کند‌. بنابراین ممکن است در آینده مفهوم حریم شخصی به خطر بیفتد و یا حتی دیگر وجود نداشته باشد.

۲. کاربرد در جنگ

در گذشته کلمه جنگ یادآور شوالیه‌های سوار بر اسب و شمشیر به دست بود اما امروزه این مفهوم به کمک فناوری کاملا تغییر کرده است. بشر برای به دست گرفتن سلطه در جای جای جهان به ابزاری نظیر هوش مصنوعی روی آورده تا دقت حملات را افزایش و ضرر و زیان را کاهش دهد. برخی از این سیستم‌ها می‌توانند اهداف را پیش از حمله شناسایی کرده ‌و کارهای کثیف را برای انسان انجام دهند‌.

۳. باج گیری

بشر اکنون دقیقا در دوره‌ای قرار دارد که حتی به چشم و گوش خود نیز نمی‌تواند اعتماد کند. پیش از برای باج‌گیری با تصاویر ساختگی، مهارت زیادی در نرم‌افزار فتوشاپ نیاز بود اما حالا همه می‌توانند با کمک ربات‌های هوش مصنوعی و تنها با چند کلیک یک تصویر یا فایل صوتی از فرد موردنظر خود تهیه کنند. این موضوع اخیرا باعث شد اف‌بی‌آی به مردم درباره خطرات روش‌های جدید اخاذی هشدار دهد.

۴. ابزار جاسوسی

اخیرا در محافل امنیتی سروصداهایی درمورد تولید بدافزارها توسط هوش مصنوعی چت جی‌پی‌تی به وجود آمده است. با وجود اینکه هیچ گزارش تایید شده‌ای درباره ساخت بدافزار یا جاسوس افزار توسط هوش مصنوعی وجود ندارد اما نگرانی تحلیلگران امنیتی گویای امکان رخ دادن آن در آینده است‌. ‌

۵. پیش‌بینی‌ جرم و جنایت

این ویژگی شاید در نگاه اول فوق‌العاده به‌نظر برسد، اما در وهله اول، آیا واقعا جرم و جنایت قابل پیش‌بینی است؟ محققان دانشگاه شیکاگو معتقدند با کمک الگوریتم های زمانی و جغرافیایی این امکان وجود دارد اما تکیه کردن به آن باعث سوگیری پلیس و پیش‌بینی‌های نادرست درباره افراد بی‌گناه و یا رنگین پوست خواهد شد.