۸ نشانه اعتماد به نفس پایین در مردان

اعتماد به نفس پایین مانعی بزرگ برای ساختن روابط معنی‌دار و بلندمدت است. مردان بسیاری به دلیل اعتماد به نفس پایین در روابط‌شان دچار مشکل می‌شوند.

اعتماد به نفس پایین در مردان به اشکال مختلفی بروز پیدا می‌کند. او ممکن است از کوره در برود یا کارهایی انجام دهد که با خود واقعی‌اش در تضاد است.

درک این رفتارها در اوقات دشوار می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر به شریک عاطفی‌ یا حتی خودتان کمک کنید.

در این مقاله با ما همراه باشید تا ۸ کاری که مردان به دلیل اعتماد به نفس پایین در رابطه انجام می‌دهند را با شما مرور کنیم:

۱. مدام می‌خواهند تأییدشان کنید

مردی که فاقد اعتماد به نفس است همیشه می‌خواهد از رابطه‌اش مطمئن بشود. این مطالبه خودش را به شکل درخواست دائمی برای تأیید شدن از سمت شریک عاطفی‌اش نشان می‌دهد. این رفتار ناشی از ترس دائمی او از «به قدر کافی خوب نبودن» است. او ممکن است به صورت وسواس‌گونه در مورد همه چیز، از ظاهرش گرفته تا انتخاب‌های شغلی و حتی تصمیم‌های ناچیز روزمره، به دنبال کسب تأیید از سمت شریک عاطفی‌اش باشد.

مثل آن است که به دنبال آینه‌ای است که تصویری مثبت از او را منعکس کند ـ چیزی که خودش نمی‌تواند در خودش مشاهده کند. این شیفتگی برای کسب تأیید بیرونی ناشی از غرور وی نیست. بلکه مستأصل‌گونه تلاش می‌کند تا خلائی درونی‌اش را پر کند، خلئی که به واسطه فقدان اعتماد به نفس در او ایجاد شده است.

درک این رفتار به شرکای عاطفی کمک می‌کند تا با همدلی بیش‌تری به این موقعیت نزدیک شوند. قرار نیست که همه رفتارهای او را تأیید کنید بلکه منظور آن است که کمک‌اش کنید تا حس خود-ارزشمندی‌اش را از درون‌اش بسازد.

۲. از مواجهه خودداری می‌کنند

این افراد نهایت تلاش‌شان را می‌کنند تا هرگز با کسی وارد بحث یا مجادله نشوند. حتی زمانی که اوضاع به وضوح اذیت‌شان می‌کند، ساکت می‌مانند و خودشان را با مکالماتی درونی مثل «موضوع خیلی مهمی نیست» یا «نمی‌خوام بحث کنم»، آرام می‌سازنند. به نظر می‌رسد باور کرده‌اند که بیان نگرانی‌هایشان ممکن است به درگیری منجر شده یا باعث شود که شریک عاطفی‌شان ترک‌شان کند. ترس از دست دادن رابطه در آن‌ها به قدری شدید است که ترجیح می‌دهند همه احساسات‌شان را ببلعند. اما حقیقت آن است که اجتناب از برخورد ممکن است به نفرت منجر شود. ضرورت دارد که هر دو نفر در رابطه احساس دیده و شنیده‌شدن بکنند. این امر زمانی ممکن است که بین آن‌ها مکالمه‌ای برقرار باشد، حتی اگر این مکالمه به گفت‌وگوهای آزاردهنده منجر شود.

۳. بیش از اندازه مایه می‌گذارند

جالب است که مطالعات نشان می‌دهند آدم‌هایی که بیش‌ از اندازه در رابطه از خودشان مایه می‌گذارند، اعتماد به نفس پایینی دارند. بحث از خودگذشتگی یا دست‌ودل‌بازی نیست، بلکه از سر استیصال تلاش می‌کنند که وجود خودشان را برای شریک عاطفی‌شان ضروری جلوه دهند.

مردانی که اعتماد به نفس پایینی دارند، اغلب احساس می‌کنند که چیز زیادی برای عرضه در رابطه ندارند. بنابراین برای جبران این خلاء بیش‌ازاندازه کار انجام می‌دهند، بیش‌ازاندازه بخشندگی دارند و بیش‌ازاندازه خودشان را وقف رابطه می‌کنند. ممکن است به شکلی دائمی خودشان را به سختی بیندازند تا شریک عاطفی‌شان را راضی نگه دارند، حتی اگر این کار به قیمت از دست دادن شادی یا آسایش خودشان باشد.

مشکل اینجاست که دهندگی بیش‌ازاندازه به یک عدم تعادل ناسالم در رابطه منجر می‌شود. دیگر موضوع احترام متقابل نیست بلکه نیاز فرد به تأیید است. تشخیص این الگو می‌تواند نخستین قدم برای ساختن پویایی‌های سالم‌تر در رابطه باشد.

۴. مدام خودشان را با دیگران مقایسه می‌کنند

مقایسه، یک تله رایج برای کسانی است که دچار کمبود اعتماد به نفس هستند. مردانی که اعتماد به نفس پایینی دارند، اغلب ارزش‌شان را در مقایسه با دیگران می‌سنجند. ممکن است خودشان را با شریک عاطفی سابق شریک فعلی‌شان، با دوستان او یا حتی با شخصیت‌های تخیلی در فیلم‌ها مقایسه کنند. آن‌ها صرفا نیاز دارند که جایگاه‌شان را در نظر شریک عاطفی‌شان اندازه‌گیری کنند. آن‌ها همیشه باهوش‌تر، جذاب‌تر و موفق‌تر از شخصی هستند که گمان می‌کنند در مقایسه با خودشان در مقامی پست‌تر قرار دارد.

حقیقت آن است که مقایسه عادی مخرب است و صرفا احساس بی‌کفایتی را در شما تقویت می‌کند. خیلی ضروری است یادتان بماند هر شخصی نقاط قوت و ویژگی‌های برتر و منحصربه‌فرد خودش را دارد که از او شخصی ویژه می سازند. یادگرفتن ارزش قائل شدن برای خویشتن بدون مقایسه خود با دیگران، نخستین قدم برای ساخت اعتماد به نفس است.

۵. به سختی می‌توانند اعتماد کنند

اعتماد بستر هر نوع رابطه سالمی است. اما برای مردی که از کمبود اعتماد به نفس رنج می‌برد، اعتماد به شریک عاطفی کاری سخت است. او ممکن است مدام احساس کند که شریک عاطفی‌اش به محض پیدا کردن فردی «بهتر» او را ترک می‌کند. حتی با اینکه بارها به او اطمینان داده شده است، او به سختی می‌تواند باور کند که دوستش دارند و برای او ارزش قائل هستند. این ترس باعث می‌شود که مدام شک و تردید داشته باشد و بیش‌ازحد در لاک دفاعی فرو برود، رفتاری که به پیوند مبتنی بر اعتماد لطمه می‌زند.

۶. بیش‌ازحد معذرت‌خواهی می‌کند

حتی وقتی اشکال از آن‌ها نیست باز هم معذرت‌خواهی می‌کنند. برای چیزهایی که تحت کنترل‌شان نیست یا صرفا برای بیان احساس‌شان معذرت‌خواهی می‌کنند. این الگوی عذرخواهی افراطی اغلب در مردانی با کمبود اعتماد به نفس دیده می‌شود. به نظر می‌رسد که مدام در لبه تیغ راه می‌روند و می‌ترسند که با یک قدم اشتباه رابطه را نابود کنند.

اما حقیقت آن است که معذرت‌خواهی بیش‌ازاندازه می‌تواند پاسخ عکس بدهد. این رفتار نه تنها حس بی‌کفایتی ایجاد می‌کند بلکه می‌تواند برای دیگران کلافه‌کننده باشد. باید یاد بگیرید که هر رفتاری نیاز به عذرخواهی ندارد.

۷. در تصمیم‌گیری مشکل دارند

تصمیم‌گیری کار دشواری، به خصوص برای افرادی است که دچار کمبود اعتماد به نفس هستند. آن‌ها ممکن است همیشه در تصمیم‌گیری‌شان دچار تزلزل شوند یا برای هر تصمیمی، از کوچک تا بزرگ، به شریک عاطفی‌شان متوسل می‌شوند.

منظور این نیست که آن‌ها خیلی ملاحظه‌کار هستند یا نظر همه برایشان مهم است. بیش‌تر می‌ترسند که در انتخاب‌شان «اشتباه» کنند یا انتخاب‌شان از سوی دیگران تأیید نشود. اگر تصمیم‌گیری را به شریک عاطفی‌شان واگذار کنند، احساس امنیت بیش‌تری می‌کنند تا اینکه خطر کنند و خودشان تصمیم بگیرند.

این درحالیست که تصمیم‌گیری بخشی جدایی‌ناپذیر از رشد فردی و اعتمادسازی است. باید آن‌ها را تشویق کنید که تصمیم‌گیری کنند، اول با تصمیم‌های کوچک شروع کنند و بعد رفته‌رفته تصمیم‌های بزرگ را به اختیار و قوه تعقل خودشان بگیرند، تا اعتماد به نفس‌شان تقویت شود.

۸. برایشان سخت است که تعریف‌ دیگران از خودشان را قبول کنند

مردانی که فاقد اعتماد به نفس هستند، اغلب تصور می‌کنند دیگران در تعریف کردن از آن‌ها دروغ می‌گویند. به جای آنکه این تعریف‌ها را، تحسین‌هایی حقیقی در تأیید ویژگی‌های منحصربه‌فرد خودشان ببینند، ممکن است احساس کنند که دیگران دارند غلو می‌کنند و یا باور داشته باشند که آنقدرها لیاقت این تعریف‌ها را ندارند.

آن‌ها از روی فروتنی چنین رفتاری نمی‌کنند. این رفتار ناشی از باوری ریشه‌یافته در عمق وجودشان است که به آن‌ها نهیب می‌زند، به قدر کافی خوب نیستند. پذیرش تحسین از سوی دیگران به این دلیل برایشان سخت است که این تحسین‌ها را در تضاد با خود حقیقی‌شان می‌بینند.

مهم‌ترین نکته‌ای که باید درک کنیم آن است که مسائل مرتبط با اعتماد به نفس یک‌شبه حل نمی‌شوند. نیاز به صبر، درک و تلاش‌های مداوم برای ساختن حس خود-ارزشمندی هست.

منبع: راهنماتو

جواب

Your email address will not be published.

8
شما نظر دهید

برنده انتخابات ریاست جمهوری کی خواهد بود؟