یونیورسال برنده باکس آفیس آمریکا در سال ۲۰۲۳ شد

وارد اولین روز از سال ۲۰۲۴ شده‌ایم و بد نیست نگاهی به باکس آفیس آمریکا سال ۲۰۲۳ داشته باشیم که با وجود اعتصابات نویسندگان و بازیگران، همچنان فیلم‌ها توانسته ۹ میلیارد دلار فروش داشته باشند و در این میان یونیورسال (Universal) بیشترین سهم را از باکس آفیس داشته است.

بنابر گزارش تحلیلگران ددلاین و Comscore، فیلم‌های کمپانی یونیورسال بیشترین فروش را در سال ۲۰۲۳ تجربه کرده‌اند و این شرکت برای اولین بار از سال ۲۰۱۵ توانسته از رقیب‌های خود در باکس آفیس پیشی بگیرد. کمپانی Universal در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱.۹۳ میلیارد دلار فروش داشته است که نشان دهنده رشد ۱۸٪ نسبت به سال ۲۰۲۲ است.

The Super Mario Bros Movie (با ۵۷۵ میلیون دلار)، اوپنهایمر (با ۳۲۶ میلیون دلار)، Fast X (با ۱۵۰ میلیون دلار) و Five Nights at Freddy’s (با ۱۳۷ میلیون دلار) پرفروش‌ترین فیلم‌های این شرکت در باکس آفیس داخلی آمریکا محسوب می‌شوند. رتبه دوم این لیست در اختیار دیزنی قرار دارد که توانسته ۱.۸۹ میلیارد دلار درآمد داشته باشد.

دیزنی سال چندان خوبی را پشت سر قرار نداده و استقبال سینمادوستان از دنیای سینمایی مارول چندان خوب نبوده است. با این وجود Guardians of the Galaxy Vol. 3 (با ۳۵۹ میلیون دلار)، The Little Mermaid (با ۲۹۸ میلیون دلار) و Avatar: The Way of Water (با ۲۸۳ میلیون دلار)، پرفروش‌ترین‌های این شرکت محسوب می‌شود.

مپانی برادران وارنر نیز با فروش ۱.۴ میلیارد دلاری رتبه سوم این لیست را پر کرده است و درآمد آن‌ها نسبت به سال ۲۰۲۲ تقریبا ۵۰٪ بیشتر شده است. Barbie با فروش ۶۳۶ میلیون دلاری در این زمینه بیشترین کمک را به برادران وارنر کرده و پس از آن نیز فیلم Wonka با ۱۳۵ میلیون دلار قرار می‌گیرد.

سونی پیکچرز و پارامونت دو شرکت دیگری هستند که باید به آن‌ها اشاره کنیم و به ترتیب ۹۵۵ میلیون دلار و ۸۳۷ میلیون دلار درآمد داشته‌اند. Spider-Man: Across the Spider-Verse با فروش ۳۸۱ میلیون دلاری و Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One با فروش ۱۷۲ میلیون دلاری بهترین آثار این دو شرکت هستند.