«کانسپت کویینتسنزا»؛ شاهکار ایتالیایی‌ها در نمایشگاه خودرو پکن

نمایشگاه خودرو پکن ۲۰۲۴ انواع خودروها به نمایش گذاشته شدند؛ از سوپر اس یو وی لامبورگینی اوروس SE و مرسدس بنز جی کلاس برقی تا سوپرکار بی وای دی اسپید ۹ و سدان استلاتو S9 هواوی. با این حال، بین همه این‌ها کانسپت «کویینتسنزا» (Quintessenza) جذابیت دیگری دارد. شرکت طراحی ایتالیایی خوشنام «ایتال دیزاین» (Italdesign) در این نمایشگاه از این کانسپت آینده‌گرایانه با طراحی دیدنی و استفاده خلاقانه از تکنولوژی‌های مختلف رونمایی کرد.

معرفی کانسپت سدان آفرودی ایتالیایی کویینتسنزا

ایتال دیزاین طراحی خودروهایی نمادین را بر عهده داشته است که دست کم تعدادی از آن‌ها را می‌شناسید؛ لامبورگینی گالاردو، فولکس واگن گلف نسل اول و لوتوس اسپریت فقط برخی از نمونه‌ها هستند. این شرکت حالا در جدیدترین تلاش خود، یک سدان برقی آفرود با رویکردی منحصر به فرد را طراحی کرده است. بر اساس توضیحات ایتال دیزاین، این خودرو هم در خیابان‌های شهر و هم جاده‌های دورافتاده پاسخگو نیاز راننده است و «دوگانگی انسان» را به نمایش می‌گذارد.

خودرو مفهومی کویینتسنزا شبیه به ترکیبی از انواع خودروها به نظر می‌رسد. البته این سبک از طراحی سدان‌ها چند وقت قبل در کانسپت کراس اوور اسپرت تویوتا دیده شده بود. حتی کراون لند اسکیپ، سدان آفرودی تازه معرفی شده توسط تویوتا هم به نوعی شباهت‌هایی به این کانسپت جدید ایتالیایی ها دارد.

در طراحی نمای جلو Quintessenza چراغ‌های باریک و چهره نسبتاً تهاجمی آن توجه را به خود جلب می‌کنند، در حالی که در نمای عقب طراحی محافظه‌کارانه‌تر به چشم می‌خورد. جالب‌تر این‌که ناحیه عقب به شکلی طراحی شده است تا با برداشتن شیشه آن، فضایی مشابه اتاق بار پیکاپ یا نشیمن به بیرون فراهم شود. ایتال دیزاین هم نمای عقب این خودرو را چه در حالت بسته شده با شیشه و چه بدون شیشه با ظرافت و دقت به حفظ یکپارچگی طراحی کرده است.

فضای داخلی کانسپت جدید شرکت مشهور ایتالیایی متفاوت از کانسپت‌های دیگر نیست. آنچه می‌بینیم کابینی مینیمال و آینده‌گرایانه است که کمترین اثری از کابین‌های کنونی در آن دیده نمی‌شود. در فضای داخلی محصول ایتال دیزاین، فرمان مستطیلی با یک نمایشگر کوچک بالای آن در دسترس راننده قرار دارد. همچنین به‌جای هر نوعی از نمایشگرهای مرسوم امروزی، مجموعه‌ای از نمایشگرها به شکل واقعیت افزوده پیاده‌سازی شده است که اطلاعات ضروری را در لحظه به راننده نمایش می‌دهند.

به گفته ایتال دیزاین، این خودرو مفهومی از سه موتور الکتریکی با یک باتری ۱۵۰ کیلووات ساعتی بهره می‌برد و انتظار می‌رود حداقل روی کاغذ شعاع حرکتی بالایی داشته باشد. با وجود این، مشخص نیست که این پیشرانه تمام الکتریکی چقدر قدرت و گشتاور تولید می‌کند و در واقع از کانسپتی در این سطح انتظاری به‌جز این نمی‌رود.