چرا فوتبالیست‌ها از آدامس استفاده می‌کنند؟!

فوتبالیست‌ها در هر زمینه‌ای به عنوان الگوی برخی افراد برگزیده می‌شوند و کارهای مختلفی را قبل، هنگام و یا بعد بازی انجام می‌دهند. یکی از این کارها که بی ضرر هم هست، جویدن آدامس قبل یا هنگام بازی است.

فوتبالیست‌ها در یک بازی سطح جهانی، مسافت زیادی را در زمین می‌دوند. آن‌ها به شکلی مداوم در طول بازی می‌دوند و به طور میانگین، مسافتی در حدود 11-10 کیلومتر را در هر بازی طی می‌کنند. این میزان، انرژی زیادی استفاده می‌کند و باعث حجم زیادی از تعرق می‌شود. در نتیجه این میزان دویدن، دهان بازیکنان بسیار خشک می‌شود و بدن بازیکنان در طول بازی آب زیادی از دست می‌دهد. بر اساس گزارش مجله علمی Science ABC، وقتی شما آدامس می‌جوید، دهان شما بزاق ترشح می‌کند که حاوی آنزیم‌هایی برای هضم غذاست. 99 درصد بزاق دهان از آب تشکیل شده است، در نتیجه از خشک شدن دهان جلوگیری می‌کند. این مسئله به بازیکنان کمک می‌کند تا آب مورد نیاز بدنشان در طول بازی را تحت کنترل داشته باشند. همینطور یک مقاله علمی دیگر از کتابخانه ملی پزشکی، از تاثیر آدامس جویدن در خلقیات فرد و همینطور در کاهش استرس، سخن به میان آورده است.

1.افزایش فعالیت سطح مغز

اولین باری که این موضوع را شنیدید شاید فکر کردید مسخره است اما هر چه بیشتر در تحقیق صورت گرفت متوجه شدطم ممکن است حقیقتی در آن وجود داشته باشد.

تصور می‌شود که حرکت جویدن باعث افزایش فعالیت مغز می‌شود زیرا اعصاب پیام های مداوم و تکراری را به مغز ارسال می‌کنند. تصور می‌شود که این کار ضربان قلب و فشار خون را بهبود می‌بخشد و حتی باعث ایجاد یک اثر روان‌شناختی آرام‌بخش و کاهش‌دهنده استرس می‌شود.برای مربیان، جویدن آدامس می‌تواند در واکنش به تغییرات درون بازی، انجام تعویض‌های موثر نسبت به نیازهای موقعیت در هر زمان و اجرای بازی‌های خاص در زمانی که بازی‌ها در تعادل هستند، کمک کند.

2.فضای مناسب دهان

اگر می‌خواهید مربی شوید قطعا یکی از سوال‌ها این است چطور با بازیکنان ۹۰ دقیقه صحبت کنم و در گرمای تابستان یا سرزمین های گرم چگونه دهانم را از خشکی دور نگه دارم؛ جویدن آدامس جریان بزاق را تحریک می‌کند که به حذف تکه‌های غذای موجود در اطراف دهان و دندان‌ها کمک می‌کند و همچنین دهان را مرطوب می‌کند.

۳. آدامس که نباشد….

مربیان زیادی را سراغ داریم که لب خط ایستاده و به جای آدامس، از سیگار استفاده می‌کنند اما این موضوع هیچ جایگاهی در چارچوب ورزش ندارد. به نظر می‌رسد عمل جویدن نشانه‌های استرس را از بین می‌برد، اضطراب را کاهش می‌دهد و به بازیکنان و مربیان توانایی تمرکز بر اعصابشان را می‌دهد.