پایان کار ملی پوشان کشتی آزاد با سه مدال

رحمان عموزاد با کسب مدال طلای مسابقات کشتی آزاد قهرمانی آسیا، اولین ملی‌پوشی است که از چرخه سال ۲۰۲۳ برای شرکت در پیکارهای جهانی انتخاب شده است.

همانطور که پیش از این اعلام شده بود، رحمان عموزاد این شانس را داشت که طبق چرخه در صورت کسب مدال طلای آسیا، حضورش در تیم ملی آزاد در مسابقات جهانی 2023 بلگراد را قطعی کند.

او لحظاتی پیش با غلبه بر کشتی‌گیر خوب و مدعی مغول، تولگا تومور اوچیر قهرمان آسیا شد و دوبنده تیم ملی را از آن خود کرد. عموزاد اولین کشتی‌گیری است که از چرخه امسال به‌صورت قطعی صاحب دوبنده تیم ملی آزاد شده است.

این کشتی‌گیر سال گذشته نیز قهرمان آسیا شده و نماینده ایران در وزن 65 کیلوگرم مسابقات جهانی شد که در بلگراد نشان طلای این وزن را از آن خود کرد.

باتوجه به اینکه پیمان بیابانی قهرمان کشور در این وزن شده بود و به دلیل آسیب‌دیدگی حضور در مسابقات قهرمانی آسیا را از دست داد، او فرصت حضور در جام تختی را خواهد داشت و اگر بتواند با شرایط خوبی در این رقابت‌ها شرکت کرده و قهرمان شود، وی نیز شانس حضور در بازی‌های آسیایی را خواهد داشت.

کشتی گیر وزن 79 کیلوگرم ایران در دیدار رده بندی موفق شد حریف ژاپنی خود را شکست دهد و به مدال برنز دست یابد.

سی و سومین دوره رقابت‌های کشتی آزاد بزرگسالان قهرمانی آسیا روزهای 20 و 21 فروردین ماه در شهر آستانه کشور قزاقستان در حال برگزاری است و کشتی گیران 5 وزن اول ایران به مصاف حریفان خود در مرحله گروهی رفتند که در این میان 4 کشتی‌گیر به نیمه نهایی رسیدند و یک کشتی گیر از دور رقابت ها حذف شد.

در ادامه و در مرحله نیمه نهایی هم تنها یک کشتی‌گیر تیم ملی ایران به فینال رسید و 3 ملی پوش هم به رده بندی این دوره از رقابت‌ها رفتند.

در وزن 79 کیلوگرم امیرحسین کاووسی پس از استراحت در دور اول، در دور دوم با نتیجه 12 بر 2 خیدیر سیف الدین اف از بحرین را مغلوب کرد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. وی در این مرحله با نتیجه 8 بر 5 و ضربه فنی مغلوب بولات ساکایف از قزاقستان شد و به دیدر رده بندی رفت.

کاووسی در رده بندی به مصاف یاجورو یاماساکی از ژاپن رفت و موفق شد با نتیجه 6 بر صفر این کشتی‌گیر را شکست دهد و به مدال برنز برسد.

مجتبی گلیج با شکست حریف قزاقش در دیدار رده‌بندی وزن ۹۷ کیلوگرم مسابقات کشتی آزاد قهرمانی آسیا، سومین مدال تیم ایران در روز اول این رقابت‌ها را از آن خود کرد.

سومین مدال روز اول کشتی آزاد ایران در مسابقات قهرمانی آسیا را امروز (24 فروردین) مجتبی گلیج به دست آورد.

این کشتی‌گیر که در مرحله مقدماتی با نتیجه 12 بر صفر اولزیسایخان باسانتسوگت از مغولستان را شکست داد و سپس 11 بر صفر مقابل تاکاشی ایشیگورو از ژاپن به برد رسید، در نیمه نهایی 13 بر 8 مغلوب احمد تاج‌الدین‌اف کشتی‌گیر روسی‌الاصل بحرین شد و فرصت حضور در فینال را از دست داد.

او در مبارزه رده‌بندی 97 کیلوگرم، در کمتر از دو دقیقه با خاک کردن حریف و اجرای باراندازهای متوالی 9 بر صفر از اورکیمبای قزاقستانی پیش افتاد. او در وقت دوم هم با خاک کردن حریفش به یازدهمین امتیاز رسید و مدال برنز این وزن را از آن خود کرد.

به این ترتیب کار تیم ملی کشتی آزاد ایران در روز اول رقابت‌های قهرمانی آسیا، با مدال طلای رحمان عموزاد در 65 کیلوگرم و دو برنز امیرحسین کاووسی و مجتبی گلیج در دو وزن 79 و 97 کیلوگرم به پایان رسید.

علیرضا سرلک در وزن 57 کیلوگرم در مرحله مقدماتی مغلوب حریف ژاپنی شد و از دور رقابت‌ها کنار رفت. مرتضی قیاسی در 70 کیلوگرم نیز بعد از آنکه در نیمه نهایی به کشتی‌گیر قزاقستانی باخت، در مسابقه رده‌بندی هم نتوانست از سد حریف قرقیزستانی عبور کند و به عنوان پنجمی رضایت داد.