پایان بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس؛ چین قهرمان شد، ایران در رده ۱۴ قرار گرفت

بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۴ یکشنبه شب ۸ سپتامبر (۱۸ شهریور) با انجام مراسم اختتامیه در ورزشگاه استاد دو فرانس پاریس پایان یافت و مشعل این رقابت‌ها تا دوره بعدی برگزاری در شهر لس‌آنجلس خاموش شد.

مراسم پایانی بازی‌های پارالمپیک با نمایشی از رقص و نور و موسیقی در حضور ۴ هزار ۴۰۰ ورزشکار در قالب ۱۶۹ کاروان اعزامی انجام شد.

ژان میشل ژار، از پیشتازان عرصه موسیقی الکترونیک، آغازگر مراسم ضیافت پایانی در حضور ۶۰ هزار تماشگر در ورزشگاه استاد دو فرانس بود.

در این مراسم پس از نواخته شدن سرود ملی فرانسه توسط آندره فیدی نوازنده معلول فرانسوی، ورزشکاران پس از ۱۱ روز رقابت فشرده در میان تشویق‌های حاضران رژه رفتند.

در این مراسم که با جلوه‌های تصویری و نمایش‌های هنری همراه بود، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه و شماری دیگر از مقامات کشورها حضور داشتند.

در مراسم اختتامیه همچنین تماشاگران به ربکا چپتگی، دونده تیم المپیک اوگاندا، که روز پنجشنبه درگذشت ادای احترام شد و تماشاگران برای یک دقیقه به تشویق او پرداختند.

وی که ماه گذشته در مسابقات المپیک پاریس ماراتن دویده بود، هفته گذشته توسط دوست پسرش به آتش کشیده شد و بر اثر شدت سوختگی جان خود را از دست داد.

تصویر او در نمایشگر‌های بزرگ ورزشگاه به نمایش درآمد و گوینده مراسم از وی با عنوان «قربانی زن‌کشی» یاد کرد.

رکوردشکنی‌های پارالمپیکی

بازی‌های پارالمپیک پاریس به لحاظ حضور ورزشکاران و استقبال تماشاگران توانست حدنصاب‌های جدیدی را به ثبت برساند.

۱۶۹ کاروان ورزشی در این رقابت‌ها شرکت داشتند که بیشترین تعداد در تمامی ادوار پارالمپیک است.

برای این بازی‌ها همچنین ۲.۵ میلیون بلیت فروخته شد که پس از بازی‌های ۲۰۱۲ لندن با ۲.۷ میلیون بیشترین تعداد بلیت فروخته شده در تاریخ بازی‌های پارالمپیک است.

۱۶۵ کانال تلویزیونی نیز این رویداد را پوشش دادند که از این جهت یک رکورد محسوب می‌شد.

یکه‌تازی چین در جدول مدال‌ها

در جدول مدال‌های امسال چین با ۹۴ مدال طلا تقریباً دو برابر نزدیک‌ترین رقیب خود یعنی بریتانیا (با ۴۹ مدال طلا) توانست به مقام نخست دست یابد.

در مجموع، چین با ۲۲۰ مدال (۹۴ طلا، ۷۶ نقره، ۵۰ برنز) به کار خود پایان داد و پس از آن بریتانیا با ۱۲۴ مدال و آمریکا با ۱۰۵ مدال در رده‌های بعدی جای گرفتند.

کشور میزبان فرانسه نیز با ۷۵ مدال (شامل ۱۹ مدال طلا) در رده هشتم جدول قرار گرفت.

مدال‌آوران ایرانی

در رقابت‌های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس از تیم ایران ساره جوانمردی در پاراتیراندازی، امیرحسین علیپور، یاسین خسروی و سعید افروز در پارادوومیدانی، روح‌الله رستمی، علی اکبر غریب‌شاهی و احمد امین‌زاده در پاراوزنه‌برداری و تیم ملی والیبال نشسته موفق به کسب مدال طلا شدند.

در کاروان ایران همچنین فاطمه همتی در پاراتیروکمان، علیرضا بخت و زهرا رحیمی در پاراتکواندو، ظفر ذاکر، حسن باجولوند، مهدی اولاد، هاجر صفرزاده و علی پیروج در پارادوومیدانی، فاطمه همتی و هادی نوری در تیم میکس کامپوند و سید میثم بنی‌طبا در پاراجودو مدال نقره را کسب کردند.

همچنین حامد حق‌شناس در پاراتکواندو، پرستو حبیبی در پرتاب کلاب دوومیدانی، علیرضا مختاری و علی اصغر جوانمردی در پارادوومیدانی، محمدرضا عرب‌عامری در پاراتیروکمان، محسن بختیار در پاراوزنه‌برداری و الهام صالحی در پرتاب نیزه نیز به مدال برنز رسیدند.

در این بازی‌ها هرچند تیم افغانستان نتوانست مدالی کسب کند، با این حال اولین نشان برنز پارالمپیک برای تیم پناهندگان توسط زکیه خدادادی، بازیکن افغانستانی در پارا تکواندو به دست آمد.

در پایان مراسم اختتامیه، آن ایدالگو، شهردار پاریس پرچم بازی‌های پارالمپیک را به کارن باس شهردار لس‌آنجلس تحویل داد؛ شهری که قرار است در سال ۲۰۲۸ میزبان بازی‌های المپیک و پارالمپیک باشد.

مسابقات پارالمپیک ۲۰۲۴ در حالی پایان یافت که پاریس امیدوار است برگزاری این رقابت‌ها بتواند در نحوه نگاه‌ها به معلولیت تاثیر مثبتی از خود به جای بگذارد.

این بازی‌ها همچنین باعث توجه دوباره به وضعیت پاریس از لحاظ میزان دسترسی افراد دارای معلولیت به امکانات شهری شده است.

در پایان ماه اوت والری پکرس، رئیس شورای منطقه‌ای ایل‌دو‌فرانس، خواستار بازسازی گسترده شبکه حمل و نقل عمومی شهر با قدمت چند صد ساله شد تا استفاده از آن برای افراد دارای معلولیت امکان‌پذیر شود.

این پروژه می‌تواند ۲۰ سال طول بکشد و تا ۱۵ میلیارد یورو هزینه داشته باشد. این در شرایطی است که امکان‌سنجی چنین تغییراتی هنوز مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است.