معرفی سه خودرو جدید MG توسط بهمن موتور در بازار ایران

سال‌ها پیش برند MG وارد بازار ایران شد و خودروهای مختلفی از این شرکت را در خیابان‌های کشورمان مشاهده کردیم. طی این سال‌ها، شرکت‌هایی مانند آذویکو یا مدیا موتور نمایندگی عرضه محصولات MG در ایران را بر عهده داشتند و حالا طبق اخبار منتشر شده، قرار است محصولات این برند با همکاری شرکت بهمن موتور به خیابان‌های کشورمان بازگردند.

بر اساس اطلاعاتی که تاکنون به‌دست آمده، مقرر شده یک سدان و دو کراس اوور این خودروساز چینی در آینده نزدیک در بازار ایران عرضه شوند و شاید تعداد این محصولات در سال‌های آتی افزایش پیدا کند. چندی پیش نیز شوروم زیربرند جدید بهمن موتور با نام BM Cars رونمایی شد و همه چیز رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفت.

شرکت خودروسازی MG در این سال‌ها تلاش کرده چهره خود در بازارهای جهانی را تغییر دهد و مدل‌های بنزینی و الکتریکی زیادی را به کشورهای حوزه خاورمیانه، ترکیه و حتی برخی از کشورهای اروپایی عرضه کرد. در بین محصولات ام جی، مدل‌های متنوعی در کلاس کراس اوورها، سدان‌ها و حتی خودروهای الکتریکی دیده می‌شود.

طبق اطلاعاتی که منتشر شده، در مرحله اول قرار است خودروهای سدان کامپکت ام جی 5، کراس اوور کامپکت ام جی وان و کراس اوور ساب کامپکت ام جی زد اس با همکاری بهمن موتور به بازار کشورمان عرضه شود.

در سال‌های گذشته نیز محصولاتی مانند RX5، شوالیه 550 و ام جی 360 به بازار ایران آمده بودند و مورد استقبال مشتریان نیز قرار گرفتند؛ اما به‌دلیل عملکرد ضعیف شرکت نماینده آنها در ایران، نتوانستند به موفقیت خود ادامه دهند و مشکلاتی مانند تحویل ندادن خودرو به خریداران باعث شد پرونده‌های حقوقی و شکایت‌های زیادی به راه بیفتند. با این حساب احتمالا بهمن موتور کار چندان آسانی نخواهد داشت؛ چرا که باید اعتماد دوباره مشتریان را به محصولات ام جی جلب کند و این خودروها را با برنامه‌ریزی مناسب و با خدمات پس از فروش خوب روانه بازار کند.

در ادامه قصد داریم به معرفی سه خودرو جدید MG که قرار است توسط بهمن موتور در بازار ایران عرضه شوند، بپردازیم؛ این سه خودرو عبارتند از ام جی 5، ام جی One و ام جی ZS که هر یک از آنها، بخشی از بازار خودروی ایران را هدف قرار می‌دهند.

ام جی 5 – MG 5

ام جی 5 یک سدان کامپکت با طراحی هیجان‌انگیز و ظاهری زیبا و اسپورت است؛ اما بر خلاف نمای گول‌زننده این خودرو، با یک سدان ارزان‌قیمت روبه‌رو هستیم که از لحاظ مشخصات فنی و آپشن‌ها، خیلی دست پر نیست و طبیعتا نباید انتظار عملکرد عالی یا هندلینگ بسیار خوبی را از آن داشته باشید. این سدان جذاب با قیمت پایه نزدیک به 70 هزار یوان چین به فروش می‌رسد که معادل حدود 485 میلیون تومان می‌شود. با این اوصاف می‌توان انتظار داشت که شرکت بهمن موتور، آن را با قیمت کمتر از یک میلیارد تومان روانه بازار کشورمان کند. قیمت مدل فول آپشن اتوماتیک MG 5 هم به نزدیک 95 هزار یوان، معادل حدود 655 میلیون تومان می‌رسد.

ام جی 5 با پشتوانه انگلیسی و سابقه خوب برند خود و البته طراحی زیبا و اسپورتی که دارد، می‌تواند نظر مشتریان زیادی را به خود جلب کند؛ اما شاید عملکرد فنی آن بعضی از مشتریان را از خرید منصرف کند. البته این بدان معنا نیست که ام جی 5 از نظر مشخصات فنی، از رقبای خود خیلی عقب‌تر است؛ اما باید توقع خود از این خودرو را در حد معمول نگه دارید. باید به این نکته هم توجه کنیم که عملکرد فنی پیشرانه در مدل‌های 2022 و 2023 ام جی 5 متفاوت است و هنوز به‌طور دقیق مشخص نشده که بهمن موتور قصد دارد کدام مدل را به بازار ایران بیاورد. این نکته را هم اضافه کنیم که ام جی 5 در اصل به‌عنوان جانشین ام جی GT عرضه شد. چند سال پیش مدل‌های 2016 و 2017 ام جی جی تی توسط شرکت مدیا موتورز در بازار ایران عرضه شده بود.

خودرو سدان کامپکت MG 5 در مدل‌های 2022 و 2023 به گیربکس 5 سرعته دستی و 8 سرعته CVT مجهز شده و نسخه پایه آن دارای پیشرانه چهار سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی با گیربکس دستی است. این پیشرانه می‌تواند قدرت 120 اسب بخار را در دور موتور 6 هزار دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 150 نیوتن‌متر را در دور موتور 4500 دور در دقیقه تولید کند. در مدل 2023 با به‌روزرسانی‌هایی که انجام شد، توان این موتور به 129 اسب بخار و گشتاور آن به 158 نیوتن‌متر افزایش پیدا کرد.

مدل 2022 ام جی 5 با پیشرانه 1.5 لیتری توربو نیز موجود است که قدرت 173 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه و گشتاور 275 نیوتن‌متر در 1750 تا 4000 دور در دقیقه را تولید می‌کند. در مدل 2023 نیز توان این موتور توربو به 181 اسب بخار و گشتاور آن به 285 نیوتن‌متر ارتقا پیدا کرد. همچنین برای این مدل علاوه بر گیربکس 8 سرعته CVT، یک گیربکس 7 سرعته دو کلاچه از نوع تر نیز موجود است.

همانطور که گفتیم، MG 5 یک سدان کامپکت است که فاصله محوری آن به 2680 میلی‌متر می‌رسد. از نظر ابعاد، این خودرو دارای طول 4675 میلی‌متر، عرض 1842 میلی‌متر و ارتفاع 1480 میلی‌متر است. فضای صندوق بار ام جی 5 برابر با 400 لیتر و ظرفیت مخزن سوخت آن نیز 50 لیتر اعلام شده است. همچنین طبق اطلاعات منتشر شده، این سدان چینی بین 1205 تا 1315 کیلوگرم سنگینی دارد.

حالا وقت آن رسیده که به آپشن‌ها و امکانات خودرو MG 5 اشاره کنیم. در تیپ‌های پایه،‌ ام جی 5 از رینگ 16 اینچی برخوردار است، اما در تیپ‌های بالارده‌تر، شاهد امکاناتی مانند رینگ 17 اینچی، ترمزهای ABS و سیستم EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، سامانه کنترل فشار باد تایرها (TPMS) و همچنین کیسه هوا برای راننده، سرنشین، جانبی و پرده‌ای هستیم. از دیگر امکانات MG 5 می‌توان به ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، دسته دنده الکترونیکی، نمایشگر پشت آمپر 12.3 اینچی، صندلی‌های چرمی مجهز به گرم‌کن، نمایشگر لمسی 12.25 اینچی، سیستم صوتی یاماها، چراغ‌های LED، سنسور پارک عقب، ترمز پارک برقی و سامانه کنترل حرکت در سربالایی اشاره کرد.

مدل گران‌قیمت‌تر از دوربین 360 درجه، سیستم تهویه اتوماتیک با فیلتر PM2.5 و کروز کنترل تطبیق‌پذیر بهره می‌برد، اما در نسخه پایه از دوربین دید عقب، سیستم تهویه دستی و کروز کنترل معمولی استفاده شده است. همچنین امکاناتی مانند رادار خطی، هشدار حرکت بین خطوط، تابلوخوان علائم رانندگی، هشدار برخورد از جلو، ترمزهای فعال و سانروف برقی، مخصوص نسخه‌های فول ام جی 5 هستند.

آمار فروش ام جی 5 در بازار چین خیلی خوب نبوده است؛ طبق آخرین آمارهای به‌دست آمده، این خودرو در بین پرفروش‌ترین سدان‌های کامپکت بازار چین، جایگاه 35 را از آن خود کرده است و از خودروهای محبوب و مطرحی مثل هوندا سیویک، فولکس واگن لاویدا و تویوتا کرولا عقب‌تر است، اما از لحاظ فروش توانسته خودروهایی مانند چری آریزو 5، چانگان یونی وی و جتا VA3 را پشت سر بگذارد. با تمام این اوصاف، بر اساس اطلاعات منتشر شده، ام جی 5 در سال 2023 توانسته بیش از 43 درصد از فروش کل محصولات این برند را به خود اختصاص دهد.

ام جی وان – MG One

ام جی One خودرو دیگری از برند MG است که به‌زودی توسط بهمن موتور و زیربرند BM Cars در بازار ایران عرضه می‌شود. این کراس اوور کامپکت جزو محصولات جدید برند MG محسوب می‌شود و سبک طراحی جدید خودروهای ام جی را در آن مشاهده می‌کنیم. همچنین این خودرو اولین محصولی است که از پلتفرم ماژولار Sigma ام جی استفاده می‌کند. پلتفرم سیگما به‌لطف ماژولار بودن خود به شرکت ام جی اجازه می‌دهد محصولاتی متنوع، از کراس اوور و هاچ بک گرفته تا خودروهای اسپورت و سدان‌ها را بر پایه آن تولید کند.

ام جی وان در نسخه‌های آلفا و بتا به‌فروش می‌رسد که تیپ آلفا در واقع مدل اسپورت آن و تیپ بتا نیز مدل فول‌آپشن محسوب می‌شوند. MG One مدل 2022 در نسخه پایه با قیمت نزدیک به 92 هزار یوان چین، معادل حدود 640 میلیون تومان، عرضه می‌شود و گران‌ترین نسخه آن نیز با قیمت نزدیک به 122 هزار یوان، معادل حدود 846 میلیون تومان فروخته می‌شود. قیمت مدل 2023 این کراس اوور کامپکت کمی افزایش پیدا کرده و در نسخه پایه به 108 هزار یوان (معادل حدود 750 میلیون تومان) و در نسخه گران‌تر به 130 هزار یوان (معادل حدود 902 میلیون تومان) رسیده است. با این اوصاف،‌ ام جی وان نسبت به سدان ام جی 5 خودرو گران‌تری محسوب می‌شود و قطعا قیمت آن در بازار ایران از یک میلیارد یا حتی 1.5 میلیارد تومان فراتر خواهد رفت.

ام جی این کراس اوور را با پیشرانه‌های متنوعی روانه بازار نمی‌کند و فقط یک موتور 1.5 لیتری توربو با قدرت 181 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه و گشتاور 285 نیوتن‌متر در 1500 تا 4000 دور در دقیقه برای آن عرضه شده است. گیربکس CVT اتوماتیک وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو را بر عهده دارد.

ام جی وان با این قوای فنی می‌تواند در عرض 8.1 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن نیز روی 195 کیلومتر بر ساعت محدود شده است که برای یک کراس اوور 1515 کیلوگرمی نسبتا مناسب محسوب می‌شود.

از لحاظ ابعاد، ام جی One دارای طول 4576 میلی‌متر، عرض 1866 میلی‌متر و ارتفاع 1617 میلی‌متر است و فاصله بین محورهای عقب و جلوی آن نیز 2670 میلی‌متر اعلام شده است. ظرفیت صندوق بار فقط 336 لیتر است که برای یک کراس اوور، چندان کافی به‌نظر نمی‌رسد. البته شما می‌توانید با خواباندن صندلی‌های ردیف عقب، ظرفیت صندوق عقب را به 1120 لیتر افزایش دهید. همچنین ظرفیت مخزن سوخت نیز 55 لیتر خواهد بود.

نسخه پایه و ارزان‌قیمت خودرو MG One دارای رینگ‌های 18 اینچی است، اما در مدل گران‌تر شاهد رینگ‌های 19 اینچی در زیر خودرو هستیم. ترمز ABS و سامانه EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، هشدار نبستن کمربند ایمنی، سامانه کنترل فشار باد تایرها (TPMS)، کیسه هوا برای سرنشینان جلو و جانبی (ایربگ پرده‌ای فقط در مدل فول‌آپشن) از دیگر امکانات این خودرو محسوب می‌شوند. همچنین در مدل فول‌آپشن شاهد امکاناتی مانند سنسورهای پارک جلو و عقب، هشدار برخورد جانبی، هشدار باز شدن درها، دوربین 360 درجه، کروز کنترل تطبیق‌پذیر، حالت‌های مختلف رانندگی، ترمز پارک خودکار، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، رادار خطی، هشدار خروج از خطوط، رادار نقاط کور، تابلوخوان علائم رانندگی، هشدار برخورد از جلو و عقب و ترمزهای فعال خواهیم بود.

هم نسخه پایه و هم نسخه گران‌قیمت و فول آپشن دارای امکانات دیگری مثل سانروف پانوراما، روف‌رک، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای،‌ تظیم دستی زاویه فرمان، دسته دنده الکترونیکی، نمایشگر 12.3 اینچی پشت آمپر، نمایشگر لمسی 12.3 اینچی، سیستم صوتی یاماها، چراغ‌های LED، نورپردازی داخلی با 256 رنگ، سنسور باران، برف‌پاک‌کن عقب و سیستم تهویه دو نقطه‌ای اتوماتیک با فیلتر PM2.5 به‌همراه خروجی تهویه برای ردیف عقب هستند و در مدل فول‌آپشن، صندلی‌های چرمی خودرو به‌صورت برقی تنظیم می‌شوند و از گرم‌کن بهره می‌برند.

ام جی وان از لحاظ ظاهری خودروی جذاب و زیبایی است و از لحاظ فنی و آپشن‌ها نیز وضعیت قابل قبولی دارد؛ اما با وجود این نتوانسته انتظارات ام جی را در بازار فروش برآورده کند. در بین پرفروش‌ترین کراس اوورهای کامپکت بازار چین، ام جی ONE در رتبه نازل 128 قرار گرفته و حتی از خودروهایی مانند چانگان سی اس 55، چانگان یونی تی، جتا VS5، ونوسیا بیگ وی، فیدلیتی بهمن موتور، تیگو 7 پرو، فونیکس اف ایکس، لاماری ایما و کی ام سی ایکس 5 نیز فروش کمتری دارد.

طبق آخرین آمارهای منتشر شده، ام جی وان فقط 1.83 درصد از کل فروش محصولات MG را به خود اختصاص داده و اصلا خودروی موفق و پرفروشی نبوده است. نکته قابل توجه اینجاست که بیشتر میزان فروش این کراس اوور کامپکت چینی به اوایل زمان عرضه آن در بازار مربوط می‌شود و هر چه که جلوتر رفتیم، فروش این خودرو در بازار چین نیز کمتر شد.

ام جی زد اس – MG ZS

ام جی ZS به‌عنوان یک کراس اوور ساب کامپکت، سومین خودرو از برند MG است که توسط بهمن موتور به بازار ایران آورده می‌شود. این کراس اوور یکی از محصولات باسابقه و نسبتا قدیمی ام جی محسوب می‌شود و پیشرانه‌ها و مدل‌های مختلفی از آن در بازار چین و چند کشور دیگر موجود است. این خودرو نیز نتوانسته فروش خوبی را در بازار چین به دست بیاورد و خنده‌دار و البته عجیب است که بگوییم در ماه گذشته فقط 11 دستگاه از آن در کل بازار چین به فروش رسید.

شرکت ام جی از سال 2017 به تولید کراس اوور ساب کامپکت ZS می‌پردازد و البته آن را علاوه بر بازار کشور چین، به کشورهای دیگر از جمله آفریقا، شیلی، تایلند، هند، استرالیا و انگلیس نیز صادر کرده است و حتی آن را در هند و تایلند مونتاژ می‌کند. تیپ پایه ام جی ZS با قیمت نزدیک به 86 هزار یوان چین، معادل حدود 595 میلیون تومان به‌همراه گیربکس دستی عرضه می‌شود و نسخه فول آپشن و گران‌قیمت‌تر آن نیز نزدیک به 100 هزار یوان، معادل حدود 693 میلیون تومان قیمت خورده است.

تیپ Excite ام جی زد اس با پیشرانه 1 لیتری و گیربکس اتوماتیک با قیمت بیش از 20 هزار پوند در بازار انگلیس عرضه می‌شود و قیمت این مدل با گیربکس دستی و پیشرانه 1.5 لیتری به نزدیک 18 هزار پوند می‌رسد. قطعا MG ZS در بازار ایران بیش از یک میلیارد تومان قیمت خواهد داشت و حالا باید ببینیم بهمن موتور قصد دارد آن را با چه قیمتی به بازار کشورمان عرضه کند.

برای ام جی زد اس در بازار کشورهای مختلف، سه پیشرانه در نظر گرفته شده است و مشخص نیست بهمن موتور کدام نمونه را برای بازار ایران انتخاب می‌کند. نمونه اول، یک پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی است که قدرت 120 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و گشتاور 150 نیوتن‌متر در 4500 دور در دقیقه را تولید می‌کند و گیربکس 5 سرعته دستی یا گیربکس CVT نیز قدرت تولیدی را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کنند. نمونه دوم، پیشرانه 1.3 لیتری توربو است که قدرت 163 اسب بخار و گشتاور 230 نیوتن‌متر را تولید می‌کند. این پیشرانه با گیربکس 5 سرعته دستی در مدل 2020 ام جی زد اس به‌کار رفت. در نهایت، نمونه سوم یک پیشرانه 1 لیتری با قدرت 125 اسب بخار و گشتاور 170 نیوتن‌متر به‌همراه گیربکس 6 سرعته دستی است که در مدل سال 2018 ام جی ZS مورد استفاده قرار گرفت.

قدرتمندترین نسخه ام جی زد اس می‌تواند در عرض ۱۰.۴ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد و مدل ضعیف‌تر نیز دارای شتاب ۱۲.۱ ثانیه‌ای است. حداکثر سرعت نیز در قوی‌ترین نسخه روی ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. این کراس اوور کوچک دارای طول ۴۳۲۳ میلی‌متر، عرض ۱۸۰۹ میلی‌متر، ارتفاع ۱۶۵۳ میلی‌متر و فاصله محوری ۲۵۸۵ میلی‌متر بوده و ظرفیت صندوق بار و ظرفیت مخزن سوخت آن نیز به‌ترتیب ۳۵۹ و ۴۵ لیتر اعلام شده است.

حالا نوبت به آپشن‌ها و امکانات خودرو MG ZS می‌رسد. رینگ 17 اینچی، ترمز ABS، سامانه EBD، سامانه کنترل کشش و پایداری، سامانه کنترل فشار باد تایرها (TPMS) و کیسه‌های هوای سرنشینان جلو در تمامی مدل‌های این خودرو موجود هستند. متاسفانه کیسه هوای جانبی و پرده‌ای در هیچ‌یک از نسخه‌های ZS وجود ندارد. از دیگر امکانات و آپشن‌های تمام مدل‌های ام جی زد اس می‌توان به سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، کروز کنترل، ترمز پارک برقی، سامانه کنترل حرکت در سربالایی و سرپایینی، سانروف پانوراما، روف‌رک، استارت دکمه‌ای، سامانه ورود بدون کلید، نمایشگر 3.5 اینچی پشت آمپر، نمایشگر لمسی 10.1 اینچی، چراغ‌های LED، برف‌پاک‌کن عقب و سیستم تهویه دستی با خروجی ردیف عقب اشاره کرد. البته می‌توان رینگ 19 اینچی و کیت بدنه اسپورت را نیز برای این خودرو سفارش داد.

همانطور که گفتیم، ام جی ZS از لحاظ فروش، عملکرد فاجعه‌باری داشت. آمار فروش این خودرو آنقدر بد است که باید بگوییم نه‌تنها محبوب نیست، بلکه منفور هم هست. در شش ماهه ابتدایی سال 2023 میلادی، ام جی زد اس در بازار چین حتی به فروش سه رقمی هم نرسید. فروش این خودرو در چین از خودروهای نام‌آشنای بازار ایران مثل ام وی ام ایکس 22 پرو و چانگان سی اس 35 پلاس نیز پایین‌تر است.

جمع بندی

تا به اینجا متوجه شدیم که شرکت بهمن موتور با زیربرند BM Cars قصد دارد سه خودرو جدید MG با نام‌های ام جی 5، ام جی وان و ام جی زد اس را به بازار ایران بیاورد؛ اما هنوز مشخص نیست این خودروها با چه سطح از مشخصات فنی و امکانات و با چه قیمتی روانه بازار کشورمان می‌شوند و به‌همین دلیل قضاوت در خصوص آنها زود است. با این حال همانگونه که بالاتر نیز اشاره کردیم، این سه خودرو جزو خودروهای پرفروش و محبوب بازار چین محسوب نمی‌شوند. خودروهای ام جی که معرفی کردیم از لحاظ طراحی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند، اما وقتی پای عملکرد فنی و آپشن‌ها به میان می‌آید، این خودروها برتری خاصی نسبت به دیگر خودروهای چینی موجود در بازار ایران ندارند.

در هر صورت با وجود این‌که ام جی دارای پشتوانه معتبر و انگلیسی است،‌ اما بهمن موتور برای این که بتواند خودروهای MG را به گزینه‌هایی محبوب نزد مشتریان ایرانی تبدیل کند، کار بسیار سختی خواهد داشت. نظر شما درباره این خودروها چیست؟ به‌نظر شما این سه خودرو می‌توانند در بازار ایران موفق باشند؟

منبع: گجت‌نیوز

جواب

Your email address will not be published.