/

فرانسه با شکست مراکش به فینال جام جهانی رسید

تیم ملی فوتبال فرانسه با پیروزی دو بر صفر مقابل مراکش به فینال جام جهانی ۲۰۲۲ قطر رسید و حریف آرژانتین در فینال یکشنبه شب شد.

مراکش که در این مسابقات هرگز از هیچ حریفی عقب نیفتاده بود در این مسابقه خیلی زود با گل دقیقه ۵ تئو هرناندز عقب افتاد. مراکش گرچه در اکثر لحظات بازی نبردی برابر با حریف صاحب نامش داشت اما این کولو موانی بود که در دقیقه ۷۹ خیال فرانسه را از حضور در دومین دوره پیاپی فینال جام جهانی راحت کرد.

مراکش اولین تیم آفریقایی است که توانسته به نیمه‌نهایی جام جهانی برسد و به رغم این که نایف اکرد، مدافع کلیدی‌اش را به دلیل مصدومیت و ولید شدیره، مهاجمش را به دلیل محرومیت در اختیار نداشت، همان تیم سختکوش و منسجم همیشگی بود.

فرانسه پس از گل زود هنگامش، کولو موانی را هم به زمین آورد تا سازمان دفاعی‌اش را محکم‌تر کند. در این میان همچنین نباید از نمایش بدون نقص ابراهیم کوناته، مدافع باشگاه لیورپول نیز غافل ماند. این در حالی است که دو تیم یک بار توانستند تیر دروازه یکدیگر را نیز به لرزه درآورند.

در این مسابقه هم مثل بازی‌های قبل سکوهای ورزشگاه متعلق به هواداران پرشور مراکشی بود و هر بار که توپ زیر پای فرانسوی‌ها بود، سوت کر کننده هواداران حاضر در ورزشگاه به گوش می‌رسید. اما فرانسوی‌ها با خونسردی بازی خودشان را انجام دادند.

فرانسه حالا در فینال باید با آرژانتین و کاپیتان نابغه‌اش لیونل مسی بازی کند.

آخرین مسابقه این دو تیم در یک‌هشتم نهایی جام جهانی قبلی بود و در مسابقه‌ای که یکی از جذاب‌ترین بازی‌های جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بود، فرانسه توانست در ۳-۴ مقابل آرژانتین پیروز شود.

فرانسه حالا به یک رکورد برزیل رسیده و می‌خواهد به یک رکورد دیگر این تیم نیز برسد. مردان دیدیه دشان اولین تیم پس از برزیل هستند که تحت عنوان قهرمان در دو دوره پیاپی جام جهانی (۱۹۹۸ و ۲۰۰۲) به فینال جام جهانی رسیده‌اند و می‌خواهند تبدیل به اولین تیم پس از برزیل (۱۹۵۸ و ۱۹۶۲) نیز شوند که در دو دوره پیاپی جام جهانی قهرمان شده است.

البته به لحاظ حضور پی در پی در فینال جام جهانی، آلمان‌ها با سه بار در ۱۹۸۲، ۱۹۸۶ و ۱۹۹۰ رکورد حضور پیاپی در فینال را دارند اما آنها در ۱۹۸۲ به ایتالیا پائولو روسی و در ۱۹۸۶ به آرژانتین دیگه مارادونا باختند و تنها در سال ۱۹۹۰ در ایتالیا توانستند با فرانس بکن باوئر قهرمان جهان شوند.

آرژانتین و فرانسه تا کنون دو بار قهرمان جام جهانی شده‌اند و این می‌تواند حساسیتی مضاعف به این فینال بدهد، اما گذشته از رقابت دو کشور، رقابتی هم بین دو فوق ستاره این دو تیم در جریان است؛ دو بازیکنی که هم‌تیمی هستند و برای باشگاه پاری‌سن‌ژرمن بازی می‌کنند.

دو اعجوبه‌ای که یکی در اوج دوران بازیش‌ است و دیگری سال‌های پایانی حرفه‌اش را می‌گذراند: کیلیان امباپه و لیونل مسی.

از سوی دیگر یک مرد دیگر هم هست که به تاریخ‌سازی در فینال می‌اندیشد: دیدیه دشان، سرمربی ۵۴ ساله‌ای که در سال ۱۹۹۸ به عنوان بازیکن و در سال ۲۰۱۸ به عنوان مربی قهرمانی جام جهانی شد و با رکورد اسطوره‌هایی مانند فرانس بکن‌باوئر و ماریو زاگالو مساوی کرده است.

او حالا به دنبال کسب رکوردی است که تنها یک مرد دیگر به آن دست یافته است: ویتوریو پوتزو، تنها سرمربی تاریخ فوتبال که توانسته یک تیم را (ایتالیا در جام جهانی ۱۹۳۴ و ۱۹۳۸) را دوبار پیاپی قهرمان جام جهانی کند.

جواب

Your email address will not be published.