خودروی ارسالی ایلان ماسک به مریخ احتمالا با زمین برخورد می‌کند!

حدود شش سال قبل بود که خودروی تسلای ایلان ماسک با یک مانکن در پوشش لباس فضانوردی که پشت فرمان آن نشسته بود به سمت مریخ پرتاب شد. حالا گفته می‌شود که این محموله عجیب فضایی تا سال ۲۰۴۷ به نزدیکی زمین می‌رسد و احتمال برخورد آن با سیاره ما نیز وجود دارد.

برخورد خودرو تسلای ایلان ماسک با زمین چقدر جدی است؟

در حال حاضر دقیقا ۶ سال و ۳ ماه و ۱۷ روز از پرتاب تسلا رودستر قرمز ایلان ماسک به سمت مریخ می‌گذرد و در این مدت، این خودرو در موقعیت‌های مختلفی از فضا حضور داشته است.

شرکت اسپیس ایکس، یکی از شرکت های ایلان ماسک، تسلا رودستر که خودرو شخصی این مرد پرحاشیه بود را در شرایطی که مانکنی به نام استارمن با لباس فضانوردی پشت فرمان آن نشسته بود در سال ۲۰۱۸ و با یک موشک فالکون هوی به فضا فرستاد.

این خودرو که از زمان پرتاب، مسافت‌های زیادی را در فضا طی کرده و در بخش‌های گوناگونی از کیهان حاضر بوده، حالا در موقعیتی قرار دارد که بر اساس برآوردها، تا ۲۲ درصد احتمال دارد طی ۱۵ میلیون سال آینده با زمین برخورد کند.

البته بنا بر برآورد محققان، احتمال برخورد این خودرو با سیاره زهره یا خورشید نیز برای هر دو مورد تا ۱۲ درصد وجود دارد.

محققان این پژوهش کوشیده‌اند به بررسی سرنوشت تسلا رودستر در ۱۰ میلیون سال آینده بپردازند و از آنجایی که این پیش‌بینی‌ها برای میلیون‌ها سال دیگر است، شاید هرگز اتفاق نیفتند و در این بین تسلای ارسالی به فضا سرنوشت متفاوتی پیدا کند.

خودرو تسلای ایلان ماسک در تمام مدتی که در فضا بوده رکوردهای جالبی نیز ثبت کرده است. در حال حاضر و بر اساس اطلاعات سایت ردیاب این خودرو به نام WhereisRoadster، رودستر در حال حاضر فاصله‌ای 100 میلیون و 321 هزار و 441 کیلومتری برابر با 0.671 واحد نجومی یا 5.58 دقیقه نوری از زمین دارد.

اطلاعات این سایت همچنین حاکی از این است که رودستر در حال حاضر با سرعتی معادل ۲۵ هزار و ۸۰۴ کیلومتر در ساعت یا ۷.۱۷ کیلومتر در ثانیه در حال دور شدن از زمین است.

خودرو تسلا ایلان ماسک همچنین ۱۷۲ میلیون و ۵۱۹ هزار و ۸۶۵ کیلومتر برابر با ۱.۱۵۳ واحد نجومی یا ۹.۵۹ دقیقه نوری از خورشید فاصله دارد و با سرعتی برابر با ۲۳ هزار و ۴۹۱ کیلومتر در حال دور شدن از آن است.

بنا بر دیگر داده‌های جالب سایت WhereisRoadster، خودرو مورد بحث از زمان پرتاب خود تا امروز 4.1263 دور به دور خورشید زده و این رقم معادل پیمودن تمام جاده‌های جهان برای 79.2 بار متوالی است! از طرفی، تسلای شخصی ایلان ماسک با این آمار، 87 هزار و 886 برابر بیشتر از گارانتی خود پیمایش مسیر داشته است.

محققان مقاله می‌گویند که تسلا رودستر در حال حاضر در مدار متقاطع مریخ در حال حرکت است و انتظار نمی‌رود مسیر آن بیش از این دچار اصلاح شود.

رودستر در واقع به‌عنوان یک شبیه‌ساز جرم مورد استفاده قرار گرفت و هیچ ابزار علمی جز سه دوربین که تا چند ساعت بعد از پرتاب پخش زنده مستقیم به زمین داشتند روی آن نصب نشده بود.

درباره احتمال ۲۲ درصدی برخورد رودستر به زمین طی ۱۵ میلیون سال آینده نیز باید گفت که اگرچه این پیش‌بینی برای قرن‌ها بعد است، اما حتی در صورت برخورد رودستر به زمین، احتمالا آسیب چندانی به زمین وارد نخواهد شد و خودرو در جو زمین خواهد سوخت.

محققان بر این باورند که این خودروی سرگردان در فضا شباهت زیادی به سیارک‌های نزدیک به زمین (NEAs) دارد که با برخوردهای خود با سیارات زمینی به‌شکل نامنظم در منظومه شمسی پخش می‌شوند. همچنین با توجه به این‌که این محموله فضایی دارای مدار متقاطع با زمین است، در آینده نیز بارها از کنار زمین می‌گذرد.

به‌گفته دانشمندان، اگرچه امکان پیش‌بینی دقیق برخورد اجرام فضایی مشابه به زمین وجود دارد، اما مسیر پر تغییر تسلا رودستر سبب شده تا تنها بتوان پیش‌بینی برای چند قرن آینده آن داشت. بر همین اساس، محققان پیش‌بینی کرده‌اند که رودستر در سال ۲۰۴۷ از نزدیک‌ترین فاصله خود با زمین عبور خواهد کرد.