حیرت‌انگیز‌ترین اکتشافات باستانی سال ۲۰۲۳

هر سال که می‌گذرد، اکتشافات تازۀ باستانشناسی اطلاعات بیشتر و نگاه جامع‌تری نسبت به دنیای باستان به ما می‌بخشند؛ اکتشافاتی که گاهی به دنبال کاوش‌های پی‌گیرانۀ باستان‌شناسان و گاهی حتی در نتیجۀ خوش‌شانسی جویندگان آماتور اتفاق می‌افتند. البته بعضی وقت‌ها هم تغییرات اقلیمی و مسائلی مثل خشک شدن رودخانه‌ها و آب شدن یخ‌ها باعث آشکار شدن رازهای باستانی می‌شوند.

در اینجا نگاهی خواهیم داشت به تعدادی از کشفیات هیجان‌انگیز باستان‌شناسی که در سال 2023 اتفاق افتادند؛ از کشف یک «ابوالهول» تازه با چهره‌ای رازآلود در مصر گرفته تا کشف شمشیری خارق‌العاده برای دور کردن شیطان در ژاپن.

1. قصر افسانه‌ای 4500 ساله در عراق

مجموعۀ کاخ و معبدی که اوایل امسال در محدودۀ شهر باستانی گیرسو در استان ذی‌غار عراق کشف شد، برای قرن‌ها چیزی شبیه یک افسانه بود. باستان‌شناسان عراقی و بریتانیایی از سال 2021 کار کاوش در این سایت را آغاز کرده بودند. وقتی بقایای قصر و معبد از زیر خاک بیرون آمد، هارتوگ فیشر مدیر موزۀ بریتانیا گفت: «این یکی از شگفت‌انگیزترین یافته‌های باستان‌شناسی است که من تا به حال دیده‌ام».

2. قدیمی‌ترین کتیبۀ «رونی» در جهان

کتیبه‌ای با خط «رونی» (الفبای باستانی شمال اروپا) امسال از درون یک گور در غرب شهر اسلو از زیر خاک بیرون آمد که باستانشناسان آن را قدیمی‌ترین نمونۀ کشف شده در نوع خود می‌دانند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که کتیبه حدود 2 هزار سال قبل حکاکی شده است. نکتۀ جالب دیگر در مورد این کتیبه جود یک کلمۀ ناشناخته بر روی آن بود. برخی این کشف را به عنوان «رویای رونی‌شناسان» توصیف کرده‌اند.

3. شمشیر شیطان‌کش

یکی از عجیب‌ترین و جذاب‌ترین کشفیات باستان‌شناسی امسال در ژاپن اتفاق افتاد؛ جایی که یک گور باستانی حاوی یک شمشیر با طول بیش از دو متر و یک آینۀ برنزی به شکل سپر کشف شد. یک تابوت پنج متری نیز در این گور قرار داشت. به گفتۀ باستانشناسان این شمشیر به احتمال زیاد کارکردی آیینی داشته و برای دفع شیاطین در گور دفن شده است.

4. کشف تصویر طلایی الهۀ شهر رم در مترو!

یک شیشۀ طلایی بسیار نادر با تصویری از «روما» (الهۀ شهر رم) امسال در جریان حفاری‌های مربوط به ساخت یک ایستگاه مترو در رم کشف شد. این شیء تزئینی کم‌نظیر به احتمال زیاد قطعه‌ای از یک لیوان بوده که در قرن چهارم میلادی ساخته شده است.

5. رستوران 5 هزارساله در عراق

در حفاری‌های اوایل امسال در محدودۀ شهر باستانی «لاگاش» در عراق، باستان‌شناسان بقایای یک رستوران 5 هزار ساله را کشف کردند که شباهت شگفت‌انگیزی با رستوران‌های امروزی داشت. در این رستوران بقایایی از نیمکت‌های غذاخوری، ظروف مختلف، یک اجاق بزرگ و حتی آثاری از یک سردخانه کشف شد. یکی از جالب‌ترین کشفیات در این سایت، یک لوح باستانی بود که دستور تهیۀ آبجو بر روی آن حکاکی شده بود.

6. ابوالهول خندان

ابوالهول بزرگی که رو به روی هرم بزرگ مصر آرام گرفته، تنها ابوالهول مصر باستان نیست. باستان‌شناسان مصری امسال در حفاری‌های معبد دندرا یک مجسمۀ نسبتا کوچک ابوالهول را کشف کردند که نوعی لبخند رازآلود و کمرنگ روی صورتش دیده می‌شد؛ لبخندی که این مجسمه را به یک جور مونالیزای باستانی تبدیل می‌کند. باستان‌شناسان احتمال می‌دهند که چهرۀ این مجسمه در واقع بازنمایی چهرۀ یکی از امپراتوران روم به نام کلودیوس باشد که گسترۀ قلمرو روم را به سرزمین مصر نیز رسانده بود.

منبع: فرادید